زلزله های اخیر در ایران غیرطبیعی نیست

زلزله های اخیر در ایران غیرطبیعی نیست

دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی در گفت و گو با "بحران نیوز"  با اعلام این که زلزله های اخیر، طبیعی است، گفت: این زلزله ها  به دلایل کامل طبیعی، تکتونیکی) تغییر شکل پوسته زمین بر اثر تنش ها و کرنش های وارده در طول دوران های مختلف) و زمین شناختی رخ می دهد و البته کسی از رخداد مهم احتمالی در آینده خبری ندارد اما ناگفته نماند زلزله های متعدد روزهای اخیر باعث ترس و وحشت مردم شده است که بازار شایعات و پیش بینی ها را رونق بخشیده است.

وی با اشاره به یکی از دلایل زلزله های اخیر، اظهار کرد: میزان کوتاه شدگی پوسته در فلات ایران در سال، حدود ۳ سانتی متر است و حدود ۱۰ درصد از این تغییر شکل به صورت زلزله آزاد می شود.

زارع با اعلام این که مناطق کم خطر از نظر زلزله در کشور، عمدتا مناطقی هستند که کسی در آنها زندگی نمی کند، خاطر نشان کرد: منطقه کویر لوت یا کویر مرکزی ایران جزمناطقی هستند که لرزه خیزی کمی دارند و کسی هم در آنجا زندگی نمی کند. نوار سنندج - سیرجان ناحیه ای است که شامل استان های اصفهان، سنندج، اراک و همدان می شود و درواقع از لرزه خیزی پایینی برخوردارهستند، همچنین ناحیه جنوب اهواز به سمت آبادان و خرمشهر نیز همین وضعیت را دارد اما بقیه مناطق ایران جز مناطق پرلرزه هستند.

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی در ادامه با اشاره به گسل تهران گفت: در منطقه ای مانند جنوب البرز شامل تهران هر ۲۰۰ سال انتظار زلزله ای با قدرت ۶.۶ تا ۷.۵ ریشتر و هر ۳هزار سال انتظار وقوع زمین لرزه با قدرت ۷.۵ ریشتر روی گسل شمال تهران را داریم؛ از این رو به منطقه البرز منطقه خطرناک از نظر زلزله و منطقه اصفهان منطقه کم خطر اطلاق می شود.

وی با اعلام این که گسل های لرزه خیز در کل ایران وجود دارد، اذعان داشت:  چند سامانه گسلی در کشور داریم که یک سامانه آن(زاگرس) از مرز ایران و عراق در مریوان آغاز می شود و تا شمال بندرعباس ادامه پیدا می کند که طولانی ترین سامانه گسلی کشورمان است. گسل مکران در ساحل دریای عمان و در جنوب شرقی کشورمان در کف دریای عمان از توان زلزله های ۸ ریشتری برخوردار است کما اینکه ۷آذر ۱۳۲۴ زلزله ای با بزرگای ۸.۲ از این منطقه ثبت شده است و حتی احتمال وقوع زلزله ای با بزرگای ۹ هم وجود دارد.

دکتر زارع در پایان خاطر نشان کرد: امکان پیش بینی زلزله وجود ندارد اما باید جهت آمادگی مواجه با آن در شهرهای زلزله خیز تمهیدات لازم از قبل پیش بینی شود.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات