آخرین وضعیت پروژه برقیکردن مسیر ریلی تهران مشهد و اتمام عملیات تراک بندی
مدیرعامل راهآهن از اتمام عملیات تراکبندی مسیر ریلی مشهد تا هفته دولت سال آینده خبر داد و گفت: مهلت ارسال مدارک برای متقاضیان پروژه برقیکردن تهران - مشهد تا ۱۲ اردیبهشتماه جاری تمدید شده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحبمحمدی در گفتوگو با خبرنگار فارس درخصوص تراکبندی مسیر ریلی تهران - مشهد و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه، اظهار داشت: با اجرای این پروژه که حدود سه سال به طول میانجامد، ظرفیت این محور حدود ۲ برابر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۰ کیلومتر از مسیر تهران - مشهد تراکبندی و بسترهای اولیه این کار آماده شد، اظهار داشت: در سال جاری همچنین بیش از ۵۰۰ کیلومتر از راهآهن تهران - مشهد تراکبندی خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به انجام فعالیتهای نرمافزاری در راستای ارتقاء سیستم، تصریح کرد: هماکنون نیز عملیات اجرایی تراکبندی مشهد در دست اقدام است که تا پایان سال ۹۰ یا حداکثر هفته دولت سال ۱۳۹۱ این پروژه به اتمام خواهد رسید.
صاحبمحمدی با اشاره به اینکه با به ثمر رسیدن پروژه تراکبندی مسیر مشهد، ظرفیت این مسیر ۶۰ الی ۸۵ درصد افزایش پیدا میکند، خاطرنشان کرد: در سیستم تراکبندی تولید انجام و موانع رفع شده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران پیشرفت فیزیکی این پروژه را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد.
* آخرین مهلت ارسال پیشنهادات متقاضیان اجرای پوژه برقی کردن تهران - مشهد ۱۲ اردیبهشت است
صاحبمحمدی در خصوص آخرین اخبار برقیشدن مسیر ریلی تهران ـ مشهد، اظهار داشت: دیماه سال گذشته مناقصه برقی شدن این خطآهن برگزار شدند، اما متقاضیان از ما خواستند مهلت ارسال پیشنهادات را تمدید کنیم که این مهلت تا ۱۲ اردیبهشت سال جاری تمدید شد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: طرح برقی کردن تهران – مشهد که به عنوان یک طرح مستقل از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است، به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی برای شروع طرح و همچنین برخی مشکلات اجرایی، از پیشرفت قابل توجهای برخوردار نبود.
وی خاطرنشان کرد: امید است در سال جاری با اختصاص بودجهای به میزان ۶۵۵ میلیارد ریال قرارداد منعقد و عملیات اجرایی آغاز شود.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: پس از پایان مهلت، کمیته متولی، ارزیابی فنی شرکتهایی که اعلام آمادگی کردهاند را انجام میدهد و پس از مشخص شدن شرکتهای واجد شرایط ، مرحله بعدی مناقصه که مربوط به مسائل مالی است برگزار میشود.
صاحبمحمدی ادامه داد: مناقصه برقی کردن خطآهن تهران - مشهد با استقبال خوبی از طرف شرکتهای داخلی و خارجی مواجه شد و حدود ۶۰ شرکت نسبت به دریافت اسناد ارزیابی کیفی مناقصه اقدام کردهاند.
وی تأکید کرد: اسناد مناقصه طوری طراحی شده که علاوه بر رعایت قانون حداکثر استفاده از توان مهندسی و فنی داخل، مشوقهای مطلوبی نیز برای تعمیق استفاده از توانایی داخلی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران کاهش آلودگی های زیست محیطی، افزایش جذابیت سفر برای مسافر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری لکوموتیو را از دیگر اهداف طرح برقی کردن راهآهن تهران - مشهد برشمرد.
بنابراین گزارش افزایش سرعت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، افزایش ظرفیت مسیر و کاهش زمان سفر به حدود ۶ ساعت از مهمترین اهداف طرح برقیکردن راه آهن تهران - مشهد است.
راه آهن تهران - مشهد مهمترین محور مسافری کشور و با طول ۹۲۶ کیلومتر در دو خط رفت و برگشت است که از تهران آغاز و با گذشتن از شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود و نیشابور به مشهدالرضا متصل میشود.
نظرات