مردم مهارت پناه گیری در زلزله را بلد نیستند

مردم مهارت پناه گیری در زلزله را بلد نیستند

به گزارش بحران نیوز مرتضی سلیمی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه داشتن مهارت های خود امدادی و دیگر امدادی از جمله پناه ‌گیری هنگام وقوع زلزله، شناسایی نقاط امن، تجهیز کیف نجات خانواده و فراگیری آموزش های امداد و کمک های اولیه، اطفای حریق، افزایش تاب ‌آوری و آمادگی در برابر حوادث و بلایا با میزان زنده ماندن آسیب دیدگان حوادث ارتباط مستقیم دارد، گفت: به طور مثال اگر خروج مصدومان از زیر آوار در حادثه ای مانند زلزله در نیم ساعت اول رخداد انجام شود، ۹۹.۳ درصد آنها زنده خواهند ماند.

وی توضیح داد: به همین ترتیب اگر خروج مصدومان زلزله در روز اول صورت گیرد، آمار نجات یافته ها به ۸۱ درصد و در روز دوم به ۵۳.۷ درصد کاهش خواهد یافت؛ این مساله حاکی از اهمیت یادگیری مهارت های خود امدادی و دیگر امدادی از سوی مردم است تا در هنگام وقوع حوادث بتوانند به خود و دیگران کمک کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بسیاری از مردم هنگام وقوع زلزله به دلیل نداشتن آمادگی های لازم روحی و روانی به جای پناه گرفتن (نشستن و محافظت از سر به کمک دست، بالش و کتاب) در کنار دیوار و ستون های اصلی ساختمان و نفس عمیق کشیدن، «فرار را به قرار» ترجیح می دهند که این عامل به خوبی نشان می دهد آنها آموزش های لازم را برای چگونگی مواجهه با زلزله ندیده و با مهارت های خود امدادی هنگام وقوع اینگونه حوادث آشنا نیستند.

سلیمی ادامه داد: طبق اطلاعات دریافتی از سامانه یکپارچه اطلاعات سازمان امداد و نجات، در اثر زلزله ۵.۸ ریشتری بامداد دوشنبه (یکم مرداد) در منطقه سیرچ استان کرمان، ۹۱ نفر از زلزله زدگان دچار شکستگی اندام، ترس و ناراحتی قلبی شده اند، این موضوع نشان می دهد که مردم نیازمند فراگیری مهارت های «خود امدادی» و «دیگر امدادی» برای داشتن سازگاری روانی و محیطی هنگام وقوع زلزله هستند؛ زیرا در بیشتر مواقع فرار از زلزله ممکن نیست و حتی احتمال خطر و آسیب را بسیار افزایش می ‌دهد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار داشت: در پوشش سریع و فوری امدادرسانی به حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کشور، نیروهای امدادگر هر قدر هم که آماده باشند، به دلیل ماهیت و فرآیند وقوع حوادث به ویژه زلزله های مخرب و ویرانگر در برخی موارد با تاخیر به محل وقوع حادثه می رسند؛ بنابراین نخستین کسانی که در محل وقوع زلزله حاضر می شوند خود مردم و نیروهای داوطلب هستند که باید سازمان های امدادرسان با برنامه ریزی آموزشی تمام آحاد مردم را با مهارت های امدادی به ویژه مهارت «خود امدادی» آشنا کنند.

وی یادآور شد: یکی از راه های بسیار موثر، کم هزینه و مفید برای کاهش خسارات ناشی از حوادث در کشور حادثه خیزی مانند ایران، ارائه آموزش ها و مهارت های همگانی و عمومی «خود امدادی» برای آحاد مردم است تا بتوانیم با ارائه این آموزش ها سطح آگاهی های مردم را نسبت به شناخت انواع حوادث و سوانح بالاتر ببریم، به طوری که آنان بتوانند هنگام وقوع اینگونه حوادث و سوانح خود و خانواده هایشان را از آسیب های احتمالی حفظ کنند. این بهترین روش و راهبرد فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر است.

ایران چهارمین کشور آسیا و ششمین کشور دنیا از نظر کثرت وقوع بلایا به لحاظ وضعیت جغرافیایی، شرایط آب وهوایی و ویژگی های ژئوپلتیک به شمار می رود و در طول تاریخ شاهد حوادث و سوانح بسیاری بوده است.

سازمان ملل متحد، ایران را به دلیل امکان وقوع ۳۱ حادثه طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت در زمره ۱۰ کشور نخست بلاخیز دنیا قرار داده است؛ به طوری که از مجموع ۴۰ بلای طبیعی شناخته شده در جهان امکان وقوع ۳۱ نوع آن شامل زلزله، سیل، سونامی، رانش زمین، روانه های گلی، سنگ لغزش، فرسایش خاک، نفوذ و پیشروی آب دریا، رسوب زایی، تخریب ساحلی، مرداب زایی، کویرزایی، انجماد و سرمازدگی، تگرگ، بهمن، توفان، آلودگی آب و هوا، آلودگی محیط زیست، آفات و بیماری های نباتی و نیز خشکسالی در این کشور وجود دارد

تحقیقات انجام شده از سوی کارشناسان خبره گروه های امداد و نجات جمعیت هلال احمر نشان می دهد آتش سوزی خود به خودی جنگل ها، صاعقه، خطرات ژئوترمال (زمین گرمایی)، ریزش حوضه های آهکی، نشست های زمین در نواحی استخراج مواد معدنی، ریزش های زیردریایی، لغزش های زیردریایی، باتلاق زایی، آتشفشان و خودسوزی میدان های ذغالی در مراحل بعدی وقوع حوادث و بلایای شایع در کشور قرار دارند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات