کلانتری در حاشیه بازدید از ایرنا:آگاهی مردم از مسائل زیست محیطی،مصداق تحقق حقوق شهروندی است/ دکتر روحانی، بیش از روسای جمهور پیشین دغدغه‌های محیط زیستی دارد

کلانتری در حاشیه بازدید از ایرنا:آگاهی مردم از مسائل زیست محیطی،مصداق تحقق حقوق شهروندی است/ دکتر روحانی، بیش از روسای جمهور پیشین دغدغه‌های محیط زیستی دارد

کلانتری در حاشیه بازدید از ایرنا:
آگاهی مردم از مسائل زیست محیطی،مصداق تحقق حقوق شهروندی است/ دکتر روحانی، بیش از روسای جمهور پیشین دغدغه‌های محیط زیستی دارد
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز دوشنبه (۲۲ مردادماه) درخبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافت و از بخش های مختلف آن بازدید کرد.

  • به گزارش"پارما" از  پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، «عیسی کلانتری» در بدو ورود با «سیدضیاء هاشمی» مدیرعامل ایرنا، دیدار و گفت و گو کرد.
    معاون رییس جمهور پس از حضور در ایرنا از بخش‌های مختلف این خبرگزاری شامل اداره اخبار داخلی، خارجی و بخش تولیدات تصویری بازدید کرد و در جریان روند تهیه و تولید اخبار و گزارش‌های خبری این رسانه قرار گرفت. خبرنگاران گروه‌های خبری مختلف نیز نظرها و پرسش‌های خود را با وی مطرح کردند.
    عیسی کلانتری معاون رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در این بازدید با اشاره به این‌که خبرنگاران قشری زحمت‌کش هستند،گفت: متاسفانه زمانی‌که خبرنگارها برای کار می‌گذارند با حقوقی که می‌گیرند هماهنگ نیست و این موضوع درشهرستان‌ها بیشتر دیده می‌شود.
    عیسی کلانتری با اشاره به این‌که رسالت خبرنگار، اطلاع رسانی دقیق است، گفت: متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات این است که مردم را در خیلی از موارد از جمله موضوعات زیست محیطی نامحرم می‌دانند و اطلاعات درستی به آن‌ها نمی‌دهند. همین موضوع باعث عدم مشارکت مردم می‌شود.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی سودجویان سالها موضوع آب را امنیتی کردند و به عمد، اطلاعات نادرست ارائه دادند، زیرا اطلاعات صحیح مانع از اجرای بسیاری از پروژه های سدسازی می‌شد.
    وی ادامه داد: اگر این موضوعات اعلام می‌شد، سدسازی از ۲۰ سال پیش متوقف شده بود. در حالی‌که ما آلان سد‌هایی داریم که با بارندگی نرمال هم هفتاد در صد حجم شان پر نمی‌شود.
    کلانتری اظهار داشت : برخی می‌گویند اعلام نکنید هوا آلوده است، اگرچه اعلام هم نکنیم مردم می‌فهمند. هوای کلانشهرها و تهران فقط در زمستان بد نیست، در تابستان نیز مشکل افزایش ازن در لایه های پایینی داریم.
    وی ادامه داد :کیفیت پایین بنزین و گرمای هوا درکنار هم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و لازم است مردم بدانند در دمای بالای ۴۰درجه سانتیگراد باید ماشین را خاموش کنند .
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این‌که مردم باید آگاه شوند و این آگاهی از حقوق شهروندی‌شان است، گفت: من دکتر روحانی را حدود ۳۷سال است می‌شناسم ، دکتر روحانی  از تمام روسای جمهور پیشین دغدغه‌های محیط زیستی بیشتری دارد و من انتظار این حد توجه از ایشان را نداشتم.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه رئیس جمهور برای احیای تالاب های اطراف شیراز اصرار زیادی دارند، گفت: برای دریاچه ارومیه نیز رییس جمهور دستوراتی دادند و نگران اجرا شدن دقیق راهکارها هستند.
    عیسی کلانتری با بیان اینکه چهار موضوع پسماند، گردوغبار، تالاب و هوای کلان شهرها از جمله مهم‌ترین  موضوعات مورد نظر رییس جمهور است، ادامه داد: ۷۰درصد آلودگی هوای تهران مربوط به کامیون هاست. ۵۰هزار کامیون ساعت ۱۰شب می‌آیند و ۵صبح می‌روند، همچنین موتور سیکلت‌ها چهار برابر خودروهای سواری در زمستان آلودگی دارند.
    وی ادامه داد : به دستور رییس جمهور باید سالانه ۷۰هزار کامیون و اتوبوس ساخته شود و هزینه آن هم پرداخت شده است.
    کلانتری با اشاره به اهمیت مسائل محیط زیست وتاکیدبرنقش نظارتی سازمان گفت: کل بودجه سازمان محیط زیست سه در هزار بودجه دولت است که رقم بسیارناچیزی نسبت به سطح انتظارات موجود ازسازمان است.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست، تاثیرسیاست های کلان کشوربر محیط زیست را اجتناب ناپذیر دانست و گفت:برای مثال مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که در۹۵درصد محصولات کشاورزی باید خودکفا شویم، اما وقتی کمی جلوتر رفتیم دیدیم که چه مشکلاتی برای خاک و آب کشور ایجاد شد. برای این تصمیم ما حداقل باید ۳۵میلیارد متر مکعب آب اضافی داشته باشیم. در حالی‌که زیر ۹۰میلیارد متر مکعب منابع تجدید پذیر( بارش منهای تبخیر) داریم و این کار باعث می‌شود به آبهای زیرزمینی کشور فشار بیاید.
    کلانتری با اشاره به وضعیت آب‌های جهان گفت: کشورهایی که زیر ۲۰درصد از منابع تجدید پذیر آبی‌شان استفاده می‌کنند از لحاظ زیست محیطی در امان‌اند و برداشت حدود ۴۰درصد هم تا حدی امکان احیا می‌دهد، اما ما حدود هفتاد درصد، بیش از استاندارد جهانی از منابع تجدید پذیر استفاده می‌کنیم و مانند کشور عربستان در دهه های گذشته شده ایم.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه برخی از سیاست های ناپایدار وغلط، ظاهر قشنگی دارند؛ گفت: این سیاست ها منابع را هدر می دهند و مردم هم تابع سیاست‌های حاکمیتی هستند. برای مثال از دامپروری عشایر حمایت می‌شود، در حالی‌که قیمت تمام شده گوشت عشایر ۱۵تا۲۰برابر بیش ازقیمت جهانی است و این‌کار نه تنها به صرفه نیست بلکه با از بین بردن منابع زیست محیطی، به نوعی باعث ریشه کن شدن تمدن ایران می‌شود.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه روشهای غلط چند دهه اخیر،  بیش از تغییر اقلیم،  محیط زیست کشور را دچار مشکل کرد،گفت: بیش از دویست نقطه جنگلهای بلوط زاگرس آتش گرفته که ناشی از سیاست‌های غلط سال‌های قبل است.طی سالهای اخیر این مناطق را شخم زدیم تا گندم بکاریم. خاک، فرسوده شد و به سنگ‌های نفوذ ناپذیر رسید، آب فرو نرفت، درخت‌های چند صد ساله ضعیف و خشک شدند و و همین موضوع باعث آتش سوزی‌های وسیع شد.
    کلانتری با تاکید بر اینکه ۴۰۰هزار متر مربع جنگل خشک شده داریم؛ افزود:  من منکر اشتباهات انجام شده نیستم و به سهم خودم تلاش کردم اما در بسیاری از موارد هم ما زورمان نرسید خیلی از کارها را انجام دهیم. متاسفانه ما زورمان نرسید خیلی از کارها را انجام دهیم. درحالی‌که برای سیاست‌های راهبردی درکشور، رعایت چهار اصل ضروری است: هر تصمیم باید اقتصادی باشد، نظم اجتماعی را نباید به هم بریزد، محیط زیست دچار آسیب شود و حقوق نسل‌های بعدی باید حفظ شود،
    وی درپایان تاکید کرد که مراعات چهار اصل فوق، به توسعه پایدار کشور منجر خواهد شد.
    لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

      منبع خبر

      اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

      اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

        نظرات