مخاطره جوی اتش سوزی در هورالعظیم

مخاطره جوی اتش سوزی در هورالعظیم

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی ایران قرار دارد و یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق است. هورالعظیم اخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲خشک شدن هورالعظیم را یکی از ۲ فاجعه‌ای زیست محیطی قرن اعلام کرد. بخش ایرانی تالاب در حدود ۱۰۰هزار هکتار وسعت دارد. اب رودخانه کرخه در ایران و اب دجله در عراق منابع اصلی تغذیه کننده این تالاب هستند. ۱.۶میلیارد مترمکعب حقابه هورالعظیم است.۲۰ هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم در روزهای گذشته (اواخر تیرماه و اوائل مردادماه۱۳۹۷)بصورت پراکنده دچار اتش سوزی شده است. عرصه مستعد اتش سوزی در بخش عراقی تالاب ۱۵۰ هزار هکتار است. در مدت یاد شده ۱۶هزار هکتار ازآن دچار حریق شده است. بخش ایرانی تالاب هورالعظیم با کاهش شدید اب روبه رو است(قشر سطحی تالاب و تا عمقی حدود ۱متر)

آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در ۵روز (۲۵تیر تا ۲۹ تیرماه)رخ داده است. عملیات خاموش کردن اتش با مجوز های لازم از دولت عراق از روز ۲۹ تیرماه۹۷ و با بالگرد های آبپاش اغاز شده است. این تالاب از زمان خشک شدن بعنوان یکی از کانون های توسعه اصلی ریزگرد معرفی شده است. طی سالهای اخیر سازمان محیط زیست همواره اصرار داشت که تالاب خشک نیست، لیکن گزارشات و تصاویر ماهواره‌ای چیزی خلاف انرا نشان داده و می‌گفتند.

طی چند روز اخیر که این تالاب آتش گرفت(که البته از بخش عراقی آن شروع شد) ایران هیچگونه اقدامی برای خاموش کردن تالاب انجام نداد، و کارشناسانی اظهار میکردند که چون اتش سوزی در بخش عراقی بوده، لذا ما در کشورمان تعهدی در خاموش کردن هورالعظیم نداریم!

نبود کارشناسانی که در زمینه مخاطرات جوی تخصص دارند، باعث شد که آتش سوزی تالاب هورالعظیم گسترش یافته و بخش عظیمی از تالاب هورالعظیم بسوزد. ایا کسانی که نمیدانند مسائل زیست محیطی در چارچوب مرزهای سیاسی قرار ندارد باید بعنوان کارشناسان صاحب‌نظر چنین شرایطی را بوجود آوردند، و پاسخگو هم نباشند.

عدم تخصص کارشناسان در یک مخاطره جوی همچون اتش سوزی تالاب هورالعظیم تبعات فاجعه آمیزی دارد، بهره گیری از نظرات کارشناسی غیر اصولی در چنین مخاطرات جوی فاجعه های زیست محیطی ماندگاری در محیط زیست ایران بجا میگذارد که غیر بازگشت بودن محیط زیست، به شرایط قبل از اتش سوزی ازجمله آنست.

*حسین صارمی دکترای تخصصی مخاطرات آب و هوایی، مدرس دانشگاه

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات