​تشکیل نهاد فراقوه­‌ای، سرآغاز حل مشکلات شود

​تشکیل نهاد فراقوه­‌ای، سرآغاز حل مشکلات شود

روز یکشنبه ششم خرداد ماه فعالان اقتصادی در دیدار با رئیس جمهور به بیان دغدغه‌های بخش‌خصوصی پرداختند. رئیس جمهور نیز در این نشست از بخش خصوصی خواست تا از تحریم‌ها عبور کنند . غلامحسین شافعی،‌ رئیس اتاق ایران پیش از ضیافت افطار در سخنرانی خود پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهور ارائه داد.

متن سخنرانی رئیس اتاق ایران به شرح زیر است:

قبل از هر چیز اجازه می‌خواهم از موضع مدبرانه دولت در مقابل خروج آمریکا از برجام تشکر کنم. این موضع‌گیری بیان‌کننده اراده ملت ایران بود و بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی با تمام توان از چنین موضعی پشتیبانی می‌کند.

آقای رئیس‌جمهور این اعتقاد به‌درستی وجود دارد که کشور عزیز ما از نقاط قوت بسیار بالایی هم ازنظر موقعیت ژئوپلیتیک و هم ازنظر داشتن نیروهای متخصص، زبده و توانمند برخوردار است بنابراین اعتماد ما باید بر ملت خودمان؛ صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و ظرفیت‌های خودمان باشد.

آقای رئیس‌جمهور! دیگر نباید مثل گذشته اقتصاد کشور را بی‌پناه در اختیار اشتهای سیری‌ناپذیر غیرمولدها گذاشت. تا از این قاعده به شدن مخرب و ضد توسعه‌ای رهایی نیابیم، ریشه‌های تولید و صنعت در کشور پا نخواهد گرفت و ما دائماً شاهد فرار یا انحراف سرمایه از بخش‌های مولد به بخش‌های نامولد خواهیم بود.

آقای رئیس‌جمهور! گاهی از آمارهای برخی از مسئولان که در جراید ارائه می‌شود چنین استنباطی می‌شود که همه‌چیز بر وفق مراد است لذا این شک منطقی ایجاد می‌شود که آیا همه حقیقت به اطلاع رئیس‌جمهور محترم رسانده می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال مرتب از تولید صحبت می‌شود و می‌بینیم تسهیلات ارائه‌شده به بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و صادرات از سال ۸۴ تا ۹۶ روند کاهشی داشته، آیا این رویه تقویت بخش‌های مولد اقتصاد است؟

سیاست‌های جدید ارزی

ضمن قدردانی از حضور مدیریتی دولت در التهابات ارزی و ضرورت اقتدار دولت برای مدیریت منابع ارزی، به نظر می‌رسد التهابات و نگرانی‌هایی در شرایط موجود به چشم می‌خورد. از این بابت که منابع ارزشمند کشور مورد سوءاستفاده قرار گیرد و منابع محدود ارزی کشور به مصارفی برسد که نه مطلوب دولت است و نه مردم. پیشنهاد می‌شود:

الف- این منابع صرف تامین کالاهای اساسی شود یا با یارانه ریالی مورد حمایت قرار گیرد؛ دولت و بانک مرکزی سایر منابع خود را در مدیریت بازار ثانویه صرف کنند.

ب- پشتیبانی از صادرات باید به‌صورت سازمان یافته مورد توجه قرار گیرد که در این مورد اتاق ایران طی نامه‌ای پیشنهادهای خود را ارائه کرده است.

ج- تولید داخلی برای استفاده از تکنولوژی روز و دست‌یابی به بهره‌وری و رقابتی شدن باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

د- منابع حاصل از فروش نفت و پتروشیمی و میعانات گازی که بیشتر در اختیار دولت است برای تامین کالاهای اساسی یا حضور در بازار ثانویه مورد استفاده قرار گیرد.

جناب آقای رئیس‌جمهور! بارها اشاره داشتید: «زمان آن رسیده که سیاست به اقتصاد یارانه بدهد» در چنین موقعیت خطیری که با آن مواجه شده‌ایم نباید همچنان اقتصاد مکلف به پرداخت یارانه زیان‌بار به سیاست شود.

اقتصاد بدون تعامل و همیاری در فضای اقتصاد جهانی قابل پیشبرد نیست و نمی‌تواند در یک فضای بی‌شکل به سرمایه‌گذاری و به‌خصوص صادرات غیرنفتی امیدی داشت. شرایط به‌طور ناگزیر ما را با این موضوع مواجه می‌کند که در تقسیم‌کار بین‌المللی وارد شویم و این امر مستلزم تلاش مضاعفی است؛ تلاشی آگاهانه، هدفمند و درعین‌حال پیگیر و خستگی‌ناپذیر.

این راه‌حل عقلانی و پایداری است که می‌توان کشور را از زیاده‌خواهی قدرت‌ها به‌صورت پایدار و بلندمدت نجات داد. این همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید جدی دارند.

جناب آقای رئیس‌جمهور در گذشته برنامه‌های توسعه‌ای به‌جای اینکه ارزشمندی را در منطق و تحلیل کارشناسی جستجو کند بیشتر به دنبال جلب رضایت توده یا گروه‌های خاصی بوده است و حال‌آنکه ممکن است منابع کوتاه‌مدت توده مردم تامین‌کننده نیازهای میان‌مدت و بلندمدت آنها نباشد و راهی به تعالی نبرد در این مورد تلاش‌های زیادی انجام شده اما هنوز نیازمند توجه بیشتری است. ما در انتخاب بین رضایت و مصلحت توده مردم یابد نقطه مطلوب را انتخاب کنیم.

نهایتاً اینکه در شرایط موجود تمرکز در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی موثرترین راه برای برون‌رفت از چالش‌های موجود است و جای امیدواری است که سران قوای سه‌گانه به پیام رهبر معظم انقلاب پاسخ دادند و اولین جلسه هماهنگی قوای سه‌گانه تشکیل شد.

اتاق بازرگانی در پایان سال ۹۶ تشکیل نهاد فراقوه­‌ای را برای برون‌رفت از مشکلات پیش رو پیشنهاد داد که به ریاست محترم جمهوری تقدیم شد. جای بسی امیدواری است که تشکیل این شورا سرآغاز جدیدی برای حل مشکلات باشد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور پیشنهادات ۳گانه‌ای برای مدیریت بازار ارز ارائه داد و از تشکیل شورای هماهنگی سه‌قوه برای حل مشکلات اقتصادی تقدیر کرد.

لینک اصل خبر در سایت کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران

    منبع خبر

    کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران

    کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران یک انجمن می باشد

      نظرات