برای رفع نیازهای امروز، امکانات و منابع نسل های آینده را پیش خور نکنیم

برای رفع نیازهای امروز، امکانات و منابع نسل های آینده را پیش خور نکنیم

استاندار خراسان رضوی در جلسه علنی شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، علیرضا رشیدیان ظهر امروز و در سی‌وچهارمین جلسه علنی شورا ضمن تبریک انتخاب مجدد اعضای هیئت رئیسه شورای شهر مشهد برای دومین سال فعالیت شورای پنجم، اظهارکرد: از خدمات مجموعه مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری برای تلاش های یک سال اخیر که در جهت ارائه خدمت شایسته به مردم انجام شد، تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدواریم مسیر خدمت به مردم با کارآمدی بیش از پیش همچنان تداوم یابد.

رشیدیان با بیان اینکه حاکمیت و بخش خصوصی و مدنی بعنوان سه ضلع پیشرفت و توسعه هرجامعه‌ای محسوب می شود، افزود: حکمروایی خوب از جمله مدل هایی محسوب می‌شود که امروزه از آن به عنوان الگوی مناسبی برای اداره جوامع یاد می شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: حکمروایی خوب درواقع سلسله مراتبی شدن قدرت حاکمیت در کنار مشارکت مردم و سازمان های غیردولتی است؛ تحقق این مدل، موجب می شود که در اداره جامعه صدای همه اقشار شنیده شود و مطالبات آن ها به سمع تصمیم‌گیران برسد.

رشیدیان ظرفیت‌سازی برای مشارکت مردم، پاسخگویی، قانونمند بودن، شفافیت، کارآرایی و اثربخشی، اجتماع گرایی به معنای خرد جمعی و مشروعیت بخشی به نظر مردم از جمله ویژگی های مدل حکمروایی خوب است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه های جناحی و رویکردهای سیاسی در اداره جامعه در حکمروایی خوب، افزود: تشکیل شوراهای شهر و روستا، به عنوان مدیریت های محلی، نقش بسیار موثری در تمرکز زدایی از قدرت مرکزی داشته است.

رشیدیان تصریح کرد: بر اساس الگوی حکمروایی خوب، هرچه جایگاه مدیریت های محلی بیشتر تقویت و اختیارات حداکثری برای اداره شهرها به آن ها واگذار شود، علاوه بر کاسته شدن از تمرکز قدرت در مرکز، زمینه پیشرفت جامعه فراهم خواهدشد.

استاندار خراسان رضوی تقویت بخش مدنی جامعه را ضرورتی غیرقابل انکار در دهه چهارم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: نقش و مسئولیت بخش مدنی برای پیشبرد امور در تصمیم سازی، نظارت، بهبود روش ها و همکاری با نهادهای عمومی و اجرایی باید تقویت شود.

رشیدیان گفت: بر اساس مدل حکمروایی خوب، تمرکززدایی و واگذاری برخی امور به مدیریت های محلی نشانه ای از توسعه یافتگی جوامع بوده و نهادهای غیردولتی که محور مشارکت اجتماعی هستند، می تواند اثرگذاری ویژه ای در این زمینه داشته باشند.

وی اظهار کرد: نظام شورایی در ایران به عنوان مدل موفق برای تمرکززدایی از حاکمیت توانسته است در پنجمین دوره خود، شکل کامل تری داشته باشد و برکات خرد جمعی را در اداره بهتر شهرها به نمایش بگذارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای اینکه ارزیابی مناسبی از عملکرد نظام داشته باشیم باید به دو سوال پاسخ دهیم؛ سوال نخست اینکه آیا مکانیزم هایی وجود دارد که شوراها بتوانند دائما ارتباط خود را با بدنه اجتماعی تداوم بخشند و سوال دوم هم اینکه آیا روابط تعریف شده ای وجود دارد که شوراها به بخشی از روابط بروکراتیک بدنه حاکمیت تبدیل نشوند.

وی شناخت دقیقی حدود تعامل و ارتباط بین قدرت مرکزی و محلی را ضروری برشمرد و گفت: اینکه در چه مواردی باید تصمیم مسئولان شهری برای تحقق منافع ملی تابع رویکردهای فرامحلی باشد و در چه مواردی مدیران محلی می توانند در تصمیم گیری های خود استقلال داشته باشند، نقطه تعادلی است که تحقق آن به توسعه و پیشرفت می انجامد.

رشیدیان تاکید کرد: اینکه توسعه ملی بدون توسعه محلی قابل تحقق است، تصوری نابجا و کاملا اشتباه است. این دو نوع توسعه باید در کنار یکدیگر و به صورت یکپارچه مدنظر قرار گرفته و دنبال شود.

به گفته استاندار خراسان رضوی، توسعه پایدار توسعه ای است که نیازهای جامعه را بدون کاستن از توانایی نسل های آینده در برطرف کردن نیازهای خود مدنظر قرار دهد.

رشیدیان تصریح کرد: برای رفع نیازهای کنونی، امکانات و منابع نسل های آینده را نباید پیش خور کنیم؛ شهر پایدار که هدف اصلی توسعه شهری است بر لزوم توجه به مولفه هایی از جمله حفظ محیط زیست برای آیندگان تاکید ویژه ای دارد.

وی گفت: ارتقای سطح بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی در تصمیم سازی و تصمیم گیری های مدیریت شهری موضوع بسیار مهمی است که خوشبختانه شورای پنجم مشهد تاکنون گام های خوبی در این راستا برداشته و امیدواریم این روند همچنان تداوم پیدا کند.

رشیدیان با بیان اینکه تداوم ارتباط اعضای شورای شهر با مردم می تواند به ارتقای سطح اجتماعی جامعه کمک کند، ابراز کرد: در نتیجه ارتباط مستقیم با مردم، شورای شهر از خواسته های واقعی مردم اطلاع پیدا می کند و مردم هم خواسته های منطقی خود را به گوش مدیریت شهری می رسانند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در بخش نظارت بر عملکرد مدیریت شهری برای ایجاد نظام پاسخگویی به مردم می توان از ظرفیت های مردمی استفاده کرد. علاوه بر این، بهره گیری از ظرفیت کارشناسی دستگاه های اجرایی برای تدوین برخی برنامه ها و سیاست های مدیریت شهری می تواند به افزایش بهره وری کمک کند.

وی بیان کرد: هرچقدر سیستم نظارتی در نظام شورایی و مدیریت شهری بیشتر شکل گیرد، مراجعات به دستگاه قضایی و دیگر نهادهای نظارتی به حداقل ممکن می رسد.

رشیدیان به مشکلات معیشتی ایجاد شده برای مردم در نتیجه جنگ اقتصادی دشمن هم اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی تعامل و هماهنگی با اقشار مختلف جامعه برای عبور از شرایط کنونی امری ضروری است، شوراها که برآمده از رای مردم هستند، بهترین ابزار برای برقراری ارتباط با مردم و باطل کردن حربه آمریکا است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از مهمترین اولویت های کنونی مدیریت شهری را ساماندهی مناطق حاشیه ای برشمرد و گفت: اگر مقوله حاشیه نشینی در مشهد مدیریت نشود، ساخت و سازها در حریم افزایش قابل توجهی پیدا کرده و تبعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی بر ضرورت تعریف درآمد پایدار برای مدیریت های شهری تاکید کرد و گفت: باید به سمتی پیش رویم که با حذف برچسب مناطق حاشیه ای از نام کلانشهر مشهد، عطر عدالت امام رضا(ع) در جای جای شهر احساس شود و چیزی به نام حاشیه نشینی نداشته باشیم.

وی افزود: در سه سال اخیر بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان با احتساب هزینه کرد شهرداری مشهد برای ساماندهی مناطق حاشیه ای هزینه شده است اما هنوز فاصله بین حاشیه و مرکز زیاد است.

رشیدیان گفت: مشهد سال گذشته میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر بود که از این تعداد ۳ میلیون را زائران خارجی تشکیل می دادند و برای بهره گیری از این ظرفیت در جهت کسب درآمد و میزبانی شایسته از زائران باید برنامه ریزی شایسته ای انجام گیرد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: به منظور توسعه حمل و نقل عمومی در دوره جدید مدیریت شهری اراده و عزم جدی خوبی شکل گرفته است که امیدواریم این سیاست همچنان تداوم پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه در انفجار یک آبگرمکن در مشهد ۱۰ نفر از همشهری های مان جان خود را از دست دادند، این موضوع نشان می دهد که باید به حوزه تقویت خدمات ایمنی و پیشگیری پیش برویم تا از تکرار چنین موضوعی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همت مدیریت شهری بتوانیم مشهد را به یک شهر پاک تبدیل کنیم، افزود: شعار شهرداری درباره مشهد شهر هوشمند باید با سرعت بیشتری پیگیری و با هماهنگی بین بخش های مختلف برای تحقق آن تلاش شود.

رشیدیان از نظم بخشی به فضای شهری و الزام به ساخت واحدهای مسکونی متناسب با معماری هویتی مشهد، احیای بافت های فرسوده و حفظ آثار باستانی و تکمیل طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی را از دیگر اولویت های مدیریت شهری برشمرد.

وی در پایان سخنان خود، نگاه توامان شورای اسلامی شهر مشهد به توسعه شهری، ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و ایجاد زمینه خدمت رسانی شایسته به زائران را قابل تقدیر برشمرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات