تلاش بی سابقه برای بهبودی 'ارس' پلنگ ایرانی در مشهد

پس از ماجرای کشف چند تخته پوست ببر و پلنگ در باغ وحش مشهد و اعتراضات دوستداران و حافظان محیط زیست به این وضعیت، چند روزی است خبر بدحالی 'ارس' پلنگ ۶ ساله این باغ وحش با فیلم و تصویر در رسانه های مجازی دست به دست می چرخد .

حال 'ارس' خیلی خوب نیست و واکنش هایش به تحرکات بیرونی طبیعی نیست، گوشه گیری این حیوان در قفس و تشنج های پی در پی آن موجب نگرانی فراوان دوستداران و فعالان محیط زیست و همچنین حافظان آن و مدعی العموم شده است .
غیر استاندارد بودن شرایط محیطی، فیزیکی و بهداشتی باغ وحش مشهد برای گونه های آن سالها بر سر زبانهاست اما این روند تا آنجا پیش رفته است که شاهد وارد آمدن خسارات متعدد به حیات گونه های این مجموعه به انواع و اشکال مختلف هستیم .

*
تشکیل تیم تخصصی برای نخستین بار
نماینده تام الاختیار مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در امور تخصصی حیات وحش در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حال و روز 'ارس' موجب رویداد بی سابقه در زمینه حیات وحش و گونه های تحت حفاظت شده است .
دکتر فربد هومن افزود : در این رویداد برای نخستین بار در طول فعالیت بیش از پنج دهه باغ وحش مشهد توانستیم با تشکیل تیم تخصصی فصل جدیدی در تشخیص و مداوای گونه های حیات وحش این استان آغاز کنیم .
دامپزشک حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به حال نامساعد پلنگ ۶ ساله باغ وحش مشهد، کارگروهی متشکل از اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، نمایندگان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، نمایندگان حقوقی و بازرسی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تشکیل شد .

*
پرونده مبهم پزشکی 'ارس '
دکتر هومن با بیان اینکه 'ارس' در چند سال پیش به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و درگیری های عصبی بوده و هر چند ماه یکبار دچار تشنج می شده است، گفت: گزارش این وضعیت پارسال توسط دامپزشک باغ وحش مشهد ارائه شده و این تنها تاریخچه پزشکی و درمانی 'ارس' است .
وی افزود: برای معاینه گونه های حیات وحش بیهوشی ضروری است اما با توجه به درگیری عصبی این پلنگ تاکنون امکان بیهوشی آن نبوده و کسی هم این ریسک را نکرده است .
وی اظهار داشت: با تشکیل تیم تخصصی یاد شده مقرر شد وسایل سیار دانشکده دامپزشکی مشهد شامل دستگاه رادیولوژی، سونوگرافی و ثبت نوار قلب به باغ وحش مشهد منتقل شود .
هومن گفت: انتقال 'ارس' به بیمارستان دانشکده دامپزشکی یا تهران به هیچ وجه امکان نداشت لذا عملیات بیهوشی و نمونه برداری از آن برای انجام آزمایش های لازم دیروز (۱۵ مرداد) انجام شد .

*
ارس به سلامت از بیهوشی بیدار شد
وی با بیان اینکه ریسک بیهوشی این حیوان بسیار زیاد بود افزود: با حضور تیم تخصصی، بیهوشی به خوبی انجام شد و عکس برداری های اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداری های مختلف انجام گرفت .
وی اظهار داشت: معاینات بالینی نشان از زخم هایی در دست ها و پاهای 'ارس' دارد که عفونی شده لذا این موارد ثبت شد و برای درمان آن داروی لازم تجویز گردید .
دکتر هومن گفت: این زخم ها نشان دهنده شرایط بد بیمار بود زیرا این زخم ها به تنهایی می تواند انواع بیماری ها را به حیوان تحمیل کند .
وی افزود: به رغم حال نامساعد و سابقه بیماری، خروج 'ارس' از بیهوشی و کسب دوباره هوشیاری پس از کنترل های اولیه اتفاق خوشایند بود ضمن اینکه کنترل آن برای ۴۸ ساعت پس از بیهوشی نیز انجام می شود .
وی اظهار داشت: نمونه ها به آزمایشگاه دانشکده دامپزشکی منتقل شد و نتایج آزمایشات طی روزهای آینده اعلام می شود .
هومن گفت: با توجه به شرایط و حال 'ارس'، دارو درمانی آن تا یک ماه آینده ادامه دارد .
وی افزود: قرار است تیم تخصصی ماهیانه از باغ وحش مشهد بازدید کند و در کنار مراقبت های دامپزشک باغ وحش به گونه های این مجموعه کمک نماید .

*
تشخیص و درمان تخصصی 'ارس' انجام می شود
سرپرست تیم تخصصی حیات وحش خراسان رضوی نیز گفت: در گام اول و مرحله نمونه برداری های تشخیصی 'ارس' بسیار موفق عمل شد و هم اکنون در انتظار دریافت پاسخ های تشخیصی در بخش های مختلف هستیم .
جواد خوش نگاه با بیان اینکه نباید در تشخیص بیماری این حیوان عجله کرد افزود: گذشته ارس ابهام بزرگی دارد و علت آن هم باید مشخص باشد اما انعکاس اخبار غیر واقعی در این زمینه صحیح نیست .
وی اظهار داشت: هم اکنون روند درمانی این پلنگ به صورت تخصصی و علمی پیش می رود و هیچ اظهار نظر پزشکی قبل از جواب آزمایشات نمی توان داد .

*
عدم رعایت استانداردها در باغ وحش مشهد
خوش نگاه با بیان اینکه مسائل بدیهی در باغ وحش مشهد رعایت نشده است گفت: از جمله این موارد می توان به عدم نصب دوربین مدار بسته و ارائه نشدن گزارشات هفتگی دامپزشکی اشاره کرد .
وی افزود: باغ وحش مشهد هیچیک از استانداردهای لازم را برای نگهداری حیوانات ندارد و در زمینه های فضای فیزیکی، طراحی محیط زندگی در قفس ها، تغذیه گونه ها و مدیریت امور این مجموعه ضعف فراوان وجود دارد .
وی اظهار داشت: مدیریت و نگهداری باغ وحش مشهد ایراد اساسی دارد که باید اصلاح شود زیرا ضعف مدیریت موجب ضعف نگهداری از حیوانات در این مجموعه شده است .
خوش نگاه گفت: تلف شدن ببرها در باغ وحش مشهد نباید فراموش شود و باید مورد پیگیری و اظهار نظر تخصصی قرار گیرد .
وی افزود: تمام مباحث در این زمینه نیز باید هوشمندانه و علمی مطرح شده و از قضاوت زود هنگام و غیر تخصصی در رسانه ها پرهیز شود .

*
نگرانی های بین المللی
سرپرست تیم تخصصی حیات وحش خراسان رضوی با بیان اینکه فضای ایجاد شده در این زمینه تحریک کننده است اظهار داشت: انعکاس اخبار نادرست از وضعیت گونه ها در باغ وحش مشهد موجب نگرانی های بین المللی در این زمینه شده است .
خوش نگاه گفت: در انعکاس اخبار باغ وحش مشهد باید انعکاس واقعیت و اخلاق حرفه ای رعایت شود .

*
همه تلاشها برای نجات 'ارس '
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: همه تلاش خود را برای نجات جان 'ارس' به کار می گیریم .
تورج همتی افزود: فعالیت های باغ وحش بطور کامل تحت نظارت و کنترل است و از هیچ کوتاهی و نابسامانی در این مجموعه نخواهیم گذشت .
وی اظهار داشت: در انتظار تشخیص تیم تخصصی در زمینه حال پلنگ ۶ ساله باغ وحش مشهد هستیم و با مشخص شدن نوع بیماری، درمان آن آغاز می شود .
وی گفت: گونه های دیگر این باغ وحش نیز تحت نظر پزشکی قرار دارند .
همتی افزود: تلف شدن هشت ببر و ۲ قلاده پلنگ در باغ وحش مشهد طی سال های گذشته نیز به صورت کارشناسی بررسی می شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات