پرچمداران صیانت از گنج حیات

پرچمداران صیانت از گنج حیات

پرچمداران صیانت از گنج حیات

حیط بانان پرچمداران صیانت از گنج حیات هستند که ضرباهنگ گام های محکم و استوارشان دل عاشقان طبیعت را گرم نگه می دارد.

به گزارش "پارما" هر ساله در روز ولادت امام رضا ( ع ) زحمات محیط بانان که پاسداران بی ادعای عرصه طبیعت هستند پاس داشته می شود؛ امسال نیز در جوار بارگاه امام مهربانی ها از ۶۶ محیط بان نمونه تجلیل می شود.

محیط بانان همواره ضامن آهو را الگو و پشتوانه خود قرار داده ودر سختی ها و مشکلات به او توسل می جویند و در حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی از کسی ابائی ندارند.بی شک اینان با در دل داشتن عشق امام رضا (ع) سربازان سبز پوش ضامن آهو هستند.

عشق و علاقه در این حرفه حرف اول را می زند؛ چرا که دوری از خانواده ، کار در شرایط سخت، احتمال درگیری با شکارچیان، خطر مرگ و آسیب دیدگی می تواند سبب شود این سربازان بی نشان عرصه طبیعت شغل خود را رها کرده و عطای آن را لقایش ببخشند اما آنها هنوز هم لباس خاکی محیط‌بانی را از هر لباسی برازنده‌تر می‌دانند.

محیط بان حافظان مخلوقاتی هستند که زبانی برای شکایت ندارند؛ تاکنون بیش از ۱۲۰ محیط‌بان در راه حفاظت از محیط زیست کشور شهید شده‌اند این در حالی است که کل آمار محیط ‌بانان کشور ۲۵۰۰ نفر است. همچنین ۱۵۰ محیط بان مجروح و جانباز شدند.

۱۱ درصد از خاک کشور جزو مناطق حفاظت شده محسوب می شود که وظیفه حفاظت از آنها بر عهده حدود سه هزار محیط بانی است که شبانه روز در کوه ها، دشت ها و جنگل ها به گشت زنی مشغول هستند.

در آمار جهانی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی، برای هر ۱۰۰۰ هکتار یک محیط‌بان در نظر گرفته شده است در حالی که این مقدار در ایران برای بیش از ۱۲ هزار هکتار، یک محیط‌بان با حداقل تجهیزات و امکانات است که نشان از سختی کار این سبزپوشان بی ادعا عرصه طبیعت است.

محیط بانان در زمان خدمت ۱۸ روز کار و ۱۲ روز در استراحت به سر می برند و مدتی که در مناطق در حال گشت زنی هستند خاطرات تلخ و شیرین و زیادی دارند.

هم‌صحبتی با محیط‌بانانی که عمرشان را در طبیعت گذرانده و گاه جانشان را برای نجات گونه‌های وحش به خطر انداخته‌اند، خالی از صفا نیست؛ «حسن قاضی نژاد» یکی از این حافظان گمنام عرصه طبیعت در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا از خاطرات تلخ و شیرین دوران کاری اش می‌گوید.

قاضی نژاد که اکنون به عنوان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان مشغول انجام وظیفه است معتقد است، بودن در شغل محیط بانی عشق، علاقه و از خود گذشتگی می خواهد زیرا شغل پولسازی نیست و اگر با هدف پولدار شدن وارد آن شوی دوام نخواهی آورد.

وی با بیان اینکه این شغل در کنار سختی ها، شیرینی های خود را هم دارد به یاد می آورد روزی را که در پارک ملی توران در کنار «کومه» خود چهار قلاده یوزپلنگ را می بیند که از ذوق و شوق دیدن این حیوان در خطر انقراض خستگی گشت زنی از یاد و تنش بیرون می رود.

قاضی نژاد همچنین از تلخ ترین خاطراتش که برای «علیرضا ابراهیمی» محیط بان منطقه شکار ممنوع «خنار» که به علت خستگی در ۲۰۰ متری پاسگاه تصادف کرد و جان خود را از دست داد تعریف کرد و گفت: وی را دو روز قبل از حادثه دیده بودم از این رو تحمل نبودنش بسیار دردناک بود.

وی ادامه داد: شرایط سخت، کار کردن افراد را از پا می اندازد اما با تمام اینها محیط بانان با عشق و بدون احساس خستگی شبانه روز در حفاظت از عرصه های طبیعی و حیات وحش موجود در آن تلاش می کنند.

این محیط بان افزود: وقتی محیط بانی از گرمسار حرکت می کند تا به پاسگاه سفیدآب برسد حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بی وقفه سوار بر موتور است و در این فاصله هیچ انسانی را نمی بیند و فقط خود، طبیعت و خدای خودش است، در واقع همان علاقه است که باعث می شود در چنین شرایطی و دور از خانواده کار کند.

قاضی نژاد با اشاره به سختی های دوری از خانواده اظهار داشت:اگر برای خانواده محیط بانی اتفاقی بیفتد با توجه به اینکه تلفن همراه هم آنتن نمی دهد، تا به خانه برنگردد خبردار نمی شود؛ حتی گاهی اوقات به علت رعد و برق و اینگونه حوادث طبیعی ارتباط بی سیمی نیز قطع می شود و در این شرایط فقط خدا می داند که آن محیط بان در چه شرایطی قرار دارد.

این محیط بان که اکنون ۱۲ سال سابقه کار دارد از خاطراتش در منطقه حفاظت شده « پرور» در جنگل «رودبارک» می گوید که ۱۴ مَرال را با هم دیده است؛ درست زمانی که می گفتند مرال در این جنگل از بین رفته و دیگر چیزی باقی نمانده است.

قاضی زاده درباره حقوق و مزایای اندک محیط بانان گفت:حقوقی که یک محیط بان دریافت می کند نسبت به کاری که انجام می دهد هیچ سنخیتی ندارد؛ بالاترین سقف حقوقی یک محیط بان دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با توجه به سختی کار و دوری از خانواده رقمی نیست.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به اقدمات خوب صورت گرفته برای محیط بانان مانند قانونمند شدن حمل سلاح توسط محیط بانان تاکید کرد: با اینکه درجه محیط بانان ساماندهی شده است اما حقوق درجات خود را دریافت نمی کنند.

وی ادامه داد: همچنین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرده که برای یگان حفاظت ردیف بودجه مستقل در نظر گرفته شده که اتفاق بسیار خوب و امیدوار کننده ای است.

این محیط بان با اشاره به تعداد کم محیط بان نسبت به وسعت مناطق حفاظت شده در کشور گفت: اگر قرار باشد با این تعداد کم نیرو مردم همکاری نکنند به نظر می رسد چهار تا پنج سال آینده اثری از محیط زیست ایران باقی نماند، باید شعار ۸۰ میلیون محیط بان تحقق یابد و همه خود را در مقابل محیط زیست مسوول بدانند، در این میان سازمان های مردم نهاد نیز می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی اظهار داشت: حیات وحش امانت مردم در دست محیط بانان است و از این امانت تا پای جان حفاظت می کنیم، هیچ فردی به خودش اجازه نمی دهد خیانت کند زیرا عقیده داریم که نان حیات وحش را می خوریم و به نوعی بودن آنها باعث می شود تا محیط زیست و محیط بان باشد.

*** محیط بانان در جوار ضامن آهو

علاوه بر اینکه در قانون اساسی بر حفظ محیط زیست تاکید شده است در دین مبین اسلام که دین مهربانی و رافت است نیز تاکید شده تا با حیوانات و طبیعت مهربان باشیم؛ بر این اساس روز ولادت امام رضا ( ع ) در ایران روز ملی محیط بان نامگذاری شده است. روز ملی محیط بان از آنجا که براساس سال هجری قمری است، در تقویم خورشیدی، تاریخ یکسان سالیانه ندارد.

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به خبرنگار علمی ایرنا گفت: امسال همایش ملی تجلیل از محیط بانان برگزیده با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز دوم مرداد ماه در مشهد مقدس و در جوار امام هشتم ( ع ) برگزار می شود.

وی افزود: مراسم تکریم از محیط بانان هر ساله در یکی از استان های کشور برگزار می شود که امسال در جوار امام رضا خواهد بود و ضامن آهو میزبان سربازان محیط زیست کشور است.

محبت خانی ادامه داد: قرار است در این روز از ۶۶ محیط بان تجلیل شود، همچنین از این تعداد سه محیط بان به عنوان محیط بانان نمونه معرفی خواهند شد که نشان خدمت دریافت می کنند.

وی افزود: همچنین قرار است از یک خانواده به نمایندگی از خانواده ۱۲۰ محیط بان شهید و یک خانواده جانباز به نمایندگی از تمام محیط بانان جانبار تقدیر شود.

*** استخدام ۳۰۰ محیط بان در سالجاری

بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است اما در این میان قشری شکل گرفته که برای حفاظت از این عرصه های طبیعی از جان خود مایه می گذارد و آن محیط بانان هستند که با کمترین حقوق و مزایا جان خود را کف دست گرفته و با حضور در کوه و دشت و به دور از خانواده از عرصه های طبیعی کشور محافظت می کنند.

در همین راستا فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که برای جبران این کمبود درصدد جذب محیط بان در کشور هستیم و در تلاشیم امسال ۳۰۰ محیط بان را استخدام کنیم. اما عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که باید ۸۰ میلیون محیط بان داشته باشیم یعنی هر ایرانی یک محیط بان.

سرهنگ محبت خانی گفته است، محیط بانان دوره های آموزشی خود را در دانشکده محیط بانی به طور تخصصی می گذارنند و هر محیط بان چهارسال یکبار ترفیع خواهد گرفت.

وی همچنین خبرهای خوبی برای محیط بانان داشت که برخوردار شدن خانواده محیط بان شهید از مزایای بنیاد شهید، تلاش برای ثبت روز محیط بان در تقویم رسمی کشور ، تعیین مبلغی برای پرداخت دیه محیط بانان و تعیین ردیف بودجه مستقل برای یگان محیط زیست برخی از آنها است که اجرای آنها قطعا در روند کاری و معیشتی محیط بانان تاثیر مثبتی خواهد داشت.منبع: ایرنا/

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات