پشت بام‌های تبریز، فضاهای مغفول مانده در توسعه فضای سبز هستند

پشت بام‌های تبریز، فضاهای مغفول مانده در توسعه فضای سبز هستند

به گزارش شهریار به نقل از روابط عمومی سازمان پارکها و زیباسازی شهرداری تبریز، علی مدبر با بیان این مطلب اظهار داشت: پشت بام‌های بزرگ و وسیع در جای جای شهر یکی از فضاهای مغفول مانده ما در حوزه فضای سبز به شمار می‌روند که باید جهت شکل گیری آنها برنامه ریزی کرد.

مدبر افزود: در گوشه گوشه تبریز ما ساختمان‌ها و مجتمع‌های مختلفی داریم که می‌توان در فضاهای بالای ۵۰۰ متر از پشت بام آنها برای ایجاد فضای سبز استفاده کنیم.

وی یادآور شد: به طور مثال در چهارراه شهید بهشتی تبریز ۱۰ هزار متر مربع ساختمان سازی داریم که پشت بام آنها به شکل خالی رها شده است.

مدیرعامل سازمان پارکها و زیباسازی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: در همین خصوص باید جلسات مشترکی بین سازمان پارکها، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نظام مهندسی برگزار شده و جزئیات اجرایی شدن این طرح بررسی گردد.

مدبر با اشاره به ضرورت این طرح، تصریح کرد: تبریز از لحاظ تراکم و بافت شهری در رتبه‌های نخست بین سایر کلانشهرها قرار دارد که همین موضوع ایجاد فضای سبز در پشت بام‌ها به خصوص در انبوه سازی‌ها، مجتمع‌های بزرگ و... ضروری می‌سازد.

وی اظهار داشت: با توجه به رشد عمودی شهرها در زندگی امروز و کمبود فضاهای شهری، امکان توسعه فضای سبز محدود می‌شود و در چنین شرایطی پشت بام‌ها فضایی برای این مورد هستند.

گفتنی است، بام‌های سبز مدرن که از سیستم لایه‌های پیش ساخته تشکیل می‌شوند، نسبتا پدیده‌ای نو می‌باشند. این نوع بام‌ها در دهه ۱۹۶۰ در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپا گسترش یافتند. گرچه این بامها در شمال اروپا مانند کشورهای اسکاندیناوی، هلند واسکاتلند کاملا رواج داشت اما شکل مدرن و شهری آن در آلمان و آمریکا متولد شد. بر اساس برآوردهای موجود، امروزه حدود ۱۰ درصد از کل بام‌های آلمان، بام سبز هستند. ایالات متحده نیز بام‌های سبز قابل توجهی دارد، اما تعداد آن‌ها به اندازه اروپا نیست.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات