شهروندسپاری خدمات شهرسازی با هدف شفافسازی عملکرد
مدیرکل امور شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بر شهروندسپاری خدمات شهرسازی با هدف شفاف سازی عملکرد تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، مریم عرب احمدی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: طی چند سال گذشته فعالیتهای شهرسازی سیستمی شده و اطلاعات بر روی سیستم یکپارچه شهرسازی بارگذاری گردیده است. اما تلاش بر این بود که کار برون سپاری شود و به مجموعه های تخصصی واگذار گردد.
وی با بیان اینکه مهمترین مجموعه در این رابطه دفاتر فنی مهندسی نظام مهندسی است، افزود: در مرحله اول کار به این دفاتر برون سپاری شد و مردم میتوانند به آنجا مراجعه کرده و پیگیر مسائل خود باشند. شهرداری نیز بر فعالیت این دفاتر نظارت میکند.
مدیرکل امور شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه هدف اصلی واگذاری امور به شهروندان است، ادامه داد: در این راستا تلاش شد بسترهای مورد نیاز آماده شود. در این رابطه فعالیتهایی که خود شهروندان میتوانند در منزل انجام دهد، در اولویت قرار گرفت و در مرحله اول استعلامات الکترونیکی به اجرا درآمد.
عرب احمدی بیان کرد: شهروند برای این منظور از محل کار یا منزل باید وارد سیستم یکپارچه شهرسازی شود و درخواست خود را ثبت کند تا مراحل را طی کند. سپس استعلامات به متخصصان ارجاع می شود و کارکنان بررسی لازم را انجام می دهند و مجوز صادر می شود.
وی با بیان اینکه دفاتر شهرسازی فعالیت های مختلفی را دنبال میکنند، خاطر نشان کرد: اما بخشی از کار که چندان تخصصی نیست، میتواند از طریق شهروندان پیگیری و اجرا شود. اما فعالیتهای تخصصی توسط دفاتر فنی مهندسی دنبال میگردد.
به گفته وی این خدمات از طریق سایت https://esup.mashhad.ir/ قابل دسترسی است.
فروش تراکم بر اساس ضوابط طرح تفصیلی و جامع
مدیرکل امور شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در خصوص فروش تراکم در دروههای مختلف مدیریت شهری، توضیح داد: ضوابطی در طرح تفضیلی و جامع داریم که مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل گاهی این ظرفیت وجود دارد که از طرح استفاده شود.
عرب احمدی با اشاره به عدم تصویب طرح جامع در مقطعی از زمان، بیان کرد: به همین دلیل پاسخگویی بر مبنای طرحهای جامع قبلی صورت میگرفت. در حالی که مهلت اجرای طرح خازن مصوب سال ۵۲ و طرح مهرآزان مصوب سال ۸۰ سپری شده بود.
وی تصریح کرد: با ابلاغ طرح جامع سوم، محدودیتهایی در طرح جدید گذاشته شده که براساس آن کار صورت میگیرد. برای مثال ارتفاع بیش از ۲۳ متر را بلندمرتبه مینامیم و شرایطی برای آن لحاظ میشود.
اجرایی شدن استعلامات ادارات در مرحله اول
مدیرکل امور شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در فاز اول شهروند سپاری شفافسازی دارای اولویت بود، گفت: شهروندان به فرآیندهای شهرسازی ورود پیدا می کنند و خود میدانند چه اقدامی باید انجام دهند. پس دغدغه ندارند و میدانند برای هر مرحله چه مبالغی باید پرداخت کنند.
عرب احمدی به اجرایی شدن استعلام ادارات از جمله بانکها، سازمان اوقاف، آستان قدس و غیره در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: این طرح موفق بود. در این نوع استعلامگیری مردم مراجعهای به شهرداری نداشتند و فرآیند کار روانتر بود. پس براساس آمارها، استعلامات یک یا دو روزه صورت می گرفت. مگر اینکه با مشکل خاصی همراه باشد.
وی با اشاره به اینکه تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ باید مشخص و بررسی شود، اظهار کرد: هر تخلفی با ضوابط خاص زمان خود مورد بررسی قرار میگیرد. در طرح جامع سوم تلاش شده به شهر به صورت ۲ بعدی نگریسته نشود. بلکه باید دید هر تصمیمی که اتخاذ میشود چه تاثیری بر کل شهر دارد. وضع موجود تثبیت شده و همان برداشت و کنترل می شود و با علم به آن، ضوابط طراحی، تعیین و تصویب می شود.
مدیرکل امور شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به همکاری مردم با پلیس ساختمان، بیان کرد: این مهم در دستور کارهای آتی شهرسازی قرار دارد که شهروندان میتوانند نظارت لازم را در این خصوص داشته باشند.
عرب احمدی با تاکید اینکه بر روی سایت فضایی برای انتقادات فراهم شده و شهروندان میتوانند تخلفات را گزارش دهند، گفت: حتی در آینده فضایی برای کارشناسان بازدید دفاتر فراهم میشود که اگر مورد تخلفی مشاهده کردند، گزارش کنند.
نجمه کیشی
نظرات