معرفی لردگان

معرفی لردگان

‫این شهر با ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا در دامنه جنوبیکوه آثار عجم ( آس جم) و آب باغ‫ در ۳۱ درجه و ۲۵ دقیﻘه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۴۵ دقیﻘه طول شرقیقرار دارد و شامل ۴‫بخش مرکزی، فلارد، خانمیرزا و منج است. دشت لردگان در گذشته ای نه چندان دور کاملاً‫ پوشیده از چنگل های بلوط بوده، که امروزه گرداگرد بلندیهای شهر را هنوز جنگلهای بلوط مزین‫نموده است. اینشهرستان در قلب جنگلهای زاگرس و در میان سر شاخه کارون دارای جاذبه های‫طبیعی و تاریخی بی نظیر و با ارزشی است که بی گمان دیدار از این منطﻘه خوش آب و هوا سراسر‫لطف خواهد بود.
پیشینه تاریخی لردگان:
‫بر اساس پژوهش باستان شناسان پیشینه تاریخی شهرستان لردگان به هزاره هفتم قبل از میلاد بر‫می گردد. نام لردگان بارها در متون تاریخی به عنوان شهری آباد و پر رونق ذکر گردیده است. ناصر‫خسرو قبادیانی ضمن دیدار از این شهر در سفر نامه خود از لردگان نام به میان آورده است.
‫ جاذبه های تاریخی- طبیعی و مذهبی شهرستان لردگان:
‫آبشار آتشگاه، پارک جنگلی پروز، چشمه سندگان، چشمه برم (لردگان و مالخلیفه)، جنگلهای بلوط‫ منطﻘه، رودخانه خرسان، امامزاده شهسوار، بنای چارطاقی منج، امامزاده میل شاه بارز، حاشیه‫رودخانه خرسان، منطﻘه نمونه گردشگری ارمند و بارز، امامزاده عباسعلی و منطﻘه حفاظت شده‫سبز کوه، چشمهمیشان، پارک جنگلی چهارطاق.
جاذبه های گردشگری بخش مرکزی لردگان:
‫آبشار آتشگاه، چشمه برم لردگان، منطﻘه نمونه گردشگری ارمند، دشت شﻘایق تنگ لابید، تنگ‫مسن
‫آبشار آتشگاه:
‫این آبشار در نزدیکی روستای آتشگاه در دره ای زیبا و دلگشا به طول ۳ کیلومتر، در۲۰۵‫۴۵کیلومتری شهر لردگان قرار گرفته است. سرتاسر مسیر این‫آبشار پوشیده از انبوه درختان کهنسال بلوط، گردو و چنار است. شیب مناسب، پستی و بلندی ها و‫آبشارهای کوچک و بزرگ، زیبایی آن را دو چندان می کند. مجموعه این جاذبه ها فضایی فرح‫بخش برای تفرج در تمامی فصول سال را فراهم ساخته است.
‫چشمه برم لردگان:
‫چشمه برم در مرکز شهر لردگان قرار دارد. این چشمه علاوه بر تامین آب کشاورزی منطﻘهیکی از‫سرشاخه های رودخانه کارون نیز به شمار می رود. مناظر زیبا و امکانات رفاهی موجود، فضای‫مناسبی را برای استراحت و تفریح مسافران بوجود آورده است.
‫منطﻘه نمونه گردشگری ارمند:
‫این منطﻘه در فاصله ۵۲ کیلومتری شهر لردگان واقع است. جنگل های بلوط، رودخانه خروشان‫ارمند، و مراتع غنی، از مهمترین ویژگیهای طبیعی ارمند است. جریان دایمی و پر آب رودخانه‫ارمند امکانات بالﻘوه مساعدی را برای ورزش و قایﻘرانی و  ماهیگیری ایجاد نموده است.
‫اماکن زیارتی و سیاحتی:
‫۱- امامزاده پیر محمد علی ( کیلومتر ۵ جاده لردگان ریگ)
‫۲- امامزاده جعفر ( کیلومتر ۴ جاده لردگان منج)
‫۳- امامزاده بوگر
‫‫بخش فلارد
‫بخش فلارد در جنوب و جنوب شرق شهرستان لردگان قرار دارد و از اتصال فلارد و پشتکوه تشکیل‫شده است. مرکز این شهر مالخلیفه نام دارد. فاصله ی این شهر تا مرکز شهرستان ۵۵ کیلومتر و تا‫مرکز استان۱۶۰ کیلومتر است. دشت سرسبز و پر آب فلارد در مجاورت کوه های زیبا و پوشیده از‫جنگل، زیباییمسحور کننده ای به این منطﻘه بخشیده است.
‫جاذبه های گردشگری:
‫چشمه سندگان، پارک جنگلی پروز، چشمه برم مالخلیفه، حاشیه رودخانه خرسان ( در روستای‫دماب)، چشمه میشان، چشمه چیرَنو، چشمه و امامزاده شهریار
‫پارک جنگلی پروز:
‫این پارک در غرب شهر مالخلیفه و ۵۵ کیلومتری شرق شهر لردگان قرار گرفته است. سایهسار ‫گسترده درختان کهنسال و سر به فلک کشیده چنار و آب گوارا در کنار امکانات رفاهی موجود در‫آن، محیطی آرام و جذاب را برای مسافران فراهم آورده است.
‫چشمه سندگان:
‫این چشمه با آبی گوارا در ۵ کیلومتری شرق مالخلیفه و ۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد.‫اطراف این چشمه با وجود درختان سرسبز و سایه سار مصفای آن روزانه پذیرای عده زیادی از‫گردشگران می باشد.
‫‫اماکن زیارتی و سیاحتی
‫۱- امامزاده حسن (۵۰ کیلومتری شرق لردگان) این امامزاده در مسیر پارک جنگلی پروز می باشد.
‫۲- امامزاده احمد شیر مرد(کیلومتر ۵۰ جاده باغ بهزاد)
‫بخش م‪نج
‫بخش منج در جنوب غربی لردگان ( در ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان و ۲۰ کیلومتری مرکز‫شهرستان) و در همسایگی استانهای خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد واقع شده است. این بخش‫از دو دهستان منج، اوره- بارز تشکیل شده و با حدود ۷۸ هزار هکتار پوشش جنگلی که عمدتا ً‫بلوط و بنه می باشد، شرایط ویژه ای را برای مردم و گردشگران بویژه در فصول بهار و تابستانفراهم کرده است. اینبخش به علت شرایط مساعد جوی به خصوص در فصل بهار و پوشش جنگلی‫مناسب و مناطق سیاحتی کارون ۳و۴ پذیرای مسافران زیادی از شهرستان و استانهای همجوار می‫باشد.
‫جاذبه های گردشگری:
‫۱- پارک جنگلی چهارطاق (و بنای باستانی چهارطاق)
۲- دریاچه و پل بارز
۳-حاشیه سد کارون ۳و ۴
‫۴ – حاشیه‫‫جاده خوزستان با طبیعت بکر و آبهای روان
۵- حاشیه رودخانه منج و خرسان
‫بنای چهار طاقی منج:
‫این بنا بر فراز کوهی رفیع و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در مسیر جاده ای باستانی برای‫نظارت بر رفت و آمد کاروان ها ساخته شده است. بنای اصلی دارای چهار برج نمادین به ارتفاع ۷‫متر و دروازه ای جهت عبور کاروان ها و محلی برای اخذ مالیات های مربوط به مرمت جاده بوده‫است.
‫‫اماکن زیارتی و سیاحتی
‫۱- امامزاده شهسوار(۴۰ کیلومتری غرب لردگان، روستای شهسوار)
‫۲- امامزاده سید محمد (۲۵کیلومتری غرب لردگان روستای سید محمد)
‫۳- امامزاده عبدالرحمن ( ۴۵ کیلومتر غرب لردگان، روستای بیدله)
‫۴- امامزاده میل شاه بارز(۷۰ کیلومتر غرب لردگان  ، روستای بارز )
‫صنایع دستی لردگان:
‫صنایع دستی در استان چهار محال و بختیاری با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی و اجتماعی به‫دو دسته تﻘسیم می شود:
‫۱- صنایع دستی عشایری
‫۲- صنایع دستی روستایی و شهری
صنایع دستی موجود در منطﻘه با اشکال مختلف و متنوع در سراسر نﻘاط عشایری،‫روستایی و شهری رایج می باشد.
‫صنایع دستی و سوغات شهرستان لردگان
‫تولید انواع فرش های کرک و ابریشم، البسه محلی، گلیم بافی، تولید انواع صنایع دستی و‫عشایری شامل: چنته بافی، وریس بافی، نمکدان، مفرش و …. از صنایع دستی مطرح‫شهرستان لردگان است. انواع لبنیات -کشک، قارا، روغن حیوانی-، عسل و انواع داروهای‫گیاهی از سوغات این شهرستان به حساب می آید.
‫زبان و فرهنگ:
‫زبان این قوم اصیل، لری بختیاری است. این زبان یکی از شاخه های فارسی دری است که‫خوشبختانه کمتر دستخوش حوادث گردیده است. فرهنگ و تنوع زندگی این مردم، بی نظیر و‫برخوردار از اصالتیتاریخی است و پوششی برگرفته از فرهنگ بومی، محلی با سبکی زیبا و‫منحصر به فرد را موجب شده است که می توان گفت یکی از کاملتریننوع فرهنگ بومی و‫سنتی را نمایان می سازد.
منبع: وب سایت لردگانی ها…
لینک اصل خبر در سایت شهرداری لردگان

    منبع خبر

    شهرداری لردگان

    شهرداری لردگان

    شهرداری لردگان یک شهرداری در شهر لردگان می باشد

      نظرات