جشنواره روز دریای خزر در لاهیجان برگزار شد



جشنواره روز دریای خزر در لاهیجان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان این جشنواره روز جمعه ۱۹ مرداد به مناسبت روز دریای کاسپین در ساحل سحرخیز محله شهرستان لاهیجان برگزار شد.
در این مراسم موسیقی سنتی و فولکلور, ساخت مجسمه های شنی ,نمایش های هنری,پرواز بادبادک ها,لافند بازی,پرش طول,طناب کشی از جمله برنامه هایی بود که برگزار شد وغرفه هایی نیز از سوی اداره محیط زیست لاهیجان,اداره شیلات,اداره ارشاد,انجمن بوم بانان ,مدرسه طبیعت سنجاقک ومهد کودک کندوی عسل,موسسه شادامانی کافه کودک آرامش,گروه خیریه نارون به نمایش دستاوردهای خود در حوزه محیط زیست ودریای خزر پرداختند.
دریای خزر بزرگترین دریاچه دنیاست که به همین دلیل آن را دریا می نامنددریای خزر از شمال به روسیه ,از جنوب به ایران از غرب به جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوریهای ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.
از سال ۱۹۹۱ براساس تمایل پنج کشور حاشیه آن برنامه محیط زیست دریای خزر با هدف همکاری در زمینه حفاظت از این دریا تدوین گردید. در پی این رویکرد در سال ۱۹۹۵ همه کشورهای ساحلی برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست دریای خزر و نجات ,در مورد اجرای برنامه ای بدین منظور تحت عنوان برنامه محیط زیست دریای خزر به توافق رسیدند.
ثمره تلاش هایی که از سال ۱۳۷۵ با برگزاری اجلاس منطقه ای در ژنو شروع و تا آبانماه سال ۱۳۸ تداوم پیدا کرد ,تدوین یک چارچوب حقوقی محیط زیستی به منظور ایجاد تعهدات برای کشورهای ساحلی بوده که این سند تحت عنوان کنواسیون حفاظت از محیط زیست دریایی در آباماه سال ۱۳۸۲ به امضاء رسید و عنوان کنوانسیون تهران را نیز کسب کرد. این کنواسیون نهایتا در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ لازم الاجرا گردید واز آن به بعد این روز بعنوان روز دریای خزر نامیده شد.
در این جشنواره در خصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست دریای خزر وتالاب ساحلی امیر کلایه توضیحاتی به مخاطبین ارائه گردید که به همین منظور نیز بروشوری تهیه گردیده است .
تهدید های دریای خزر شامل:ورود گونه های غیر بومی ومهاجم ,ورود فاضلابهای مختلف به صورت مستقیم وغیر مستقیم,خطر انقراض ماهیان خاویاری,خطر انقراض فوک خزری وآلودگی های نفتی می باشد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات