رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه: جایگاه های زباله دیگر گنجایش حجم عظیم زباله را ندارند

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه به عنوان خطیب پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان در خصوص مسایل محیط زیست سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، جعفر میرزایی رییس محیط زیست آستانه اشرفیه در بخشی از سخنرانی خود در نماز جمعه شهرستان گفت طبیعت مظهر زیبایی خداست و خداوند زمین را برای زندگانی خلق، مقرر کرده است . هیچ جانداری به جز انسان زباله تولید نمی کند و منشا تمام پلیدی های طبیعت عملکرد نابخردانه ی بشر است. ما حق نداریم زباله را در طبیعت رها کنیم چرا که هر کس مسوول زباله تولیدی خود است. میرزایی افزود امروز خطر افزایش تولید زباله به بحران عمیقی تبدیل شده و باید به فکر کاهش تولید زباله باشیم. تنها ترین و سریع ترین راه مدیریت پسماند در شرایط امروز، تفکیک زباله از مبدا و کاهش ورودی جایگاه های زباله است. در حال حاضر سرانه تولید زباله ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم می باشد که باید به ۲۰۰ گرم کاهش یابد.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش گفت اداره حفاظت محیط زیست با عنایت به در پیش بودن ماه محرم، به هیات امناهای مساجد و تکایا  توصیه می کند تا حتی المقدور از ظروف پلاستیکی و شیمیایی استفاده نکنند زیرا این ظروف بعد از ۱۵ تا ۳۰سال تبدیل به میکرو پلاستیک می شوند و ضمن ایجاد آلودگی خاک و آب وارد چرخه غذایی و در نهایت بروز انواع بیماریها از جمله سرطان می شوند .

رییس اداره حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: با همکاری فرمانداری، روستاهای امشل و لسکوکلایه  به عنوان روستای بدون زباله معرفی شدند و امیدواریم با همت و تلاش بخشداران و دهیاران محترم بتوانیم روستاهای بیشتری را معرفی کنیم.

میرزایی گفت در فصل برداشت محصولات کشاورزی هستیم و با معضلی روبرو هستیم که سالیان اخیر باعث بروز مشکلاتی برای تنفس هوای پاک توسط هم استانی های عزیز شده است. سوزاندن بقایای کشاورزی علی رغم تلاش های زیاد مسوولین استانی هرچند کاهش چشمگیری داشته ولی کماکان مشاهده میشود . وی ضمن هشدار جدی به تهدید کنندگان بهداشت عمومی که از طریق آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی باعث ایجاد آلودگی شدید هوا می شوند گفت حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه از طریق مراجع قضایی برخورد لازم را خواهد داشت. وی افزود خوشبختانه در شهرستان وجود فرصت هایی منحصر به فرد  همچون شرکت تولید کننده کود آلی در شهرک صنعتی پرکاپشت می تواند از طریق تبدیل بقایای محصولات کشاورزی همچون پوست بادام به کمپوست یا کود آلی به کاهش سوزاندن و از بین بردن بقایای حاصل از برداشت محصول کشاورزی کمک کند .

رییس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه گفت سوزاندن بقایای کشاورزی باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های سطح خاک می شود و حاصلخیزی خاک را از بین می برد. همچنین با ایجاد آلودگی هوا، سلامت کودکان و سالخوردگان به شدت مورد تهدید قرار می گیرد. بنابراین کلید اصلی کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست مشارکت عمومی و خرد جمعی است. کشاورزان عزیز می توانند بجای سوزاندن پوست بادام زمینی آنرا تحویل این شرکت دهند تا تبدیل به کمپوست و کود آلی شود . آتش زدن کاه و کلش و پوست بادام زمینی طبق قانون هوای پاک جرم و قابل پیگیری در محاکم قضایی است. بر اساس دستور دادستان محترم و ریاست شورای حفظ حقوق بیت المال ، اکیپ بازرسی متشکل از حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی به منظور پیشگیری از وقوع جرم در زمینه آتش زدن کاه و کلش تشکیل شده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات