رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی:آب، محیط زیست وحمل و نقل ریلی سه محور اساسی برنامه ششم توسعه است

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در دیداری که صبح امروز با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان داشت عنوان کرد:سه محور اساسی برنامه ششم توسعه ، آب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،حمید بنایی از اعلام آمادگی کمیسیون های مرتبط با حوزه محیط زیست جهت حمایت از برنامه های اجرایی محیط زیست استان خبر داد و افزود:اگر پیش از این مدیریت صحیح منابع به درستی صورت گرفته بود امروز شاهد معضلات ریزو درشت زیست محیطی نبودیم .

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های منابر و مساجد، سمن های زیست محیطی و رسانه ها برای توسعه فرهنگ و آشناسازی مردم با پتانسیل های طبیعی و یاد آوری نقش آنها در رفع این مشکلات-به عنوان بهترین پشتیبان محیط زیست- بسیار حساس و قابل توجه است گفت: ضرورت ارائه مدل های علمی برای حفاظت وحوش،مدیریت ریز گرد ها و توسعه طبیعت گردی می تواند دراین راه بسیار کار ساز باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به پتانسیل های استان در حوزه محیط زیست گفت: خراسان رضوی با دارا بودن ۱۳ درصد از تعداد مناطق کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده و با حفاظت از  ۴۱ منطقه  تحت مدیریت محیط زیست، ۲۱ درصد از عرصه های طبیعی استان را تحت پوشش قرار داده است .

تورج همتی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش حیدری بهشت قوچ اوریال و پارک ملی تندوره بهشت پلنگ ایرانی است گفت: به لحاظ ظرفیت های بوم گردی ،خراسان رضوی استانی منحصر به فرد است و بر این اساس تلاش خود را برای ایجاد و توسعه زیر ساخت های لازم به کار بسته ایم تا مردم را به آشتی با طبیعت دعوت کرده و از همراهی آنان درحفاظت از محیط زیست بهره مند شویم .

وی همچنین از چالش های زیست محیطی استان همچون  آلودگی آب ، ریز گرد ها و توسعه ناپایدار سخن گفت و افزود : با شکل گیری کارگروه های متعددی متشکل از جمعی از نخبگان ،صاحب نظران و متخصصان هر حوزه ، درصدد به حداقل رساندن تبعات ناشی از غفلت و نگاه غیر آمایشی گذشته به محیط زیست هستیم و امیدواریم مجلس بتواند باتامین اعتبارات لازم در اجرای مصوبات زیست محیطی استان ما را همراهی کند.

وی به طور اخص موضوع تهدیدات رودخانه کشف رود ، افزایش شوری آب در سفره های زیر زمینی و تبعات ناشی از محدودیت های اقلیمی را مطرح کرد و افزود: تلاش بر جلب اقبال عمومی برای رفع این چالش ها و دیگر معضلات حوزه حفاظت محیط زیست است چرا که تنها با همگرایی مردم ، مجلس و دولت می توان شرایط ناگوار حاضر را تعدیل کرد .

این مقام مسئول به تکمیل ظرفیت های زیستی چه درحوزه های درون کشوری و چه فرامرزی اشاره کرد و ادامه داد: بی توجهی و بی تدبیری در مباحث زیست محیطی حاصل اجرای تفکرات آنی و بدون مطالعه ای بوده است که تشدید بحران های این حوزه را سبب شده است.

تورج همتی پیشنهاد شکل گیری کمیسیون های زیر بنایی محیط زیستی استان متناظر با همتای آن در مجلس  را  داد و تصریح کرد: شکل گیری این کانون های فکری کمک می کند با بهره مندی از ظرفیت های اجتماعی هر منطقه و جمع آوری ایده های ناب و موثر و حضور نمایندگان مجلس به عنوان مراجع مطالبه گر بتوانیم سرعت پیاده سازی مصوبات مربوطه را افزایش دهیم .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات