برای انتشار اطلاعات سیاست عدم تمرکز را اتخاذ کرده ایم

به گزارش شفقنا،امیرعبدالرضا سپنجی مدیر کل روابط عمومی سازمان محیط زیست درباره عملکرد این دستگاه به درخواست شهروندان می گوید:  تقریبا یک سالی می شود که به سامانه انتشار  و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده ایم و ازحدود سه ماه قبل که  بنده به عنوان دبیر این سامانه در سازمان محیط زیست مشغول به کار شده ام سعی کرده ایم به محض دریافت سوال ها و درخواست  شهروندان -غیر از موارد خیلی محرمانه که بسیار محدود هم است- آنها را جواب دهیم و گزارش ماهیانه خود را به طور مرتب به کمیسیون مرتبط  می فرستیم .به نحوی که به تمامی ۴۱ پرسش مطرح شده در ماه گذشته پاسخ داده ایم.

او با اشاره به نوع طبقه بندی اسناد در این سازمان توضیح می دهد:  تشخیص اسناد محرمانه و غیر محرمانه با ریاست سازمان است. هر چند سازمان تا الان سعی کرده بسیاری از مدارک را به صورت آنلاین بر روی سایت خود منتشر کند از جمله ارزیابی های که نیاز به مجوز های زیست محیطی دارند، در پرتال سازمان منتشر می شود.

سپنجی ادامه می دهد: اتفاقی که در سازمان محیط زیست افتاده و امکان دارد این حالت برای کمتر دستگاهی پیش بیاید این بوده که با توجه به سیاست رییس سازمان، به مدیران استانی تفوض اختیارات کامل انجام شده  و سیاست سازمان بر عدم تمرکزاست.آقای کلانتری ،شخصا پیگیر این مسئله در سازمان هستند که به صورت جدی اتفاق بیفتد، حتی این تفویض اختیار  در بخش انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هم رخ داده است.

این مدیر روابط عمومی توضیح می دهد: ما به ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده ایم تا در سامانه انتشار اطلاعات عضو شوند و برای پاسخگویی نماینده معرفی کنند. علاوه بر این، پژوهشکده و دانشکده محیط زیست  هم عضو این سامانه شده اند، یعنی تمام زیر مجموعه های سازمان  به صورت غیر متمرکز می توانند  پاسخ پرسش های شهروندان را بدهند و دلیلی ندارد حتما من به عنوان دبیر این ستاد در سازمان، پاسخ درخواست را بدهم.

او با توضیح درباره نوع اطلاعاتی که سازمان منتشر می کند بیان می کند: اسناد و مدارک طبقه بندی شده و محرمانه در سازمان بسیار محدود است . سازمان اصل را بر انتشار اطلاعات گذاشته است. همچنین تلاش شده آمارها را هم  بر روی پرتال سازمان بگذاریم مگر اینکه خود رئیس سازمان تشخیص بدهد که یک سند محرمانه است. اطلاعاتی نظیر اینکه ؛ آلودگی در کدام مناطق بیشتر یا کمتر است یا  مربوط به کدام وسیله نقلیه است از این جمله اند. مثلاً اینکه  ۶۵ درصد آلودگی در تهران، و در  هنگام فصول سرد مربوط به خودروهای دیزلی و در تابستان اگر گرما بالای  ۴۰ درجه باشد، آلودگی ها مربوط به خودروهای بنزینی است، در پرتال یا کانال های اطلاع رسانی سازمان بیان می شود.

باید اطلاعات مان به روز باشد

سپنجی افزود: همچنین داده هایی در باره انقراض گونه های حیوانی و گیاهی را بدون هیچ منعی منتشر می کنیم یا اگر سوالی در این موارد  باشد بدون محدودیت پاسخ می دهیم.برای مثال، تا چندسال قبل  ۱۰۰ قلّاده یوز پلنگ داشتیم، ولی الان تعدادشان به ۵۰ قلّاده رسیده است. این آمار و اطلاعات بدون هیچ محدودیتی در دسترس شهروندان قرار می گیرد و از وقتی که این سامانه راه اندازی شده، مراجعات شخصی تقریبا به صفر رسیده و بیشتر درخواست ها از طریق سامانه بوده است.

او با اشاره به اهمیت انتشار آزادانه اطلاعات برای سازمان می گوید:سیاست رئیس سازمان پیگیری حقوق شهروندی است و به همین خاطر در  انتشار آزادانه اطلاعات جدی و مصمم هستند .از طرفی ،ماهیت فعالیت سازمان محیط زیست نظارتی و فرابخشی است، یعنی با چندین دستگاه و سایر قوا در ارتباط هستیم، مثلا در حوزه محیط بانی با تصویب مجلس شورای اسلامی ضابط قوه قضاییه هستیم . به همین دلیل باید اطلاعات مان  به روز باشد و سعی کرده ایم تا بیش از  ۹۰درصد داده هاو اطلاعات سازمان را  در معرض دید عموم قرار دهیم  و به درخواست ها پاسخ دهیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات