ارتقای صنعت ساختمان فرصتی برای بهینه شدن کیفیت زندگی شهروندان

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در این متن آمده است:

اقتصاد ایران همواره با مولفه های خاص اش شناخته می شود , یکی از مولفه های تاثیرگذار در اقتصاد این مرز و بوم صنعت ساختمان است, اهمیت این صنعت از آنجا بیشتر نمایان می شود که بدانیم بخش مسکن معمولا ۲ الی ۸ درصد از تولید ناخالص ملی و ۱۰ الی ۳۰ درصد از سرمایه‌ ناخالص در کشورهای درحال توسعه را به خود اختصاص می‌دهد و بین ۵ الی ۱۰ درصد دیگر از سرمایه‌گذاری‌ها نیز برای ارائه سایر خدمات در این بخش، صورت می‌گیرد . همین مهم سبب می شود تا گردش مالی و اشتغالزایی در صنوف وابسته به صنعت ساختمان اهمیت این بخش مهم اقتصادی کشور را عیان سازد.

نگاهی گذرا به گردش اقتصاد کشور بیانگر این نکته است که پس از درآمدهای نفتی و صنایع وابسته به آن، بیشترین سهم از تولید ناخالص ملی در اختیار صنعت بزرگ ساختمان و زیرشاخه‌های آن است و با ترکیب سرمایه‌گذار‌یهای مستقیم دربخش مسکن و خدمات مرتبط با آن، مجموعا" معادل بین ۲۰ الی ۵۰ درصد از ثروت تولیدی در بیشتر کشورها حاصل می‌گردد . این جایگاه مهم در کنار رشد روزافزون دانش و فناوری و تکنولوژی‌های نوین که توجه به نیازهای روز بشر همچون کاهش مصرف انرژی و رعایت استانداردهای ایمنی در تولید سازه‌ها و تاسیسات در کنار توجه به نیازهای ارگونومیک و فرهنگی که به زیبایی سازه‌ها و رفاه، طراوت و شادابی هر چه بیشتر شهروندان همراه با حفظ ثروت ملی منجر می‌شود، نشانگر جایگاه مضاعف این صنعت بزرگ کشور به‌ویژه در عرصه اقتصاد کشور است.

ساختمان سازی و ایجاد ابنیه از معدود بخشهای اقتصادی است که تقریبا ۱۰۰ درصد مواد و مصالح و نیروی انسانی مورد استفاده در آن متکی به داخل کشور است و به دلیل تنوع بالا در منابع فیزیکی و انسانی مورد نیاز، حجم انبوهی از فعالیتهای تولیدی و خدماتی را درگیر می کند. از این رو بخش ساختمان بعنوان یک بخش موثر بر کل اقتصاد و موتور محرک بخشهای اقتصادی دیگر است.

از سوی دیگر در مهرماه سال جاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان در پیش است، انتخاباتی که این بار با توجه به قوانین جدید نظارتی فضای بیشتری به مهندسان جوان و جویای کار برای عرض اندام می دهد.

حساسیت و نظارت سازمان نظام مهندسی در طراحی و ساخت کلیه ساختمانهای عمومی و خصوصی اهمیت صنعت ساختمان را دو چندان می کند. قطعا ارتقاء سطح کیفی و کمی صنایع وابسته به ساختمان سازی در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تاثیر بسزایی دارد.

در این بین برپایی نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان فرصتی است مغتنم تا تمامی متخصصان و تلاشگران این عرصه آخرین دستاوردهای خود  را معرفی کرده و همچنین در راستای آشنایی بیشتر با آخرین تکنولوژهای وابسته به صنعت عظیم ساختمان در دنیا , در جهت ارتقاء این حوزه حیاتی گام بردارند.

امید است گردهمایی صنعتگران عرصه ساختمانی دراین نمایشگاه به پیشرفت فزون تر این صنعت حیاتی در میهن اسلامی  منجر گردد.

محمدنادر محمد زاده

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات