در نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز و اصحاب رسانه مطرح شد

در نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز و اصحاب رسانه مطرح شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در نشست خبری، ارائه خدمات غیرحضوری و استقرار میز خدمت در استان البرز را رویکرد اساسی این اداره کل برای سال ۹۷ دانست و اظهار کرد: میز خدمت براساس مصوبه هیات وزیران در اداره کل راه و شهرسازی البرز راه اندازی شده و براساس آخرین آماری که از میز خدمت مستقر در این اداره کل دریافت شده، تنها ۳۰ درصد از مراجعین در واحد‌های این اداره کل حضور پیدا می‌کنند و به مشکلات ۷۰ درصد از مراجعین در میز خدمت و به صورت الکترونیکی پاسخ داده می‌شود .

وی بیان کرد: در اداره کل راه و شهرسازی البرز به دنبال این هستیم که مراجعات کاهش پیدا کند و تا جایی که می‌توان به مشکلات در میز خدمت پاسخ داد .

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با تاکید بر اینکه میز خدمت یک تکلیف اداری به عنوان مصوبه هیات وزیران است، تصریح کرد: بر این اساس فرآیند‌ها را در سامانه‌های نرم افزاری اداره پیاده شده و مراجعه کننده بتواند به جای مراجعه حضوری، از منزل خود اطلاعات را در سامانه قرار دهد، بعد از مشاهده این اطلاعات توسط کاربر، مدارک بررسی و به ارباب رجوع پیامک زده می‌شود، سپس کاربر مدارک را چک می‌کند و پس از انطباق آن پاسخ متقاضی را می‌دهد .

وی تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی البرز در تلاش است تا برای ارائه خدمات غیرحضوری در ادارات استان البرز پیش قدم باشد .

رضایی در خصوص پروژه مسیر طالقان- هشتگرد گفت: این پروژه مسیر ارتباطی فشند به بزرگراه کرج- قزوین است و سه قطعه دارد که این پروژه تا یک سال و نیم گذشته ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و امروز بدون احتساب تونل به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، تونل طالقان نیز سال گذشته کلنگ‌زنی شد و این پروژه که جزء قطعه ۲ است تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد .

وی افزود: تلاش می‌کنیم قطعات یک و سه همراه با کنارگذر تونل تا پایان سال مالی ۹۷ یعنی پایان تیرماه ۹۸ به زیر بار ترافیک رود که این امر مستلزم ۹۰ میلیاردتومان اعتبار است که ۲۲.۵ میلیارد تومان آن برای سال ۹۷ از محل اسناد خزانه پیش‌بینی شده و با توجه به افزایش قیمت‌ها تلاش می‌کنیم منابع مالی آن را با رویکرد‌های دیگری تامین کنیم و بتوانیم این پروژه را که از ۲۰ سال گذشته آغاز شده و جزء آرزو‌های مردم منطقه بوده به بهره‌برداری برسانیم .

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز ادامه داد: با توجه به اینکه شهر طالقان به عنوان مقصد گردشگری استان البرز است، امیدواریم بتوانیم زیرساخت‌های لازم را برای این هدف فراهم کنیم .

وی درباره راه‌های روستایی استان البرز گفت: براساس مصوبه هیات وزیران باید ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی استان البرز روکش، احداث و بهسازی شود که ۷۰ درصد راه‌های روستایی استان البرز آسفالت است و از میانگین ۶۸ درصدی کشور وضعیت بهتری دارد، اما در گذشته راه‌های روستایی استان مورد غفلت واقع شده و آسفالت بخشی از آن‌ها از بین رفته است .

رضایی با بیان اینکه برای آسفالت ۲۶۲ کیلومتر راه روستایی با اعتباری نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده، تصریح کرد: می‌توانیم ۱۰۰ درصد راه‌های خاکی و شوسه روستایی استان البرز را آسفالت و یک مسیر ایمن و با کیفیت را برای مردم فراهم کنیم .

وی ادامه داد: با توسعه زیرساخت‌ها و راه روستایی می‌توان به اشتغال روستایی نیز کمک کرد .

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز درباره پروژه آبیک- چرمشهر (آزادراه غدیر) گفت: این پروژه برای استان‌های البرز و تهران یک پروژه بسیار مهم و استراتژیک است که این پروژه نقش کمربندی برای این دو استان را دارد که طول آن حدود ۱۵۸ کیلومتر در چهار قطعه است و ۴۷.۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

وی بیان کرد: قطعه یک آزادراه غدیر از شهر آبیک تا مسیر ماهدشت- اشتهارد، قطعه دو از جاده اشتهارد ماهدشت تا اتوبان ساوه، قطعه سوم از اتوبان ساوه تا اتوبان قم و قطعه چهارم از اتوبان قم تا چرمشهر است که به آزادراه حرم تا حرم وصل می‌شود .

رضایی با بیان اینکه موضوع پدافند غیرعامل یکی از اهداف آزادراه غدیر است، اظهار کرد: بر این اساس در زمان وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی این مسیر ایمن برای خروج مردم از شهر‌های تهران و کرج بسیار با اهمیت است .

وی بیان کرد: این آزادراه با توجه به اینکه بخش عمده آلودگی هوای استان البرز مربوط به خودرو‌های عبوری است، آزادراه غدیر به عنوان کمربندی عمل خواهد کرد و کلیه خودرو‌های سنگین و سبکی که می‌خواهند مسیر شمال و شمال غرب را به سمت جنوب و جنوب شرق طی کنند می‌توانند از این کمربندی استفاده کنند .

مدیرکل راه و شهرسازی البرز با تاکید بر اینکه آزادراه غدیر ایمن‌ترین آزادراه کشور است، تصریح کرد: سرعت مجاز در این آزادراه ۱۳۰ کیلومتر است که قطعه چهارم این پروژه آماده بهره برداری است و پروژه به صورتی طراحی شده که هر یک از قطعات می‌توانند به صورت جداگانه فعالیت کنند و بعد از تکمیل زیر بار ترافیک روند .

وی اظهار کرد: پروژه آزادراه غدیر از اوایل شروع به کار دولت تدبیر و امید به صورت قرارداد چهارساله آغاز شد که اتمام پروژه پایان سال ۹۸ پیش بینی شده و دولت در تلاش است که پروژه یکسال زودتر به بهره برداری برسد .

پروژه مسکن مهر حاشیه فرودگاه پیام از رهن خارج می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی البرز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ورودی فرودگاه پیام بیان کرد: براساس دستور استاندار اصلاح و آسفالت ورودی این فرودگاه بدون دریافت اعتبار آغاز شد و برآورد هزینه آن ۵ میلیارد تومان برای تقاطع غیرهمسطح، همسطح و روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت است .

وی تصریح کرد: رقمی بالغ بر حدود سه میلیارد تومان نیز برای اصلاح روشنایی فرودگاه پیام نیاز بود که قرار شد اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این موضوع را برعهده بگیرد .

رضایی با اشاره به واگذاری اراضی فرودگاه پیام به این مجموعه گفت: واگذاری اراضی فرودگاه پیام که مصوبه هیات وزیران در سنوات گذشته بود به دلیل ساخت مسکن مهر در این منطقه در رهن می‌رود و براساس تفاهمی که صورت گرفته پروژه مسکن مهر از رهن خارج و پلاک دیگری معرفی می‌شود که مشکلی برای بهره‌برداری نیست .

مدیرکل راه و شهرسازی البرز درباره مشکلات مهاجرت در استان البرز افزود: با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر در نظر گرفتن مجموعه شهری تهران و کرج برای ساماندهی پایتخت، مطالعات دو کلانشهر تهران و البرز در دستور کار است، اما در این میان موضوع آمایش سرزمینی مغفول مانده است .

پیشرفت ۸۹ درصدی آزادراه همت در استان البرز

رضایی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این پروژه این است که طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شده و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ۷۰ درصد از منابع مالی آن را تامین می‌کند. از آن جا که در اجرای اقتصاد مقاومتی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید شده است، امیدوارم با بهره برداری از این پروژه شاهد کاهش آلودگی ناشی از خودرو‌های عبوری و افزایش کیفیت زندگی در استان البرز باشیم .

وی درباره آزادراه همت گفت: این پروژه در مجموع ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این پیشرفت در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است، یکی از مشکلات این پروژه استملاک واحد‌های قرار گرفته در آن بود که طی بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از این پروژه و با پیگیری‌های مستمر استاندار، اعتبار نقدی به آن اختصاص یافت و توانستیم پلاک‌ها و املاکی که در این پروژه قرار داشتند را تملک و تخریب کنیم که اکنون شتاب کار افزایش یافته است .

مدیر کل راه و شهرسازی البرز افزود: در تلاش هستیم مابقی املاک موجود در این طرح در محدوده جاده چالوس را تملک کنیم و با تامین اعتبارات لازم شاهد زیر بار ترافیک رفتن این آزادراه در امسال باشیم .

وی یادآور شد: پروژه آزادراه همت توسط شرکت ساخت و توسعه راه‌ها اجرا می‌شود و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز وظیفه پیگیری آن را بر عهده دارد .

پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی قطعه اول آزادراه تهران-شمال

رضایی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان مجری تهران- شمال است، اظهار کرد: سال برنامه‌ای اتمام این پروژه سال آینده است و با توجه به اینکه پروژه آزادراه تهران- شمال یک ابر پروژه است، ۴ هزار نفر در آن فعالیت می‌کنند و بنیاد در تلاش است این پروژه را امسال به بهره‌برداری برساند .

وی افزود: آزادراه تهران- شمال در قطعه یک که از دهکده المپیک آغاز و در سه راهی شهرستانک به پایان می‌رسد، ۹۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز درباره پروژه قطعه ۳ نجم آباد- اشتهارد گفت: این پروژه از سال ۷۶ آغاز شد و دو قطعه آن به بهره برداری رسیده است؛ قطعه ۳ جزء مصوبات سفر هیات دولت به استان البرز بوده که اهمیت بسیاری دارد و با بهره‌برداری از آن دو کریدور شرق به غرب ماهدشت- اشتهارد- بوئین زهرا و کرج- قزوین به یکدیگر متصل می‌شوند .

وی درباره آخرین وضعیت مسکن مهر استان البرز بیان کرد: در استان البرز بالغ بر ۹۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر و زیر ۲۵ هزار نفر وجود دارد که حدود ۵۰ هزار واحد از این مساکن به صورت اقساطی به فروش رسیده که از این رقم ۲۰ هزار واحد مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است .

رضایی تصریح کرد: حدود ۷۰ هزار واحد از رقم ۹۰ هزار واحد مسکن مهر به مرحله اتمام رسیده که در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر با وجود افزایش قیمت‌ها در تلاش هستیم واحد‌های دارای متقاضی را به بهره‌برداری برسانیم .

وی با بیان اینکه در دولت دوازدهم رویکرد حوزه مسکن بر بازآفرینی شهری است، گفت: این پروژه در بافت فرسوده کرج در املاک شهرداری آغاز شده و کمیسیون ماده ۵، تراکم و پروانه آن را تعیین تکلیف کرد که ساخت ۸۰ واحد آن آغاز می‌شود و براساس تفاهم‌نامه شهرداری کرج با سرمایه‌گذاران از این افراد در راستای بازآفرینی شهری حمایت می‌شود .

۱۵ محله در استان البرز هدف بازآفرینی شهری

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه از حدود ۲ میلیون و ۷۱۲ هزار نفر جمعیت استان البرز حدود ۷۱۲ هزار نفر در محلات مطالعه شده هدف بازآفرینی زندگی می‌کنند، تصریح کرد: محلات مطالعه شده ۱۵ محله شامل ۶ محله در شهر کرج، سه محله در محمدشهر، دو محله در نظرآباد، دو محله در کمال شهر و دیگر محله‌ها بوده که اگر محلات مطالعه نشده را نیز به این ۱۵ محله اضافه کنیم این رقم به ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد .

وی افزود: یک سوم از جمعیت استان البرز در بافت‌های ناکارآمد و هدف بازآفرینی زندگی می‌کنند که بخشی از آن به سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌ای شهر مربوط می‌شود که در تلاش هستیم در محلات هدف برنامه اقدام جامع مشترک را انجام دهیم و راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی فعالیت می‌کند که تمام دستگاه‌ها باید ۳۰ درصد از منابع مالی خود را به این محلات اختصاص دهند .

رضایی با اشاره به احداث مرکز کنترل آسیب‌های اجتماعی در محمدشهر گفت: احداث مرکز بهداشت، اصلاح شبکه آب شرب، احداث سرای محله، تاسیس نهاد توسعه محله، احداث دو مرکز مدیریت بحران، تهیه مسکن اجتماعی، احداث مدرسه، احداث پاسگاه نیروی انتظامی، تامین شبکه روشنایی و سنددارکردن املاک در محلات هدف بخشی از برنامه‌های بازآفرینی شهری در استان البرز است .

وی درباره عملکرد حوزه معماری و شهرسازی نیز خاطرنشان کرد: در کمیسیون ماده ۵ و کارگروه زیربنایی شهرسازی از طرح‌های اشتغالزایی استقبال می‌کنیم و اکنون نیز هیچ پرونده ای برای اشتغال روستایی، کشاورزی، صنایع مرتبط با کشاورزی و هر موضوع اشتغالزایی باقی نمانده که سرمایه گذاران می‌توانند در این عرصه وارد شوند و اداره راه و شهرسازی البرز از آنها استقبال می‌کند .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات