افزایش تعامل بین کشور ها با موضوعات محیط زیستی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست تخصصی گفت: از ابتدای شکل گیری برنامه محیط زیست دریای خزر، یکی از اهداف عمده این برنامه تشویق کشورهای ساحلی به ایجاد یک کنوانسیون زیست محیطی بوده است .

وی ادامه داد: تدوین یک چارچوب حقوقی زیست محیطی به منظور ایجاد تعهدات برای کشورهای ساحلی بوده که این سند تحت عنوان کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در سال ۱۳۸۲ (نوامبر ۲۰۰۳) به امضاء وزرای محیط زیست و نمایندگان تام الاختیار کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران رسید و عنوان کنوانسیون تهران را نیز کسب کرد .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از بزرگترین افتخارات این سازمان را نامگذاری عنوان "کنوانسیون تهران" دانست و افزود: این کنوانسیون در تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ لازم الاجرا و از آن به بعد این روز بعنوان "روز دریای خزر" نامیده شد .

فرشچی با اشاره به اینکه کنوانسیون تهران و پروتکل‌های الحاقی آن، موضوع محیط زیست دریای خزر را پیگیری می‌کند، گفت: پروتکل ارزیابی زیست محیطی دریای خزر پیش‌شرط کنوانسیون رژیم حقوقی خزر به حساب می‌آید و به عنوان ابزار قانونی، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های توسعه‌ای بزرگ صرفا با برخورداری از ارزیابی زیست محیطی اجرا شوند .

وی تصریح کرد: بر اساس این پروتکل الحاقی به کنوانسیون تهران، همه کشورهای حاشیه دریای خزر باید در جریان جزییات طرح‌های توسعه‌ای قرار بگیرند و از خطرات احتمالی ناشی از اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بزرگ پیشگیری شود .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پرداختن به موضوع محیط زیست تعامل بین کشورها را افزایش می دهد و می توان از این فرصت برای برقراری ارتباط بیشتر در منطقه استفاده کرد .

وی با اشاره به شعار " مقابله با زباله های دریایی" افزود: زباله‌های پلاستیکی، ۶۰ الی ۸۰ درصد از زباله‌های دریایی را تشکیل می‌دهند و این زباله‌ها مانند مواد ارگانیک ، تغییر نیافته و به همان شکل باقی می مانند و در جریانات و جزر و مدهای دریایی آنها را هزاران کیلومتر با خود حمل می‌کنند .

پروین فرشچی از تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان صنایع دریایی خبر دادو گفت: بر اساس این تفاهم نامه، تمام تجهیزات و نیازهای پایش و نظارت استانهای ساحلی تهیه و در اختیار آنان قرار خواهد گرفت .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از استانها خواست تا ارتباط و تعامل کاری بیشتری با معاونت محیط زیست دریایی سازمان برقرار شود .

همچنین در این نشست تخصصی الماسی مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی و داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم و اکولوژی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به ارائه مطالبی در خصوص آلودگی ها و مسائل مرتبط با دریای خزر پرداختند .

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات