میزان بارندگی آذربایجان شرقی در فصل پاییز نرمال می شود

میزان بارندگی آذربایجان شرقی در فصل پاییز نرمال می شود

به گزارش شهریاربه نقل از ایرنا، فرخ مطلبی فربا بیان اینکه حد نرمال میانگین بلند مدت بارندگی در فصل پاییز در استان ۸۲.۴ میلی متر است، افزود: در پاییز سال گذشته میزان بارندگی در استان به طور میانگین ۵۸.۵ میلی متر و از حد نرمال پایین بود.
وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی جزو استان هایی است که با وجود کمبود بارندگی در سطح کشور از رشد بیش از ۵۰ درصدی بارش در سال زراعی جاری برخوردار شد.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار میانگین بارش در استان طی سال زراعی جاری با حدود ۵۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته به ۳۳۱ میلی متر رسیده است.
مطلبی فر ادامه داد: میانگین بارش سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت نیز حدود ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد.
وی گفت: در سال زراعی جاری میانگین دمای استان ۱۱.۶ درجه بود که این میزان نسبت به همین مدت در سال زراعی گذشته ۲ درجه و نسبت به بلند مدت ۱.۶ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون سامانه خودکاری به نام توسعه هواشناسی کاربردی تحت عنوان «تهک » به آدرس tahak.irimo.ir برای ارایه اطلاعات هواشناسی به کاربران به ویژه کشاورزان طراحی شده است.
مطلبی فر افزود: در این سامانه ۴ هزار نفر عضو بوده و هر کس با ثبت نام در این سامانه می تواند به صورت رایگان اطلاعات هواشناسی را از طریق پیامک دریافت کند.
وی یادآوری کرد: عضویت در این سامانه موجب می شود تا کاربران و کشاورزان از شرایط جوی آگاه شده و تدابیر لازم را برای جلوگیری از وقوع خسارت های احتمالی اتخاذ کنند.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار داشت: براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی، اطلاعات هواشناسی موجب شده در ۲ سال زراعی گذشته برای پنج محصول سیب زمینی، زردآلو، انگور، سیب و گندم در استان حدود ۳۷۰ میلیارد ریال ارزش افزوده ایجاد شود.
مطلبی فر از تجهیز و تکمیل ایستگاه های هواشناسی هشترود و اسکو با صرف حدود ۴ تا پنج میلیارد ریال در سال جاری خبر داد.
آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک می باشد ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری، بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس و بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات