با توجه به آخرین سرشماری در سال جاری ، ۳۰ تا ۳۵ قطعه میش مرغ در بوکان زیست می کند

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: آمارهای شفاهی جوامع محلی و مطالعات منتشر شده حاکی از این است که میش مرغ در مقایسه با گذشته شرایط بسیار بحرانی را سپری می کند.

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی رحیم عبدالکریمی گفت:با توجه به آخرین سرشماری در سال جاری ، ۳۰ تا ۳۵ قطعه میش مرغ در بوکان شمارش شده و بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشوری آن در این شهرستان زیست می کنند.

وی افزود: برنامه شهرستان برای احیای پیاده سازی برنامه عملیاتی حفاظت و احیای میش مرغ با توجه به مصوبات اخیر معاونت محیط طبیعی سازمان و همیاری اداره کل استان به صورت جدی پیگیری و اجرایی می شود.
وی افزود: با توجه به تغییرات اساسی در زیستگاه های میش مرغ در دهه های اخیر، جمعیت این پرنده به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: آمارهای شفاهی جوامع محلی و مطالعات منتشر شده حاکی از این است که میش مرغ در مقایسه با گذشته شرایط بسیار بحرانی را سپری می کند.
وی گفت: کاهش گله های چند صد تایی در مناطق غرب و شمال غرب کشور به جمعیت‌های چندتایی، کوچکتر شدن حوزه پراکنش گونه و به طبع آن از بین رفتن کامل مطلوبیت زیستگاه ها باعث حادث شدن وضعیت بحرانی شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان با بیان اینکه با توجه به بررسی های انجام شده تعداد میش مرغ های باقیمانده در کل کشور از ۴۰ قطعه تجاوز نمی‌کند، بیان کرد: به لحاظ اکولوژیکی چنین جمعیتی را می توان منقرض شده به حساب آورد و اگر بخواهیم نسبت به بقای میش مرغ خوش بینانه بنگریم باید به صورت عاجل اقدامات اساسی در زمینه بهینه سازی زیستگاه و نجات جمعیت منفعل باقیمانده از چاله ژنتیکی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶ برنامه عمل مدیریت میش مرغ در ایران با محوریت بوکان تدوین و توسط سازمان محیط زیست برای اجرا ابلاغ شد.
عبدالکریمی افزود: در این طرح تا حدود زیادی فرآیندهای نجات این گونه بررسی و برای جلوگیری از انقراض این گونه پلان های مدت داری پیشنهاد شده است.
وی در خصوص وضعیت میش مرغ در کشورهای اروپایی اظهار کرد: شرایط میش مرغ در کشورهایی چون آلمان و انگلستان به مراتب بحرانی تر از ایران بوده که با درایت و تلاش و با تاکید بر ۲ محور مدیریت زیستگاه و تکثیر مصنوعی توانسته اند پرنده را به آغوش طبیعت برگردانند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ادامه داد: در ماه های اخیر در راستای عملیاتی کردن برنامه عمل میش مرغ، قدم‌های مثبتی توسط سازمان محیط زیست برداشته شده که در صورت اجرایی شدن کامل آن می توان تا حدودی به بازگشت حیات اکولوژیکی گونه امیدوار بود.
وی گفت: هر چند مصوبات و مطالعات انجام شده احتیاج مبرم به کارهای عملیاتی داشته و امید می‌رود با نگاه دلسوزانه مدیران سازمان محیط زیست شاهد قدم‌های علمی و فوری در این حوزه باشیم.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: میش‌مُرغ پرنده‌ای از خانواده هوبره‌ایان است که در دشت‌های وسیع بی‌درخت، زمین‌های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌کند.
این پرنده دارای گردن و پاهای کشیده، بال ها و منقار پهن و پرهای رنگارنگ است و روی زمین لانه‌سازی می‌کند.
میش مرغ در فصل بهار تخمگذاری می‌کند و در هر دوره تخمگذاری نیز ۲ تا چهار تخم می‌گذارد؛ پس از ۲۵ تا ۲۷ روز جوجه‌ها به دنیا می‌آیند.
میش مرغ یکی از بزرگترین پرندگان ایران است و از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد. طول بدن آن به یک متر و وزنش به بیش از ۱۵ کیلوگرم می‌رسد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات