ساخت سکونتگاه های رسمی، راهی برای مبارزه با حاشیه نشینی

ساخت سکونتگاه های رسمی، راهی برای مبارزه با حاشیه نشینی


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز در آغاز این جلسه با بیان اینکه اراضی خالی بسیاری در سطح شهر تبریز وجود دارد و این اراضی باید در راستای سکونت حاشیه نشینان مورد استفاده قرار گیرد گفت: برای رسیدن به این اهداف از تمام شرکتهایی که میتوانند در این زمینه با ما همکاری کنند دعوت به عمل آمده است.
فریدون بابایی اقدم افزود: یکی از این شرکتها که برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده است شرکت ترکیه ای کوزو است که با بررسی هر سه زمین هدف، برنامه های خود را در این خصوص ارائه کرده اند.
بابایی اقدم  ادامه داد: در آخرین صحبتهای صورت گرفته در فاز نخست ۳۰ هکتار با ۱۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد.
وی با بیان اینکه در آغاز برای اجرای این پروژه شهرک جوانان مد نظر قرار گرفت اظهار داشت: متاسفانه این شهرک بصورت کامل از طرف منابع طبیعی در اختیار اداره راه و شهرسازی استان قرار نگرفته است.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: با وجود تمام رایزنی های صورت گرفته با شهردار تبریز و استاندار آذربایجان شرقی، متاسفانه هیچ اقدام موثری تاکنون صورت نگرفته است.
وی یکی دیگر از زمین های هدف برای اجرای پروژه ساخت سکونتگاه های رسمی برای حاشیه نشنیان را شهرک طلاییه در منطقه پنج شهرداری تبریز معرفی کرد و گفت: تحویل این شهرک نیز با گذشت زمان منتفی شده و به سازمان همیاری های شهرداری استان سپرده شد.
بابایی اقدم با اشاره به اینکه وظیفه رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینان تنها متوجه شهرداری تبریز نیست گفت: دولت نیز باید در این زمینه کمک حال دستگاه های متولی بوده و به وضعیت ناگوار این سکونتگاه های غیر رسمی رسیدگی کند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: نخستین قدم ما در اجرای  این پروژه بررسی امکانات و اقدام بر اساس نتایج این بررسی ها است.
وی با تشکر از مدیر عامل شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان و مدیر عامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان گفت: مدیران شهرداری تبریز در سازمانها و مناطق مرتبط تمام سعی و تلاش خود را جهت پیشبرد اهداف این کمسیسون برای ساخت سکونتگاه های رسمی مختص حاشیه نشینان انجام می دهند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به برخی اراضی در مناطق۱۰ شهرداری تبریز اظهارداشت: در منطقه اسدگولی، تعدادی از واحدها تملک شده و امکان ساخت خانه های پیش ساخته در این منطقه با رضایت ساکنین وجود دارد.
فریدون بابایی اقدم ادامه داد:  مجتمع ۱۷۱ واحدی که شهرداری تبریز برای اسکان حاشیه نشینان ساخته است تجربه بزرگی است که برای ادامه این راه باید مد نظر سازندگان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: زمین مجتمع ۱۷۱ وادی در شهرک ارم توسط اداره کل مسکن و شهرسازی در اختیار ما قرار گرفت اما آماده سازی آن بیش از ساخت واحد ها هزینه بردار بود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز موقعیت نامناسب این زمین و در معرض گرد و خاک قرار گرفتن ساکنان این ساختمان را معضل اصلی این مجتمع دانست و گفت: با هزینه هایی که برای احداث این مجتمع شد میتوانستیم موقعیت و ملک مناسب تری را بسازیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه آیین نامه معاملاتی موجب شده است که اکثر این واحد ها خالی از سکنه باشد گفت: بسیاری از ساکنان نیز به دلیل وضعیت نامناسب معیشت و درآمد پایین، بدهی بالغ بر ۱۵ میلیون تومان به شهرداری تبریز دارند.
بابایی اقدم افزود: قبل از شروع هر کاری باید با ساکنین مناطق، صبحت کرده و مطالعات تکمیلی را بدون پیوست آیین نامه معاملاتی پروژه آغاز کرد.
وی گفت: زمین دیگری که اداره کل مسکن و شهرسازی برای ساخت سکونتگاه های رسمی در اختیار ما قرار داده است در مناطق ۱۰ و ۷ واقع شده است.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه منابع مالی ساخت این پروژه ها باید توسط معاونت اداری و مالی مرکز تامین شود گفت: در صورت پیشروی برنامه ها کلنگ زنی این پروژه ها در آغاز هفته دولت زده خواهد شد.
مدیر عامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان در ادامه سخنان رییس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: شهرداری در میدان ساخت و ساز برای حاشیه نشینان تنهاست و هیچ اقدام حمایتی از دیگر نهادهای مرتبط صورت نگرفته است.
بهروز قاسمی افزود: با وجود این تجربیات، باید مسیری رو آغاز کنیم که امکان ادامه آن را داشته باشیم.
وی اظهار داشت: شهرداری منابع مالی پایان ناپذیر ندارد و بدون همکاری، کمک و حمایت دیگر نهادها و دولت هرگز نمیتواند پروژه های بزرگی همچون ساخت سکونتگاه های رسمی برای حاشیه نشنیان را به تنهایی به سرعت به اتمام برساند.
قاسمی با اشاره به مجتمع مسکونی ۱۷۱ واحدی در شهرک ارم عنوان کرد: این پروژه باید تجربه ای برای ما بشمار برود و در ساخت واحد های دیگر به این تجربیات توجه کنیم.
وی با بیان اینکه ساخت این واحدها باید بگونه ای صورت بگیرد که بدون پرداخت هبه به ساکنین تحویل داده شود افزود:  چرا که شهروندان به دلیل عدم توانایی های مالی نمی توانند مبالغ مد نظر شهرداری را پرداخت کنند و واحد ها خالی از سکنه باقی می مانند.
قاسمی گفت: تلاش کنیم این ساختمان ها با برنامه اقتصادی بصرفه و مناسبی به سرانجام برسد.

مدیر عامل شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان نیز با گلایه از عدم حمایت نهادهای مرتبط گفت: تعامل و همکاری میان سازمانها و ادارات شهرداری میتواند موجب پیشبرد بسیاری از پروژه ها شود.
حسن گنجی حاشیه نشینی را فرصتی برای کمک به شهروندان و تهدیدی برای شهر دانست.
وی افزود: شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان میتواند طی ۹ ماه ۴۰۰ واحد با تاسیسات و امکانات کامل ساخته و ۹۰ خانواده رادر این ۴۰۰ واحد مستقر کند.

در ادامه جلسه رسول وظیفه شناس شهردار منطقه ۱۰ شهرداری تبریز با اشاره به برنامه  پنج ساله دولت گفت: دولت باید امکاناتی را برای این شهروندان ایجاد کند.
وی با اشاره به وضعیت مالی شهرداری تبریز گفت: باید با کار کارشناسی و بررسی و مطالعه اراضی و هزینه ساخت بهترین ساختمان را با هزینه اندک ساخت و در اختیار این عزیزان گذاشت.
وظیفه شناس بررسی صفر تا صد پروژه ها را اولین اقدام دانست و گفت: شروع بدون مطالعه و کار کارشناسی مساوی با حیف و میل شدن مبالغ هنگفت بسیاری از بیت المال است.
معاون اداری و مالی شهردار تبریز نیز با تایید سخنان شهردار منطقه ۱۰ تصریح کرد: متاسفانه ما در بسیاری از پروژه های مشترک جای خالی دولت را حس میکنیم و دولت تقریبا هیچ نقشی در اجرای این پروژه ها نداشته و نهاد تشریفاتی بشمار می روند.
مظفر سلیمانی ادامه داد: بررسی اراضی و تخمین هزینه ها و کارشناسی پروژه از مسائل اصلی و کارهای اولیه در اجرای هر پروژه ای بشمار می رود.
وی تعریف تن خواه برای اجرای این پروژه ها را روشی اصولی برای کنترل هزینه ها دانست و گفت: این روش میتواند به انسجام ساخت وسازها و خروج ازحاشیه نشینی کمک کند.
سلیمانی اظهار داشت: تعریف چشم انداز و حرکت راهبردی برای رسیدن به این چشم انداز یکی دیگر از راه های است که باید مورد توجه مدیران مرتبط با پروژه های بزرگی همچون پروژه ساخت سکونتگاه های رسمی برای حاشیه نشینان قرار گیرد.
معاون اداری و مالی شهردار تبریز با تقدیر از مدیران شهرداری تبریز و رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز مشخص شدن سمت و سوی حرکت ایشان برای حل این معضل را ارزشمند دانست.
در پایان رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز به رسمیت شناختن حاشیه نشینان را اصلی ترین محور آغاز این راه دانست و گفت: در مدیریت شهری اولین راه به رسمیت شناختن این افراد است.
وی دیگر محورها را برنامه ریزی اصولی،  مشخص شدن میزان منابع مالی و بررسی کمبود مسکن، بدمسکنی شهروندان دانست.
فریدون بابایی اقدم تاکید کرد: استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها و حفظ امیدواری از دیگر محورهای اصلی برای رسیدن به هدف بهسازی سکونتگاه های غیر رسمی در شهر تبریز است.
این جلسه با حضور اعضا کمیسیون معماری و شهرسازی، معاون اداری و مالی شهردار تبریز، شهرداران مناطق ۷ و ۱۰، مدیر عامل شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان، مدیرعامل سازمان عمران تبریز، مدیر عامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان، مدیرکل املاک شهرداری تبریز، رئیس اداره بازآفرینی و حریم معاونت شهرسازی، کارشناس اداره راه و شهرسازی بر پا شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر تبریز

    منبع خبر

    شورای شهر تبریز

    شورای شهر تبریز یک شورای شهر در شهر تبریز می باشد

      نظرات