ضرورت ساماندهی پسماندهای عفونی در کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد ، دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند ۹۷ در صبح بیست و دومین روز از مرداد ماه در محل دفتر معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری استان به دبیری حفاظت محیط زیست برگزار شد .

براساس این گزارش در این جلسه ۲ ساعته محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن انتقاد از نحوه مدیریت پسماند در جایگاههای دفن زباله استان گفت:  مدیریت اجرایی حوزه پسماند دراستان مطلوب و اصولی  نیست.

این مقام مسئول ضمن برشمردن مراحل اصولی مدیریت پسماند گفت : مدیریت اصولی پسماند شش مرحله دارد که متاسفانه نگاه ها و عملکرد با نادیده گرفتن مراحل، تنها به مرحله دفن ختم می شود.

جعفری نژاد سلامتی مردم را به موازات حفظ محیط زیست دانست و به چالش های موجود در سایت های دفن زباله استان اشاره کرد و گفت : در سایت های دفن زباله استان تنها به مرحله دفن توجه می شود و متاسفانه پسماند پزشکی و معمولی به شکل مخلوط در کنار هم دیده می شود.

وی یکی دیگر از مشکلات پسماند را سوزاندن دانست وگفت: درجایگاههای دفن زباله بعضا" مشاهده شده , زباله ها را آتش می زنند که این اقدام  مخالف اصول صحیح مدیریت پسماند بوده , زیرا دود حاصل از آن آلودگی هوا را به همراه دارد.

جعفری نژاد افزود: دربازدیدهایی که از جایگاههای دفن زباله صورت گرفته مشاهده شده ,متاسفانه زباله عفونی به همراه زباله های معمولی دفن می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ساماندهی پسمانده های عفونی در استان را ضروری خواند و گفت: پسمانده های عفونی حاوی انواع باکتری ها و ویروس های بیماری زاست که منجر به آلوده شدن آبهای سطحی و زیر زمینی و همچنین خاک می شوند که بسیار خطرناکتر از زباله های معمولی است.

وی گفت: با اقدامات صورت گرفته گرچه کهگیلویه و بویراحمد جزء استانهای پیشرو در مدیریت پسماند محسوب می شود اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

جعفری نژاد ضمن تشکر از اقدامات دستگاههای اجرایی مرتبط و متولی تصریح کرد: پیگیری فرمانداری ها , شهرداری ها و دانشگاه علوم پزشکی در ساماندهی پسماندهای عفونی و معمولی  با هدف ارائه برنامه زمان بندی  جهت اقدام ضروری به نظر می رسد.

مدیرکل محیط زیست استان در پایان انتقادی هم به پراکندگی نخاله ها در مبادی ورودی و خروجی شهر داشت و با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان، اظهار کرد: علیرغم جاذبه های گردشگری استان، پراکندگی نخاله ها و زباله ها در برخی از مناطق آسیب بزرگی به تحقق توسعه گردشگری، منظره شهری و محیط زیست می زند.

براساس این گزارش دراین نشست ضمن بررسی مصوبات جلسه گذشته و اقدامات عملی دستگاههای  اجرایی مرتبط در این راستا , فرصت ۲ ماهه ای به شهرداری یاسوج  جهت تامین زیرساخت های سایت دوپشته دشت روم بمنظور دفن اصولی و مدیریت صحیح پسماند داده شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات