هر شرکت واردکننده خودرو با ارز دولتی چند خودرو می‌توانست وارد کند؟

هر شرکت واردکننده خودرو با ارز دولتی چند خودرو می‌توانست وارد کند؟

به گزارش شهریار به نقل از تابناک، بعد از آن که مشخص شد شرکت های واردکننده گوشی تلفن همراه که ارز دولتی دریافت نموده بودند، تخلفاتی را در این زمینه داشتند، رئیس جمهور روحانی به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد که باقی فهرست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی را نیز منتشر کند. در ابتدا در ۱۰ تیر ۱۳۹۷ فهرستی ناقص از این شرکت ها منتشر شد که جای واردکنندگان برخی کالاها از جمله واردکنندگان خودرو در آن خالی بود و همین موضوع باعث فشار رسانه ها شد و سرانجام بانک مرکزی فهرست دوم شرکت های دریافت کننده ارز دولتی که مربوط به واردکنندگان خودرو بود را در مورخه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ منتشر نمود.

انتشار این فهرست نشان می داد که در مجموع ۲۱ شرکت حدود ۱۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۸۴ یورو ارز دولتی جهت واردات خودرو از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کرده اند. این فهرست نیز با حاشیه هایی همراه بود از جمله اینکه نام برخی نهادهای دولتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این فهرست دیده می شد که وزارت بهداشت عنوان کرد که ارز دولتی را جهت واردات آمبولانس دریافت نموده است. از این گذشته برخی کارشناسان نیز معتقد بودند که این فهرست کامل نیست چرا که نام برخی واردکنندگان خودرو در آن به چشم نمی خورد.

حالا با گذشت ۵۱ روز از انتشار این فهرست می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که در مجموع این ۲۱ شرکت با این میزان ارز دولتی دریافت شده، چقدر خودرو می توانستند وارد کنند و سهم هر شرکت از این میزان واردات چقدر بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید به مصاحبه فرهاد احتشام زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در مورخه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ رجوع کنیم. وی طی این مصاحبه عنوان نمود که طبق آمار سال گذشته متوسط قیمت خودروهای وارداتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ یورو بوده است.

بنابراین با توجه به این مصاحبه، ۲۱ شرکت واردکننده خودرو که ۱۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۸۴ یورو ارز دولتی دریافت کرده اند، می توانستند در مجموع به طور میانگین حدود ۴۹۳۲ خودرو وارد کشور کنند. جدول زیر سهم هر یک از این ۲۱ شرکت از ۴۹۳۲ خودرو را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود شرکت جهان نوین آریا که دارای نمایندگی از نیسان ژاپن می باشد باید به طور میانگین با ۳۰ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۰ یورو دولتی دریافتی، ۱۲۴۲ خودرو وارد کرده باشد یا وارد بکند. همچنین آرین موتور پویا که دارای نمایندگی رسمی میتسوبیشی می باشد با ۲۶ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۳۸ یورو دولتی باید به طور میانگین ۱۰۶۸ خودرو وارد کرده باشد یا وارد بکند.

طبق جدول زیر کمترین سهم واردات خودرو با ارز دولتی هم متعلق به شخصی به نام محمد شادمان ابراهیمی است که باید با ۴۹ هزار یورو ارز دولتی که دریافت نموده است، ۲ خودرو وارد بکند. بعد از شادمان ابراهیمی هم دو شرکت غیرنمایندگی نوشه تجارت سپهر و ملینا تجارت آرکا در رتبه های بعدی قرار دارند که هر کدام با ارز دولتی که دریافت نموده اند به طور میانگین می توانستند ۷ خودرو وارد کشور کنند.

شایان ذکر است که طبق آمار گمرک در سه ماهه اول سال، ۷ هزار و ۴۳ دستگاه انواع خودروهای سواری به ارزش ۱۹۸ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار وارد کشور شده است که طبیعتاً باید بخشی از این خودروها متعلق به همین شرکت هایی که ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کرده اند، باشد. لذا باید نهادهای مربوطه جهت شفافیت هر چه بیشتر، مشخص کنند که تاکنون این شرکت ها با ارزی که دریافت کرده اند چند خودرو وارد کشور کرده اند؟

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات