انتقادی که سازنده نباشد، تخریب است؛ به تخریب‌ها بهایی نمی‌دهم

انتقادی که سازنده نباشد، تخریب است؛ به تخریب‌ها بهایی نمی‌دهم

انتقادی که سازنده نباشد، تخریب است؛ به تخریب‌ها بهایی نمی‌دهم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، یک سال از فعالیت شورای پنجم شهر مشهد گذشته و این دوره از مدیریت شهری وارد دومین سال خدمت خود به زائران و مجاوران رضوی شده است؛ به همین منظور گفتگویی با سید مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس داشتیم و از وی درخصوص یک سال گذشته سوالاتی پرسیدیم.

·         سوال: ماندگارترین خاطره یک سال گذشته شما چیست؟

ریاضی: طی یک سال گذشته در مواجهه و برخورد با شهروندان خاطرات زیادی در ذهن ثبت شده است و دیدن خوشحالی و شور و شعف مردم، موجب خرسندی ما می‌شود.

یکی از خاطرات خوب و ماندگار یک سال اخیر، موضوع نامگذاری میدان «پهلوان احمد وفادار» است و زمانی که به تصویب رسید، موجب خوشحالی جامعه کشتی شد؛ جوانان ما نیازمند اسوه و الگو هستند و از سوی دیگر کشتی نشان ورزشی ملی ماست.

توجه به هویت مشهد و هویت‌سازی یکی از محورهای فعالیت‌ها و اقدامات مدیریت شهری است و هر اقدامی در این جهت ارزشمند است.

دیگر خاطره ماندگار این یک سال، لحظه انعقاد تفاهمنامه همکاری میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی برای جلوخان آرامگاه فردوسی بود که لحظه غرور آفرینی به ثبت رساند.

·         سوال: آیا اقدامی بوده که از انجام آن احساس خرسندی نداشته باشید؟

ریاضی: همیشه در زندگی سعی ‌کرده‌ام به نحوی زندگی کنم که از کار خود احساس پشیمانی نکنم؛ در حد وسع خود برای پیشبرد اهداف تلاش‌ و به کارها بعنوان یک تکلیف نگاه کرده‌ام و احساس نارضایتی از اقدامات خود ندارم.

·         سوال: ارتباط با شهروندان چگونه بوده است و چه راهکارهایی برای افزایش آن مدنظر دارید؟

وقتی بعنوان یک عضو شورا صحبت از ارتباط با شهروندان می‌کنیم باید حواسمان راجع به مرزها و نکته های نهفته در آن جمع باشد، چرا که نماینده مردم هستیم.

در مشهد بیش از ۳ میلیون شهروند زندگی می‌کنند و طبیعی است که ارتباط با تمامی ایشان مقدور نباشد و اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد و تمام وقت خود را صرف این مسئله کند، از اهداف عالی شورا و وظایف اصلی خود باز می‌ماند.

ارتباط با مردم در شعار بسیار خوب است ولی در عمل باید هوشمندانه، برنامه‌ریزی شده، با مکانیزم و مفید باشد؛ اگر عضوی از شورا به صورت تمام‌وقت، خود را در جهت شنیدن درد دل مردم قرار داد، مسیر را اشتباه رفته و یا حرکات پوپولیستی انجام داده است.

خوشبختانه این موضوع در شورای پنجم شهر مشهد به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و سعی شده ارتباطات در قالب های سازماندهی شده همچون فضیلت شنیدن، شورای اجتماعی محلات و کمیته های نظارتی محقق شود؛ شورای شهر مسئول برطرف کردن نیازهای جامعه شهری است، نه نیازهای افراد.

·         سوال: در دستیابی به کدام هدف موفق نبوده‎اید؟

در زمینه آموزش شهروندی توقع و انتظارات بیشتری داشتم که محقق نشد؛ در این خصوص طرحی هم با محوریت استفاده از فناوری های نوین در آموزش شهروندی به شورا ارائه دادم که پس از بررسی در ذیل یکی از بندهای آیین نامه آموزش شهروندی قرار گرفت و به آن توجه نشد.

·         سوال: مشکلات و موانع شهر کدامند؟

فقدان مدیریت یکپارچه شهری یکی از مشکلات و معضلات شهرهای ایران است و این مسئله در شهر مشهد بیشتر حس می‌شود چرا که نهادهای تصمیم‌گیری مضاعفی در این شهر فعالیت می‌کنند.

شورای پنجم شهر مشهد پیوسته بدنبال ایجاد همنوایی و یکصدایی در شهر بوده که توفیقات زیادی نیز در این زمینه حاصل شده است.

دیگر مشکل شهر مشهد، عدم وجود درآمدهای پایدار است؛ شهرداری‌ها همچنان متکی به فروش تخلفات ساختمانی‌اند و از سوی دیگر نیروی مازاد شهرداری که میراث گذشتگان است مزید بر مشکلات شده است.

·         سوال: آموخته های شما از سال اول فعالیت بعنوان عضو شورای شهر مشهد چیست؟

هرکاری را با صبر، حوصله، مداومت و شنیدن صدای مخالف و منتقد قابلیت اجرایی شدن دارد؛ البته منظور از انتقاد، انتقاد سازنده است چرا که انتقاد غیرسازنده نداریم و از آن بعنوان تخریب باید یاد کرد.

تخریب های برخی افراد برای من اهمیتی ندارد چرا که صداهای تخریب‌کننده انرژی زیادی می‌گیرند.

·         سوال: یک جمله به کسانی که قصد تخریب دارند بگویید!

عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

·         سوال: از دیدگاه شما بهترین سیاست‌گذاری و تصمیم شورای شهر مشهد در یکسال گذشته چه بوده است؟

بهترین شیوه برای نتیجه گرفتن «تمرکز بر یک موضوع خاص» و «مداومت» است.

تمامی اعضاء شورا لازم نیست در تمامی مسائل سررشته داشته باشند و اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند؛ خوشبختانه شورای پنجم شهر مشهد، شورایی متخصص است که در همه رشته‌ها صاحب نظر خاص خود را دارد به نحوی که اگر هرکدام حوزه کاری و ماموریت های خود را به نحو احسن به ثمر برسانند، ما پیوسته در ۱۵ حیطه مختلف شاهد کارهای بزرگی خواهیم بود.

در حد بضاعت خود طی این یک سال اخیر سعی کردم بر روی توس متمرکز باشم و خوشبختانه اتفاقاتی که سال ها پیش قرار بوده اتفاق بیفتد، در این دوره اجرایی شده و اگر این اعضا نبودند، کماکان برای سال‌ها مسکوت میماند.

·         سوال: حال شهر مشهد چطور است؟

مردم هر شهر یک حال عمومی دارند و یک حال شهروندی که مجموعه مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری، مسئول حال شهروندی هستند.

مشهدمقدس آبستن موقعیت‌ها و فرصت‌های جدید است و حرف های ناگفته بسیاری در حوزه گردشگری شهر داریم چراکه این شهر از ظرفیت بی‌نظیری برخوردار است و باید به بهترین شکل از آنها استفاده شود.

شهر تاریخی «توس» نمونه بارز یکی از این ظرفیت هاست که به تنهایی می‌تواند یک روز ماندگاری زائر و گردشگر را افزایش دهد و این افزایش یک روزه ثمرات و فواید بسیاری درپی خواهدداشت.

به منظور بهبود حال شهروندی اقدامات و تلاش های خوبی در حوزه فرهنگی شهر مشهد انجام شده و شهردار فرهیخته مشهد نیز توجه ویژه‌ای به این مهم دارد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات