کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پیام تلفنی به نهمین نشست تشکل های زیست محیطی کشور گفت : تغییر اقلیم از تهدیدات بزرگ زیست محیطی است.

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: تغییر اقلیم از تهدیدات بزرگ زیست محیطی است .

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان دکتر عیسی کلانتری امروز طی تماس تلفنی در نهمین نشست تشکل های زیست محیطی کشور که در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد ، گفت: شعار ما این است که همه ۸۰ میلیون نفر ایرانی می توانند محیط بان باشند و نقش تشکل های زیست محیطی در تحقق این امر موثر است .

وی افزود: اتفاقاتی موجب شده بود فعالیت تشکل های مردم نهاد کم رنگ شود و من تقاضا دارم،سازمانهای مردم نهاد فعال تر فتیله ها را بالا بکشند .

کلانتری با بیان اینکه اغلب تشکل های مردم نهاد در حمایت از حیات وحش فعالیت می کنند، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با فعالیت این عزیزان حمایت و توجه مردم در حمایت از حیوانات افزایش یافته است، اما لازم است بدانیم، خطری که محیط زیست انسانی را تهدید می کند از مشکلات حیات وحش بیشتر است .

کلانتری با اشاره به  اقدامات ارزشمند روستاییان در حفاظت از پلنگ هایی که از گرسنگی به دامهایشان حمله می کنند، افزود: این ارتقا فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست حاصل تلاش همکاران محیط زیستی و تشکل های زیست محیطی است .

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: ریاست جمهوری برنامه های پرهزینه و بلندمدت برای حفاظت از محیط زیست در در برنامه دارند که یکی از آنها خارج کردن ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در حال تردد در راههای کشور است. ضمن اینکه در حفاظت از آب کشور از این پس صنایعی مانند صنایع فولاد فقط در اراضی نزدیک به سواحل با رعایت ملاحظات زیست محیطی ایجاد خواهد شد .

وی افزود: پرداخت غرامت به دامداران در اثر خسارت هایی که به دامهایشان توسط پلنگ وارد می شود از دیگر اقداماتی است که در حفاظت از حیات وحش کشور انجام شده است .

وی گفت : از تهدیدات بزرگ زیست محیطی تغییر اقلیم در کشور است که هم به طبیعت و هم بر انسان تاثیر می گذارد .

کلانتری تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست نیاز به همت مضاعف مردم دارد تا با تردد کمتر  وسایل نقلیه شخصی شاهد همکاری های گسترده تر باشیم .

وی تاکید کرد: به هیچ وجه استقلال تشکل ها نباید از بین برود و ضمن اینکه نقص ها گفته می شود حتما راهکارها نیز پیشنهاد شود .

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در این مراسم گفت:نباید فقط نگاه به تامین غذا و محل تفرج به این اکوسیستم های ارزشمند داشته باشیم .

مسعود باقرزاده کریمی گفت:  احیای تالاب ها به  نگاه ویژه نیاز دارد و نمی توان برای مدیریت یک تالاب نسخه پیچید .

وی عواملی چون فقر و مشکلات فرهنگی را تخریب تالاب موثر دانست و افزود: پرواضح است سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند مشکلات تالاب ها را حل کند و نیاز به همکاری مردم و اقدامات گسترده تر تشکل های مردم نهاد داریم .

باقرزاده به  اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در حفاظت از محیط زیست کشور  اشاره کرد و گفت:دولت روش های مدیریتی، مشارکتی و فرابخشی را برای مدیریت تالاب ها در اولویت قرار داده است .

وی با اشاره به اینکه در مدیریت عرصه ها و منابع طبیعی در حال دگردبسی هستیم، خاطر نشان کرد:  ۷۰ سال است که حکمرانی و نگاه دولتی به منابع طبیعی کشور بدون محاسبه سود و زیان انجام شده است .

او ادامه داد: حفاظت از همه عرصه های سرزمینی با توجه به امکانات دولتی امکانپذیر نیست و در احیای تالاب ها باید نگاه جامع و بلند مدت داشته باشیم .

باقرزاده خاطرنشان کرد: نگاه  جامع در معیشت،فرهنگ و اقتصاد تالاب ها ضروری است. خوشبختانه این بخش ها در مدیریت زیست بومی لحاظ شده است و باید یاد بگیریم که تصمیمات و سیاست ها می بایست فرابخشی باشند .

وی ادامه داد: تالاب ها اکوسیستم های پیچیده با مولفه های زیادی دارند .

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: باید از ظرفیتهای قوی  تشکل های زیست محیطی کمک بگیریم. مردم نباید تالاب را صرفا منبع غذا یا محل تفرج ببینند .

وی افزود: تالاب هویت و بخشی از سرزمین، فرهنگ و تاریخ سرزمین ما محسوب می شود. باید تالاب را به رسمیت بشناسیم و برای آن حریم و حرمت قایل شویم.این اکوسیستم به ما تنوع زیستی، آب، هوا و ....خواهد داد.

جبار کوچکی نژاد رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه سمن ها و تشکل های زیست محیطی نقش موثری در حفاظت از محیط زیست استان دارند، گفت: سمن های محیط زیست گیلان از اهرم های بازدارنده در آلودگی محیط زیست هستند و فعالیتشان در گیلان بسیار خوب است .


وی اضافه کرد: استانها ی شمالی طبیعت حساسی دارند و سازمان محیط زیست در این استان باید نگاه ویژه داشته باشد. باید سمن ها در این استان ها قوی تر شوند
.

وی خاطر نشان کرد: تالاب انزلی از وجود سموم کشاورزی رنج می برد و علاوه بر این عوامل آلودگی های رودخانه های زرجوب و گوهر رود به این اکوسیستم ارزشمند می ریزد .

وی تصریح کرد: سمن ها در حفاظت از محیط زیست  برخی از مناطق استان تاثیر چشمگیری دارند .

رییس مجمع نمایندگان گیلان گفت: پسماندها آسیب زیادی به استان ما وارد کردند. شیرابه های زباله های سراوان نه تنها مردم و آبهای سطحی گیلان را تهدید می کند بلکه اکوسیستم تالاب انزلی را نیز تخریب می کند. برای نجات محیط زیست استان باید آموزش را در راس امور کاری خود قرار دهیم .
پروین فرشچی معاون دریایی سازمان محیط زیست کشور هم امروز در نهمین نشست تشکل های مردم نهاد کشور در گیلان گفت: اعضای تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست اغلب افراد تحصیلکرده هستند و از آنها انتظار می رود که بدون تحقیق و مطالعه لازم شایعات را باور نکنند.

وی افزود: من از سال ۷۷ تاکنون در سمت های مختلفی در مذارکرات دریای خزر حضور داشته ام در تفاهم نامه هایی که از ۱۹۲۱تا ۱۹۴۰ صورت گرفته هیچ اشاره ای به کلمه تفکیک و تقسیم دریای خزر نشده است.

فرشچی ادامه داد:  انتظار داریم حتما متن را بخوانید هیچ تقسیم ۵۰درصدی بین شوروی سابق و ایران وجود ندارد. باید دامنه اعتماد ها را زیاد کنیم.

معاون دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: دریای خزر یک کیک نیست که ۲۰ درصدی بین ۵ کشور تفسیم شود.کشورها طول خط ساحلی متفاوت دارند.و طول خط ساحلی خزر هزار کیلومتر است.

فرشچی تصریح کرد:  رژیم حقوقی فعلی خزر یکی از ابزارهای خوب در منطقه است .اتفاقات خوبی اگر چه کند در حال وقوع است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان به تعدادی از سوالات نمایندگان تشکل ها پاسخ داد.وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح توسعه سواحل مکران گفت سازمان محیط زیست عمیقا اعتقاد دارد که باید توسعه در این منطقه اتفاق بیافتد اما بصورت پایدار چرا که این منطقه بسیار محروم است و با ارزیابی هایی که در حوزه محیط زیست انجام شده این مناطق قابلیت توسعه پایدار را دارد.امنیت کشور اگر مردم حضور پیدا کنند و اگر وضع معیشتی منطقه بهبود پیدا نکند، به خطر میافتد اما باید این توسعه حساب شده باشد و نقشه راه آنهم موجود است و فاز دوم آن تا ماه آینده آماده ارایه است.
فرشچی در ادامه افزود برنامه ای تحت عنوان نبرد با غول پلاستیکی تدارک دیده شده که ان شا الله  شهریور ماه جاری در ساحل بابلسر انجام خواهد شد و طی ده روز مردم رباله ای پلاستیکی خود را در جایی که از قبل مشخص شده تحویل می دهند و از مجموعه آن زباله ها یک غول پلاستیکی ساخته می شود هدف از این کار این است که، مردم پی میبرند که تفکیک زباله چقدر آسان است. البته مشوقهایی هم در نظر گرفته شده است. نکته بعد اینکه باعث می شود مردم کمی به این مساله فکر کنند که وقتش رسیده تا مصرف پلاستیک را کاهش دهند .
در ادامه دکتر طراوتی , عضو شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور  نیز ضمن قدردانی از توجه ویژه ریاست سازمان محیط زیست به این نشست طی سخنرانی کوتاهی گفت: امروزه متاسفانه با بحران جدی آب روبه رو هستیم. دریاچه ها و آبگیرها دچار خشکسالی بی سابقه شده اند و شهرها با مشکل کم آبی مواجه هستند و به تبع آن پدیده فرسایش خاک بسیار پررنگ تر شده است. ما باید به سرعت در رویکردمان به توسعه تغییراتی اساسی ایجاد کنیم. این تغییرات با سرمایه ای که از محل صرفه جویی های حوزه های مختلف بدست می آید، بوجود خواهد آمد. طراوتی افزود: در زمینه انرژی باید سرمایه گذاری وسیع انجام شود تا با جایگزینی تکنولوژی ها و وسایل تولید انرژی فرسوده و قدیمی با ابزارهای نو و به روز میزان اتلاف انرژی را به حداقل برسانیم.روش های ساده و کم هزینه هم میشود به کار بست تا سرمایه های ملی و منابعی همچون آب را حفظ کرد مثلا مجموعه وزارت نیرو دستورالعملی را به اجرا گذاشته که بر اساس آن آبیاری فضای سبز در ساعات اوج گرما و تبخیر ۹ صبح تا ۵ بعد ظهر ممنوع می شود . تشکلهای حامی محیط زیست می توانند با اطلاع رسانی در مواقعی که تخلفی در این زمینه اتفاق میوفتد به کمک وزارت نیرو یا سازمان محیط زیست بشتابند شاید در وهله ی اول این کار خیلی ساده بنظر بیاید ولی در مجموع وقتی محاسبه می کنیم متوجه خواهیم شد چه حجمی ار آب از دسترس انسان خارج می شود بدون اینکه استفاده ای از آن صورت پذیرد.
طراوتی در پایان گفت : محیط زیست یعنی زندگی و آینده همه ایرانیان یعنی توسعه اقتصادی و بهبود وضع معیشتی جامعه.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات