حال پنج رودخانه خوزستان وخیم است

حال پنج رودخانه خوزستان وخیم است

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: وضعیت رودخانه‌های دز، کارون، جراحی، زهره و مارون بسیار وخیم است چراکه بارش‌ها اغلب در پایین دست سدها بوده است و استان های بالا دست مانند لرستان، کهگیلوله و بویراحمد، چهار محال بختیاری با کم بارشی رو به رو بودند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل مدیریت بحران خوزستان کیامرث حاجی‌زاده شامگاه سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در شهرستان هویزه ب با اشاره به بروز خشکسالی در استان و تاثیر آن بر جنبه های مختلف زندگی مردم این استان گفت: به گفته کارشناسان داخلی و خارجی شرایط خشکسالی حاکم بر خوزستان در هفتاد سال اخیر بی سابقه بوده است و آورد سدهای استان نسبت به سال‌های کاهش چشمگیری داشته است.

وی تاکید کرد: میزان بارش باران در خوزستان نسبت به سال گذشته سه درصد منفی بوده که تنها گرد و خاک‌های ناشی از کانون ها داخلی را برای مدتی تثبیت کرد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: ضرورت دارد در حوزه آب و برق با توجه به مشکلا پیش رو از سوی مردم و مسئولان تدابیر لازم دیده شود.

وی با بیان این که زیرساخت‌ها در خوزستان توسعه نیافته است بیان کرد: اغلب زیرساخت‌های استان مربوط به دوران نفت است که بخشی از آن‌‎ها در جنگ تحمیلی آسیب دید و بخش دیگری نیز از بین رفت و آنچه هم که هم اکنون باقی مانده فرسوده شده است.

حاجی زاده بیان کرد: برای استان خوزستان در حوزه های مختلف تدابیر و کارهایی می بایست انجام می شد که متاسفانه این کارها صورت نگرفته است به عنوان مثال آمایش سرزمین در خوزستان اصلا دیده نشده و پروژه‌های نفتی و ملی که در استان انجام شد بدون پیوستهای زیست محیطی بود.

وی ادامه داد: برای پدیده ریزگردها که عمری ۱۵ ساله در خوزستان دارند تا قبل از اتفاق قطعی برق گسترده در بهمن ماه ۹۵ اقدامی انجام نشد در حالی که پس از بهمن ۹۵ و با پیام مقام معظم رهبری و پیگیری‌های دولت۳۶۰ هزار هکتار کانون ریزگرد شناسایی شد و از این میزان ۴۰ هزار هکتار در طول مدت یک سال آب اندازی، نهال کاری و مالچ پاشی شد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: البته اقداماتی که بر این ۴۰ هزار هکتار کانون ریزگرد صورت گرفت قطعا همه مشکلات را برطرف نمی‌کند چراکه عرصه‌های تولید ریزگرد در استان گسترده هستند و خشکسالی نیز روز به روز بر میزان آن می افزاید.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات استان از گذشته نبود اقدامات پیشگیرانه و پیش بینی به موقع بوده است در حالی که در مدیریت بحران هر اقدامی که در حوزه پیش بینی و پیشگیری انجام شود سرمایه گذاری محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدامات زیرساختی استان در ۲ سال گذشته بیان کرد: اقداماتی که در این مدت در حوزه زیرساخت‌های استان انجام شده است بی نظیر است و طرح آبرسانی غدیر در دورانی که اعتبارات عمرانی بسیار خوب بودند تکمیل نشد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار میلیارد ریال در بخش طرح غدیر اعتبار داده شده است و باید بپذیریم که انقلابی در حوزه آب و برق ایجاد شده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: استان خوزستان در حوزه زیرساخت‌ها آنقدر عقب ماندگی دارد که هر چه جلوتر می‌رویم باز هم این عقب ماندگی ها برطرف نمی شوند.

وی ادامه داد: نکته مهم اما این است که در کنار این که باید مشکلات را بگویم باید به مردم نیز امید بدهیم چراکه همه دشمنان کشور می‌خواهند امید را از مردم ما بگیرند.

وی گفت: در جریان اتفاقاتی که در آبادان و خرمشهر بر اثر شوری آب افتاد با حرکتی جهادی و با انسجامی که شکل گرفت توانستند این مشکل را برطرف کنند تا برنامه دشمنان به نتیجه نرسد و ناکام بمانند.

وی یادآور شد: پس از جنگ تحمیلی زیرساخت های آبادان و خرمشهر توسعه نیافت و شبکه توزیع آب آن متعلق به چندین سال پیش است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره وضعیت زیرساخت ها در هویزه گفت: در این شهرستان نیز در حوزه زیرساخت های در چند سال گذشته کاری نشده است اما طی سال های اخیر به برکت حضور  زوار امام حسین (ع) حرکت جهادی اتفاق افتاد و اعتبارات کلانی برای جاده های آن تخصیص یافت.

وی با اشاره به مصوبات این نشست گفت: ایستگاه آب رفیع و فاضلاب شهری آن بازسازی شود و ترمیم لوله ها آسیب دیده  آغاز و پلیس آب در این منطقه انتخاب شود.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق خوزستان ۲۰ متر مکعب آب برای رفیع رهاسازی کند و آب کرخه نور وارد هویزه شود، همچنین جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی این منطقه پای کار بیاید و بر منطقه نظارت کامل داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای آتش سوزی هورالعظیم همه امکانات امدادی و خدماتی به منطقه اعزام  شوند  و روستاهای الهاسی و ام رقال یک، ۲و سه که آب ندارند در دست پیگیری قرار می گیرند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وجود مشکل در آب شرب رفیع اظهار کرد: آب بسته بندی به تعداد کافی برای شهر رفیع در یک سوله ذخیره شود تا در هنگام بحران میان مردم توزیع شوند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات