دیدار مشاور سازمان حفاظت محیط زیست با محیط بانان هفتاد قله اراک /ارزیابی مطلوب وضعیت حیات وحش هفتاد قله

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان مرکزی ، دکتر سعید نمکی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دکتر سید حمید پور محمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور صبح روز پنج شنبه یکم شهریور ماه ۹۷ از منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک در استان مرکزی بازدید کردند.

در این بازدید یادگاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز حضور داشتند.

نمکی، مشاور رئیس سازمان و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در این بازدید با اشاره به وسعت منطقه حفاظت شده هفتادقله و کمبود نیروی محیط بان، وضعیت منطقه و تعداد حیات وحش آن را بسیار مطلوب دانسته و از تلاش های پرسنل این منطقه تقدیر و تشکر کرد.

دیدار با محیط بانان و ارائه گزارش از وضعیت مناطق استان، بررسی مشکلات منطقه و وضعیت معیشتی پرسنل یگان حفاظت محیط زیست از جمله برنامه هایی بود که معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مدت اقامت دراراک انجام داد.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک مساحتی حدود ۹۸ هزار هکتار دارد که شامل دو محدوده شمالی و جنوبی است. محدوده شمالی در برگیرنده بخش های عمده ارتفاعات هفتاد قله و دره های سیبک و چکاب و محدوده جنوبی شامل ارتفاعات ازنا، لته در و سله بهر است که از جمله زیستگاه  های ییلاقی و مهاجرت منطقه ای حیات وحش کشور به شمار می رود.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک از اولین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در کشور به شمار می رود که پیکره ای کوهستانی داشته و در گسترده ای از تپه ماهورها و دشت ها قرار گرفته است.

منطقه هفتاد قله به دلیل ویژگی های خاص توپوگرافی، تنوع گیاهی و جانوری از قدیم جزء شکارگاه های مشهور ایران بوده و حدود ۶۲ کتیبه از دوران قاجاریه در کوه های هفتاد قله حک شده که بیانگر وفور شکار و سرسبزی این منطقه است.

کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ، گورکن، خرگوش، تشی ( جوجه تیغی) و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می شوند و چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت نیز در این منطقه دیده شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات