فروچاله ها همدان را می بلعند

فروچاله ها همدان را می بلعند

به گزارش بحران نیوز،این روزها اخبار زیادی مبنی بر پیدایش فروچاله های عظیم در بسیاری از روستاهای همدان به همراه عکس هایی انتشار یافته که برای همگان شگفتی آفریده است. یکی از مشکلات محیط زیستی ایران ایجاد فروچاله‌ها است که در آن زمین به یکباره فرو می‌ریزد و هم اکنون ۱۴ استان ایران با این پدیده زیست محیطی روبرو شده‌اند. تاکنون ۱۴ استان ایران از جمله تهران، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، البرز، قزوین، مرکزی، اردبیل و گلستان با پدیده فرونشست زمین مواجه شده‌اند؛ در این بین استان همدان با داشتن ۲۴ فروچاله از مناطق آسیب دیده از این پدیده زیست محیطی است. بیشترین عمق فروچاله در استان همدان مربوط به روستای نوآباد در شهرستان کبودراهنگ با ۶۰ متر است.

علیرضا طالبی مدیرکل مدیریت بحران استان همدان در گفت و گو با بحران نیوز با بیان این که  دو روز قبل، مورخ شنبه ۲۷ مردادماه سال جاری حوالی عصر بار دیگر در اطراف روستای کردآباد شهرستان کبوترآهنگ استان همدان، شاهد فروچاله عظیمی بودیم، تصریح کرد: این فروچاله  به قطر حدود ۳۰ و عمق ۲۰ متر به یکباره ایجاد شده است که نشان از وخامت شرایط زیست محیطی منطقه مذکور دارد.

وی با اشاره به دلایل ایجاد فروچاله در منطقه مذکور، خاطر نشان کرد: برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی منطقه بخصوص از داخل سازندهای سخت و به دنبال آن از بین رفتن فشارهیدرولیکی در زیرلایه های زمین و وزن لایه های بالایی در یک زمان خاص، آستانه تحمل وزن از دست می رود و لایه های بالایی به داخل حفره های زیرزمینی خالی شده از آب، فرو می ریزد که در سطح زمین به شکل فروچاله نمایان می شود.

طالبی ادامه داد:  ایجاد این فروچاله ها به صورت یکباره مانند فروریختن یک دیوار، سقوط یک سنگ و یا رانش زمین با صدای وحشتاک همراه خواهند بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان با اشاره به اظهارات برخی از شهروندان، تصریح کرد: عده ای از شهروندان همدانی مدعی اند که به خاطر نیروگاه آبی که نزدیک منطقه کبوترآهنگ است این فروچاله ها ایجاد می شود چرا که  فروچاله ای که در روزهای اخیر ایجاد شده روبروی شهرک صنعتی ویان است و فاصله منطقه تا نیروگاه شهید مفتح، حدود ۱ کیلومتر است.

وی خاطر نشان کرد: این ادعا نمی تواند درست باشد چرا که بنا به گزارش یکی از کارکنان نیروگاه مذکور، طی سه سال گذشته مصرف آب نیروگاه از فاضلاب همدان تامین می شود نه از چاه.

طالبی با اعلام این که در حال حاضر حدود ۱۰ هزار چاه عمیق مجاز و غیر مجاز در دشت فامنین و کبوترآهنگ وجود دارد، ادامه داد: در واقع برای جلوگیری از نابودی منطقه باید فکری به حال کشاورزی منطقه کرد چرا که با برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی ما شاهد فروچاله های عظیمی خواهیم بود از این رو نیازمند مدیریت صحیح منابع آب و خاک هستیم تا مانع از تخریب محیط زیست و زمین شویم.

۱
لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات