تردد خودروهای دودزا در فصل سرما متوقف می شود/ نمایندگان لایحه حمایت از محیط بانان را تصویب کنند/ آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی / تفویض اختیارات مدیران کل محیط زیست را پاسخگو می‌کند/افزایش ۲۰ درصدی دستمزد محیط بانان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار افزود: تردد خودروهای دودزا با سن بالا یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است که امسال تردد این خودروها در سطح شهر تهران متوقف خواهد شد.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت قول داده تا گازوییل استاندارد توزیع کند، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هم در حال انجام است.

کلانتری ادامه داد: متاسفانه شاهد تردد کامیون هایی با عمر ۶۰ تا ۷۰ سال در تهران هستیم که حجم زیادی از آلودگی را وارد محیط می کنند که تلاش می کنیم حداقل در فصل سرما تردد این خودروها متوقف شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش شاخص آلاینده ازن در تهران در روزهای ابتدایی تابستان امسال گفت: در سه روز اول تیر هوای تهران بسیار گرم بود که به دنبال آن شاخص ازن افزایش یافت. افزایش بیش از حد درجه حرارت و ترافیک سنگین در بالا رفتن شاخص ازن تاثیرگذار است.

کلانتری با اشاره به اینکه امسال تابستان شاخص ازن به بالای ۱۵۰ رسید، گفت: ۱۲ منطقه از مناطق تهران ترافیک ایستا دارند که همین موضوع در روزهای گرم که دمای هوا به بالای ۴۱ درجه می‌رسد تاثیر زیادی بر تولید ازن دارد. این آلاینده سمی و به شدت خطرناک است بنابراین مردم باید بدانند که ترافیک سنگین در زمستان و تابستان چه لطماتی برای آنان می‌زند.

کلانتری همچنین با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران وظیفه سنگینی در راستای اشاعه فرهنگ حفظ محیط زیست دارند.

درخواست کلانتری از نمایندگان مجلس برای تصویب لایحه محیط بانان

وی با تسلیت به خانواده محیط بان شهید که دیروز در راور کرمان مورد اصابت شکارچیان غیرمجاز قرار گفت، افزود: از نمایندگان مجلس درخواست می کنم لایحه حمایت از محیط بانان را که یک سال است در کمیسیون های مجلس در حال رفت و آمد است، هر چه زودتر تصویب کنند.

وی تاکید کرد: محیط بانان حامی جدی ندارند، با تصویب این لایحه مورد حمایت بیشتری قرار خواهند گرفت.

تحریم ها مانع ورود فناوری به کشور شده است / بررسی بیش از ۲۶۳ طرح طی شش ماه

کلانتری گفت: مشکلات عمده ای در کشور در بخش توسعه وجود دارد و برخی از دستگاه ها کم کاری خود را به گردن محیط زیست می انداختند، در این راستا تلاش کردیم تمام طرح هایی را که نیاز به ارزیابی داشتند در مدت زمان شش ماه مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس در این مدت ۲۶۳ طرح بررسی شد که از این تعداد ۹ طرح مردود و حدود ۸۰ طرح نیز مشروط به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: با این طرح ها با مجموع سرمایه گذاری ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزی، بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی به اضافه حدود ۱۷۰ هزار شغل در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفت که بخش عمده ای از آنها اغاز شده و امیدواریم بقیه نیز هر چه سریع تر اجرایی شوند.

وی گفت: با دستگاه های اجرایی به تفاهم رسیدیم تا طرح هایی که در راستای حفظ محیط زیست نیستند خودشان بررسی های محیط زیستی و فنی را انجام دهند که بخش های مختلف از جمله وزارت نفت همکاری خوبی در این زمینه داشتند.

کلانتری ادامه داد: شاید اصلاح سوخت در کشور به دو تا سه سال دیگر زمان نیاز داشته باشد؛ اما اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد بنزین کشور یورو ۴ است و بخش عمده ای از گازوئیل نیز بهبود یافته است که تمام اینها مرهون زحمات وزارت نفت و اجرای تعهدات آن است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته گازوئیل با گوکرد ۱۰ هزار پی پی ام ( ppm ) داشتیم اما اکنون شاید بالای ۲۰۰ پی پی ام ( ppm ) باشد، اینها نشان دهنده همکاری خوب بخش صنعت با سازمان حفاظت محیط زیست است. اما اکنون با وجود تحریم ها به بن بست رسیده است؛ زیرا برای ورود فناوری به کشور با مشکل مواجه شده ایم.

وی گفت: آیین نامه اجرایی هوای پاک را برای تصویب به دولت ارسال کردیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت تعهداتی در این راستا امضا کرده بود؛ اما چندی پیش اعلام کرد نمی تواند آن تعهدات را اجرا کند. چون با تحریم مواجه شده ایم، تحریم مانع ورود فناوری مورد نیاز به کشور شده است. لذا آیین نامه در کمیسیون دولت در حال بررسی است تا با توجه به تحریم ها در برخی موارد تجدید نظر شود.

آتش سوزی هورالعظیم عمدی به نظر می رسد

کلانتری در باره آتش سوزی در تالاب هورالعظیم گفت: دو روز پیش که به اهواز سفر کردم، وقتی با بالگرد بستر آتش گرفته هور را می دیدم مشخص شد آتش سوزی در عمق ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از خاک ایران در بخش عراقی هور رخ داده است.

وی گفت: یک سوم تالاب در خاک ایران و دو سوم آن در خاک عراق است که بخش ایرانی با داشتن ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب تهدیدی برای اتش سوزی ندارد؛ اما جالب اینجا است که همیشه نوار نزدیک به مرز ایران در هور العظیم دچار آتش سوزی می شود.

کلانتری افزود: مرزبانی ما اعلام کرد به نظر می رسد آتش سوزی عمدی باشد، روز گذشته که با وزیر محیط زیست عراق درباره این آتش سوزی صحبت کردم اظهار بی اطلاعی کرد و در جریان امور نبود اما قول هایی برای همکاری بیشتر داد.

وی گفت: با توجه به گسترده بودن آتش در تالاب هورالعظیم و بی اطلاعی وزیر محیط زیست عراق از آن تا حدودی عمدی بودن این آتش سوزی قوی تر می شود، چطور است که هور با عمق ۸۰ کیلومتر فقط در حاشیه مرز ایران دچار آتش می شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: آتش سوزی در هورالعظیم خاموش شده بود، اما چند روز پیش دوباره شروع شد و از هزار تا هزار و ۵۰۰ هکتار در ساعات اولیه به ۱۰ هزار هکتار تا ظهر رسید.

وی ضمن ابراز همدردی با مردم آن منطقه افزود: تمام تلاش خود را برای خاموش کردن هر چه زودتر اتش به کار خواهیم برد.

آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه امیدواریم تا پایان تابستان پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده تعیین تکلیف شود، گفت: قوه قضاییه اعلام می‌کند که این موضوع به ما ربطی ندارد اما ما به عنوان شهروند حق دادخواهی در این زمینه داریم ضمن اینکه بلاتکلیفی این پرونده سمن‌های محیط زیستی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

عیسی کلانتری در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت فعالان محیط زیستی بازداشت شده، اظهار کرد: کمیته چهار نفره دولت متشکل از وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهور برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است و این موضوع را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر اطلاعات در مجلس و دولت اعلام کرد که دلیلی برای جاسوس دانستن فعالان محیط زیستی بازداشت شده وجود ندارد اما قوه قضاییه می‌گوید من این موضوع را تشخیص می‌دهم که مقصر کیست و به شما ربطی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: خانواده‌های فعالان محیط زیستی بازداشت شده درخواست کرده‌اند که دادگاه فرزندانشان به صورت علنی برگزار شود. شواهد حاکی از آن است که وضعیت بازداشتی‌ها نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده و بهتر است.

کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مستقل اجازه پیگیری پرونده فعالان محیط زیست بازداشت شده را ندارد و دولت در قالب کمیته چهار نفره آن را دنبال می‌کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: هر چه زودتر باید وضعیت فعالان محیط زیستی بازداشت شده روشن شود چون هم بازداشت شدگان و هم کل سمن‌های محیط زیستی کشور بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌دانند آیا فعالیت در حوزه محیط زیست جرم است یا خیر؟

باید در سیاست‌ها در حوزه سیستان و بلوچستان تجدید نظر کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرد و غبارهای خارجی تصریح کرد: غرب و شرق کشور ما همچنان دچار گرد و غبار با منشا خارجی است. در شرایط حاضر مردم سیستان و بلوچستان با گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه تنها کاری که می‌توانیم بکنیم احساس همدردی است چون آبی در رودخانه نیست و آبی هم وارد کشور نمی‌شود. هر سال در این مقطع یک میلیارد متر مکعب آب وارد کشور می‌شد اما تا کنون تنها ۱۰ میلیون متر مکعب آب وارد کشور شده است .

کلانتری با اشاره به اینکه باید در سیاست‌های‌مان در حوزه سیستان و بلوچستان تجدید نظر کنیم،گفت: باید بدانیم که در این منطقه حفظ کشاورزی اولویت است یا حفظ محیط زیست و مهار گرد و غبار به‌طور قطع باید اشتغال جایگزین در این مناطق مد نظر قرار گیرد .

مجلس در زمینه مدیریت پسماند دست ما را بست

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت بد مدیریت پسماند در کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی ضمن انتقاد از مجلس شورای اسلامی،گفت: مدیریت پسماند اولویت دولت آقای روحانی بود اما مجلس در این زمینه دست ما را بست چون قرار بود ۱.۳ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به مدیریت پسماند کشور با اولویت استان‌های شمالی از طریق وزارت کشور سرمایه گذاری شود .

وی با تاکید بر اینکه در مدیریت پسماند با مشکلات متعددی مواجه هستیم،اظهارکرد: آلودگی‌های زیستی ناشی از پسماند یکی از خطرات جدی برای استان‌های شمالی است و آب رودخانه‌ها را نیز تهدید می‌کند. جای مناسبی برای دفن پسماند در استان‌های شمالی وجود ندارد. با این حال قرار شد در بودجه پیشنهادی سال آینده به این موضوع توجه شود و مشکل برطرف شود .

تمرکز شدید در سازمان حفاظت محیط زیست در دستگاه‌های نظامی هم نبود

کلانتری با بیان اینکه درون سازمان حفاظت محیط زیست مشکلات متعددی داریم، گفت: متاسفانه این سازمان به‌شدت متمرکز عمل می‌کرد و ابتدایی‌ترین تصمیمات نیز نیاز به تایید ستاد مرکزی در تهران داشت و به طور کلی تمرکز عجیب و غریبی در تصمیم گیری‌ها ایجاد شده بود؛ تمرکزی که حتی مشابه آن در دستگاه‌های نظامی نیز دیده نمی‌شد .

وی تاکید کرد: این معضل را از طریق تفویض اختیارات به مدیران کل محیط زیست استان‌ها حل کردیم و بیش از ۹۵ درصد اختیارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیران استانی محول شد بنابراین در شرایط حاضر مدیران استانی برای تصمیم گیری‌ها نیازی به مراجعه به ستاد مرکزی ندارند مگر در پروژه‌های حساس ملی .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:‌ در حال حاضر ادارات محیط زیست استان‌ها اختیارات کاملی برای تصمیم گیری دارند و نیازی به مراجعه به تهران نیست. هر چند که این موضوع باعث ناراحتی برخی مدیران شده باشد .

کلانتری افزود: استان‌ها بیشتر از ستاد مرکزی تحت نظارت قرار دارند چون بازرسی کل کشور، دادستانی و سایر بخش‌ها بر محیط زیست استان‌ها نظارت می‌کند و احتمال تخلف در استان‌ها پایین‌تر از تهران است. ضمن اینکه با کم شدن حجم کاری مدیران ستاد مرکزی، این مدیران می‌توانند به استان‌ها سر بزنند .

تفویض اختیارات مدیران کل محیط زیست را پاسخگو می‌کند

وی ادامه داد: تفویض اختیارات به مدیران کل استانی نوعی ضرورت پاسخگویی در آنان ایجاد می‌کند چون تا پیش از این مدیران استانی نسبت به موضوعات مختلف پاسخگو نبودند اما الان به دلیل اختیاراتی که دارند مجبور به پاسخگویی هستند .

خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه تالاب‌های کشور حال و روز خوشی ندارند، گفت: بسیاری از تالاب‌ها یا از بین رفته‌اند یا در آستانه نابودی هستند و بیشتر تالاب‌ها در انتهای حوضه آبریز قرار دارند و همین موضوع تاثیر زیادی بر خشکی تالاب‌ها گذاشته است همچنین خشکسالی‌ها، خشکی رودخانه‌ها، برداشت بیش از حد آب توسط بخش کشاورزی، بی‌توجهی به حق‌آبه تالاب‌ها، این اکوسیستم‌ها را در وضعیت نامساعدی قرار داده است.

کلانتری با اشاره به اینکه برای احیای تالاب‌ها نیاز به صرفه جویی در مصرف آب داریم،اظهارکرد: وزارت نیرو باید سهم زیست محیطی را در کنار آب شرب قرار دهد و تامین حق ‌آبه‌های محیط زیستی را جلوتر از آب مورد نیاز برای صنعت و کشاورزی ببیند. خسارات ناشی از خشکی تالاب‌ها را هم مردم و هم دولتمردان پرداخت می‌کنند به طوری‌که در حال حاضر برای احیای تالاب منصوری در جنوب شرق اهواز باید صدها میلیارد تومان خرج شود.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است تصریح کرد: خوشبختانه آب شرب مورد نیاز خوزستان تامین شد اما مشکلات زیست‌محیطی این منطقه همچنان باقی است. برای مهار گرد و غبار خوزستان ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ تنها بخش کمی از گرد و غبار این منطقه را مهار خواهد شد.

کلانتری با اشاره به اینکه باید خسارات ناشی از محیط زیست را در زمینه تولید و توسعه در نظر بگیریم، گفت: کل درآمد کشاورزی استان خوزستان ۱.۵ میلیارد تومان است این در حالیست که خسارات زیست محیطی در این منطقه ده‌ها میلیارد دلار می‌شود.

سازمان حفاظت محیط زیست به ۱۵۰ نوع تخصص نیاز دارد

کلانتری با اشاره به استخدام در سازمان محیط زیست گفت: بر اساس گزارش‌های مجموعه‌های تخصصی این سازمان به ۹۰۰ متخصص در بیش از ۱۵۰ نوع تخصص نیاز دارد اما تنها می‌توانیم ۲۰۰ نفر را استخدام کنیم. سازمان محیط زیست به انواع رشته‌ها از جمله مهندسی برق، شیمی، پتروشیمی، آمار، جانورشناسی، محیط زیست و ... نیاز دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به کمبود نیروی محیط بان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰۰ محیط بان داریم این در حالیست که نیاز سازمان حفاظت محیط زیست ۶۵۰۰ محیط بان است. سعی می‌کنیم به تدریج کمبود نیروی محیط بان را جبران کنیم.

افزایش ۲۰ درصدی دستمزد محیط بانان

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ پرسنلی دستگاه فقیری به حساب می‌آید، گفت: محیط زیست جزء دو دستگاه آخر دولت در زمینه دریافت حقوق و مزایا است بنابراین تلاش کردیم این موضوع را تا حدی جبران کنیم. امسال وضعیت حقوقی پرسنل محیط زیست اندکی بهتر شده است. دستمزد محیط بانان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه دولت مشکلات مالی دارد اما باید بدانیم که محیط زیست جزء سازمان‌های کوچک دولت است و صرفا سه در هزار بودجه دولت در بخش محیط زیست هزینه می شود.

علل افزایش درگیری محیط بانان و متخلفان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل افزایش درگیری بین محیط بانان و متخلفان با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای محیط بانان اظهار کرد: متاسفانه محیط بانان بدون آموزش‌های حرفه‌ای استخدام شده‌اند بنابراین محیط بانی داریم که شاید ۱۰ سال سابقه داشته باشد اما سه ماه هم آموزش ندیده باشد در حالی‌که محیط بانان باید با مسائل مختلف اجتماعی و فنی آشنا شوند و دوره‌های مربوط به این مسائل را طی کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه محیط بانان باید در حوزه‌های مختلف جانوری، گیاهی، نظامی و انتظامی آموزش‌های حرفه‌ای ببینند، گفت: ممکن است یک دلیل افزایش درگیری محیط بانان و شکارچیان به مسائل آموزشی محیط بانان مرتبط باشد. شاید هم مسائل اقتصادی بر افزایش درگیری‌ها اثرگذار باشد چون کسی که برای کسب درآمد حاضر به حمل و قاچاق مواد مخدر است می‌تواند با شکار غیرمجاز و فروش گوشت آن درآمدی کسب کند البته این موضوع شاید دلیل مهمی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید محیط بانان بدون آموزش راهی ماموریت شوند، گفت: دانشکده محیط بانی فرصت مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی محیط بانی است. با وزارت علوم وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا بتوانیم دانشکده محیط زیست را به دانشکده تربیت محیط بان تبدیل کنیم. از سال آینده در این دانشکده برای محیط بانان دوره‌های دو یا چهار ساله برگزار می‌شود تا محیط بانان بعد از گذراندن این دوره‌ها راهی محل خدمت خود شوند.

ایران جزو برترین‌های دنیا در فرسایش خاک است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد فرسایش خاک در ایران اظهارکرد: ایران جزو برترین‌های دنیا در فرسایش خاک است. سیاست‌های غلط در حوزه خودکفایی و تولید گوشت و کشت در همه زمین‌های در اختیار باعث فرسایش خاک شده است. علاوه بر فرسایش فیزیکی خاک آلودگی‌های شیمیایی ناشی از کودهای مصرفی، آب‌های آلوده حاوی فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی آلی مضر باعث شده که خاک آلوده شود.

برابری هزینه تخریبی گوشت قرمز با ارزش تولیدی آن

کلانتری تاکید کرد: بخش عمده فرسایش خاک ناشی از عوامل انسانی و سوءاستفاده از منابع طبیعی است. شاید خودکفایی در تولید گوشت برای وزارت جهاد کشاورزی افتخار باشد اما هزینه‌های تخریبی آن صد برابر ارزش تولیدی آن است. واردات گوشت می‌تواند مسیری برای تامین آب و خاک این کشور باشد.

تاثیر تحریم‌ها برتامین سوخت

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر تامین سوخت کشور گفت: اثر تحریم در محیط زیست بسیار گسترده‌تر از این خواهد بود. همانطور که وزیر صنعت که آئین‌نامه قانون هوای پاک را امضا کرده بود اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند موتورهای مورد نیاز را وارد کند،در مورد سوخت نیز خوشبختانه با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۳۰ درصد تولید کشور را بر عهده دارد وضعیت نسبت به گذشته تغییر کرده است. این پالایشگاه می‌تواند بنزین و گازوئیل استاندارد تولید کند.

اجازه استفاده از سوخت غیراستاندارد را نمی‌دهیم

معاون رئیس جمهور تایید کرد: مطمئن باشید که رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد که نفت تبدیل به بنزین شود و اگر لازم شود از شهروندان درخواست می‌کنیم که پیاده بروند اما نمی‌گذاریم از سوخت غیر استاندارد استفاده کنند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات