برآورد علمی ازتاب آوری شهرهای بزرگ ایران در ...

برآورد علمی ازتاب آوری شهرهای بزرگ ایران در ...

دکتر مهدی زارع در گفت و گو با "بحران نیوز" با بیان این که برآوردهای اولیه نشان می دهد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بافت مسکونی و بناهای ایران فرسوده یا آسیب پذیرند، اظهار کرد: از این رو آسیب پذیری و تاب‌آوری شهرها ، به ویژه شهر های بزرگ و مراکز استانهای ما در زمان وقوع زمین‌لرزه‌ها به صورت علمی هنوز برآورد نشده است.

وی در ادامه با اشاره به زلزله های اخیر ایران، تصریح کرد: در ایران گسل های زیادی وجود دارد، و می توان گفت بسیاری از استان های ما در جوار این گسل ها واقع شده اند اما باید یادآور شوم وقوع زلزله های اخیر غیر طبیعی نیست بلکه به دلایل طبیعی و زمین شناختی رخ می دهد.

زارع با بیان این که ادعای پیش بینی زمین لرزه بی اساس است، خاطر نشان کرد: به عقیده من جهت کاهش آسیب های ناشی از زمین لرزه ابتدا می بایست سناریو رخداد زمینلرزه (شامل رخداد قابل وقوع، تبعات و راههای مقابله و مواجهه با رخداد) را شناخت وسپس بر اساس این سناریو (ها) در محلهای مختلف کشور، برنامه های آمادگی در برابر زلزله را به صورت جدی پیگیری کرد و توسعه داد.

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی با اشاره به آسیب پذیری شهرهای ایران در زمان زلزله، اذعان کرد: شهرهای مهمی چون  تهران، تبریز و مشهد در زمان وقوع زلزله شدید و بزرگتر، به دلیل وجود و تمرکز جمعیتهای میلیونی و معرضیت بالا در نزدیکی گسلهای فعال ، ریسک بالاتری نسبت به دیگر شهرها دارند چرا که هم جمعیت بیشتر و هم لرزه‌خیزی بالایی دارند و نیز در نزدیکی این شهرها، نبودهای لرزه ای (قطعاتی از گسل که مدتها طولانی از زلزله مهم قبلی بدون فعالیت بوده است، و پتانسیل گسیختگی بعد و مهم دارد) وجود دارد.

زارع با اشاره به استان اصفهان نیز یادآور شد: اصفهان لرزه‌خیزی کمتری نسبت به شهرهای فوق دارد اما درصورتی که در ۵۰کیلومتری اصفهان زمین لرزه بزرگی اتفاق بیفتد نمی‌دانیم چه اتفاقی در این شهر رخ خواهد داد.

وی با اشاره به سلسله جبال البرز نیز خاطر نشان کرد: سلسله جبال البرزبا توجه به سابقه لرزه‌های قبلی ازجمله زلزله منجیل و زلزله سال ۱۸۳۰شمیرانات و زلزله سال ۱۸۶۵البرز، محل فوق‌العاده خطرناک و لرزه‌خیزی است و باید تمهیدات لازم در صورت بروز زلزله احتمالی از هم اکنون در نظر گرفته شود.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات