۴۴ درصد از جمعیت آلمان را داوطلبان تشکیل می ...

۴۴ درصد از جمعیت آلمان را داوطلبان تشکیل می ...

پرفسور مارتین فوس(Prof. Martin Voss ) جامعه شناس آلمانی که در زمینه مدیریت بحران پژوهش های زیادی انجام داده است در گفت و گو با پایگاه خبری "بحران نیوز" با اشاره به اهمیت فعالیت های داوطلبی در آلمان، گفت: طی سال های اخیر فعالیت های  مختلف در زمینه  آموزش و تخصص داوطلبان جهت نهادینه کردن همکاری آنها با بخش های مختلف صورت گرفته است.

پرفسور فوس  با بیان این که طی ده سال گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه  در زمینه مدیریت بحران انجام داده و بسیاری از متخصصان از بخش های مختلف چون خصوصی، پژوهشی و نیز بخش های دولتی را دخیل کرده ایم، افزود: یکی از موضوعاتی که از تجربیاتم آموختم  این بود که تغییر رفتار باید در متخصصان و مسئولان برای همکاری با داوطلبان صورت گیرد و برای کار با داوطلبان بعضا در برخی از دیدگاه ها و رفتارهایشان تجدید نظر کنند.

وی با اعلام این که ۶۰ درصد از داوطلبان در آلمان در حوزه مدیریت بحران فعالیت می کنند، اذعان کرد:  حدود دو میلیون داوطلب در زمینه آتش نشانی و حدود ۶ میلیون داوطلب هم در سایر زمینه ها در کشور آلمان در حال حاضر وجود دارد  و در واقع می توان گفت حدود ۴۴ درصد از جمعیت آلمان که بالای ۱۴ سال سن دارند، داوطلب هستند.

داوطلبان  در آلمان دوره های تخصصی بلند مدت زیادی می بینند،

پرفسور فوس با بیان این که در آلمان داوطلبان دوره های تخصصی بلند مدت زیادی می بینند، اظهار کرد: نوع آموزش ها با توجه به علاقه و مهارت افراد مشخص می شود،؛ قدرت و توان داوطلبان نتیجه تمرین است. در امداد و نجات هوایی، آب، کوهستان به صورت تخصصی طبق علاقه  افراد، آموزش های طولانی مدت می بینند از این رو در زمان بحران ها در زمینه تخصصی خود حضور پررنگی دارند و چه بسا به آن ها در زمان حوادث مسئولیت های مهم نیز سپرده می شود اما باید یادآور شوم  آموزش های داوطلبی را  در همه سنین آغاز می کنیم بعضا در شش سالگی نیز آموزش هایی در زمینه داوطلبی داده می شود.

وی با اعلام این که داوطلبان در آلمان حقوقی دریافت نمی کنند اما ، با افتخار اقدامات داوطلبانه انجام می دهند، تصریح کرد: لازم به ذکر است سیاست های تشویقی برای داوطلبان در نظر می گیریم  اما در جامعه تفاوت ها از نظر ارزشی بین افراد داوطلب و مردم عادی بسیار آشکار است و داوطلب بودن نوعی ارزش به شمار می آید.

داوطلبان در آلمان حقوقی دریافت نمی کنند

این جامعه شناس با اشاره به این که آلمان در زمینه  مخاطراتی چون سیل و طوفان  و بهمن تجربه خوبی دارد، گفت: البته اینها تنها مخاطرات طبیعی ما هستند و با مخاطرات اجتماعی و  انسان ساز نیز دست به گریبانیم در واقع باید تاکید کنم  فاکتورهای مهم افزایش تاب آوری جامعه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

پرفسور فوس در پاسخ به سوال خبرنگار "بحران نیوز" مبنی بر این که به عنوان جامعه شناس مشکل جذب داوطلب برای کشورهای جهان سوم چیست، گفت: این موضوع دو بعد دارد یک بعد فرهنگی ست و  و بعد دیگر این است که  هر جامعه چه چیزی را ارزش تلقی می کند، آیا انجام کار داوطلب را ارزش تلقی می کنند؟ اما باید یادآور شوم در آلمان این که یک شهروند عضو داوطلب آتش نشانی باشد نوعی افتخار تلقی می شود اما در صورتی ک در کشوری مانند ترکیه ارزش تلقی نمی شود.

جذب داوطلبان به فرهنگ و ارزشهای هر جامعه بستگی دارد

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر هجوم مردم جهت تماشا در زمان های بحران، خاطر نشان کرد:  در حوادث یکی از مشکلات هجوم مردم موقع بحران ها برای تماشاست، این موضوع در همه جاهای دنیا مطرح است که مردم برای تماشا و بعضا کمک می آیند؛ در ده سال گذشته روی این موضوع تحقیقات بسیاری کرده ایم و مقرر گردیده تا مکانی به تماشای صحنه برای افراد اختصاص دهیم  تا مشکلات حاصله از این موضوع مرتفع تر شود.

دکتر فوس در ادامه با اعلام این که مشکل شایعه در آلمان زیاد وجود ندارد، افزود: این  مساله جامعه شناسانه است که عده ای آن را شیوع می دهند و از نظر فرهنگی این موضوع قابل بررسی است چرا که با وجود پیشرفت شبکه های اجتماعی سرعت پخش شایعات بسیار زیاد شده است  در واقع اینجا می توان اشاره کرد شبکه های اجتماعی دو بعد دارد  یکی از ابعاد خوب آن  انتقال اطلاعات دقیق و درست است و در زمان فعلی بسیار کمک کننده محسوب می شود اما در مقابل اثرات جانبی چون شایعه و اطلاعات نادرست نیز از منابع نامعتبر وجود دارد و باید سعی شود با فرهنگسازی درست بعد مثبت آن تقویت شود.

داوطلبان اجتماعی در آلمان بسیار فعالند

وی در پایان با اشاره به داوطلبان اجتماعی در آلمان اظهار کرد: ما داوطلبانی در زمینه های اجتماعی نیز داریم.  که داوطلب آموزش در زمینه های مختلف از جمله ورزش و فرهنگ و نیز ارتقای فرهنگ جامعه هستند این موضوع برای کشور ما بسیار اهمیت دارد چرا که از این طریق می توان فرهنگ جامعه را در مسیر مثبت ارتقا دهیم.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات