اجرای پروژه منوریل استان قم با قدرت و تمام توان
سرپرست معاونت عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی پروژه منوریل قم اظهار داشت: شهر مقدس قم یکی از کلانشهرهایی است که از لحاظ مذهبی دارای اهمیت ویژهای در پهنه جغرافیایی کشورمان است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی استانداری قم، جواد دلاوری گفت: استان قم نقطه اتصال اصلیترین راههای ارتباطی تهران و شمال کشور با جنوب و جنوب غرب و نواحی کشور بوده و از این جهت یکی از مهمترین گرههای مواصلاتی کشور محسوب میشود.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری قم گفت: مجموعه این خصوصیات و افزایش جمعیت و تعداد خودروها در شهر قم سبب شده که برنامهریزی و ساماندهی حمل ونقل و ترافیک در این خطه مقدس از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
وی با اشاره به کریدورهای ریلی مورد مطالعه برای شهر قم خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات امکانسنجی احداث خطوط قطاری شهری قم ۱۵ کریدور پیشنهادی که دارای ظرفیت جذب مسافر بالا و مناسب برای اجرا بودند مورد بررسی قرار گرفت.
دلاوری تصریح کرد: پس از مطالعات انجام شده دو کریدور مورد تأیید قرار گرفت که کریدور اول از پایانه مسافری برون شهری در قسمت شمالی شهر آغاز و در امتداد مسیر رودخانه تا شهرک پردیسان ادامه مییابد و کریدور دوم با شروع از قلعه کامکار و عبور از میدان مطهری و میدان پلیس به میدان بقیهالله و مسجد جمکران میرسد.
وی در ادامه افزود: برای انتخاب گزینه مناسب برای کریدور اول یعنی مسیر رودخانه، مطالعات لازم توسط مهندسان مشاور انجام شده و با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره گزینه منوریل انتخاب شد.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری قم گفت: احداث مونوریل قم به طول ۱۸٫۲ کیلومتر از پارکسوار شمالی تا شهرک پردیسان پس از چندین جلسه کارشناسی، در خردادماه ۸۸ در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب نهایی رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهمترین اهداف پروژه منوریل را خدماترسانی به زائران حرم کریمه اهلبیت(س) عنوان کرد و گفت: برای سهولت در این امر نخستین ایستگاه منوریل قبل از پل امیرکبیر و در مجاورت پایانه بزرگ شمالی قم در نظر گرفته شده است.
دلاوری خاطرنشان کرد: با مصوبه اخیر هیئت مدیره سازمان قطار شهری قم، با احداث پارکسوار و پارکینگ طبقاتی در مجاورت ایستگاه دوم در شهرک فرهنگیان، امکان استفاده زائرانی که با خودروی شخصی به قم سفر میکنند مهیا خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد: مسیر منوریل به گونهای است که علاوه بر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) امکان دسترسی به اماکن مهمی همچون ادارات خیابان ساحلی، بلوارامین و شهرکهای قدس و مهدیه و پردیسان و نیز ورزشگاه یادگار امام(ره) را فراهم میآورد.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری قم گفت: مطالعات فاز دوم پروژه منوریل از مصلی تا شهرک پردیسان در حال انجام بوده و در سال جاری برای اجرا به مناقصه گذاشته خواهد شد.
وی از انجام مطالعه فاز سوم پروژه منوریل برای اتصال به خط آهن سراسری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: عبور منوریل از مقابل صحن حرم مطهر با نظر آستانه و با تصویب شورای سازمان قطار شهری تعیین تکلیف شده و عملیات اجرایی آن به صورت زیرگذر به زودی آغاز خواهد شد.
دلاوری در پایان با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه منوریل قم با قدرت و تمام توان در حال اجراست خاطرنشان کرد: با گشایش اعتبار اسنادی جهت تأمین ناوگان منوریل و با تجهیز کارگاه اول و دوم برای ساخت بتن و تیرهای پیش ساخته، پروژه منوریل بیش از ۳۶ درصد پیشرفت داشته و بر اساس برنامه زمانبندی شده در حال انجام است.
نظرات