لاشه یک گورکن  در سمیرم کشف شد

لاشه یک گورکن در سمیرم کشف شد

لاشه یک گورکن ایرانی در سمیرم کشف شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سمیرم از کشف لاشه یک گورکن ایرانی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش"پارما" پژمان خاکسار در این باره گفت: در پی گزارش مردمی در خصوص مشاهدهه یک حیوان وحشی در محدوده روستای کاسگان بخش وردشت،  یگان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سمیرم ضمن پایش و کنترل مناطق و زیستگاهها ممنوع و آزاد شهرستان در حوالی محدوده ، لاشه یک عدد گورکن (رودک) که بدلایل نامعلومی تلف شده بود برخورد کردند.

وی گفت: آثارو علائم و بررسی لاشه نشانی از شکار حیوان نداشت بنابراین لاشه گورکن تلف شده در محل مناسب دفن بهداشتی گردید.

گورکن یا رودک جانوری مهره دار و از خانواده راسویان است که در مناطق جنگلی و استپی زیست می کند.

گورکن ها بدن کوتاه و چاق و پاهای کوتاه دارند که برای کندن مناسب اند. سر آن ها مثل راسو کشیده است و گوش های کوچک دارند.

صورتشان سیاه است که چند لکه سفید دارد. بدنشان نیز خاکستری رنگ است. خطوطی با رنگ روشنتر از سر تا دم را می پوشانند. پاهایشان تیره رنگ و شکمشان خاکستری روشن است.

طول گورکن بالغ می تواند به ۹۰ سانتیمتر و وزنش به ۱۰ کیلوگرم برسد. گورکن ها روز را در لانه های زیرزمینی می گذارندو شبها جهت شکار و تغذیه بیرون می روند. بعضی از این لانه ها بسیار بزرگ و پیچیده هستند. گورکن ها انفرادی و یا گروهی (از ۲ تا ۱۵) زندگی می کنند.

از خود و بچه هایشان با سرسختی دفاع می کنند، حتی در مقابله با حیوانات بزرگتری مثل گرک یا خرس. سرعت دویدنشان می تواند به ۳۰ کیلومتر در ساعت برسد. و پنجه های نیرومندش را برای نفوذ به لانه موریانه یا کندن زمین برای جست وجوی غذا به کار می برد.

گورکن ها موجوداتی خجالتی و شبگردند. همه انواع گورکن ها مهارت زیادی در حفر کردن زمین دارند و با استفاده از چنگال های دراز پاهای جلوی خود، زمین را می کنند تا غذا به دست آورند یا نقب بزنند. این جانوار مهره دار عمری حدود ۱۵ سال دارد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات