در نشست عمومی شورا مصوب شد؛  ۷۰ تا ۶۶ درصد تعدیل در محاسبه‌ی عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان

در نشست عمومی شورا مصوب شد؛ ۷۰ تا ۶۶ درصد تعدیل در محاسبه‌ی عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان

در نشست عمومی شورا مصوب شد؛

۷۰ تا ۶۶ درصد تعدیل در محاسبه‌ی عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان

اعضای شورای اسلامی شهر کرمان با تعدیل محاسبه‌ی عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان به‌صورت پلکانی موافقت کردند.

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که یک‌شنبه‌شب هفته‌ی جاری برگزار شد، با تعدیل عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان تا پایان مهرماه، ۷۰ درصد، تا پایان دی‌ماه، ۶۸ درصد و ماه‌های بهمن و اسفند، ۶۶ درصد مصوب شد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا در این نشست با اشاره به ادامه‌ی بررسی پیشنهاد شهرداری کرمان مبنی بر تعدیل عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان گفت: مبنای محاسبه‌ی عوارض صدور پروانه‌ ساختمان، قیمت منطقه‌ای است که هر سال ازسوی اداره‌کل امور مالیاتی ابلاغ می‌شود، اما تا سال گذشته، قیمت منطقه‌ای سال ۹۴ مورد محاسبه قرار می‌گرفته است.

وی با بیان این‌که ظاهراً در سال ۹۵ قیمت منطقه‌ای به شهرداری ابلاغ نشده است، گفت: در این رابطه در سال ۹۵، ازسوی شهرداری با شورای اسلامی شهر مکاتبه شده، اما شورا در آن سال مصوبه‌ی خاصی نداشته است؛ بنابراین، هم‌چنان مبنای عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان، قیمت منطقه‌ای سال ۹۴ بوده است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا با بیان این‌که در بررسی این موضوع به این جمع‌بندی رسیدیم که برای عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان، آخرین دستورالعمل در رابطه با قیمت منطقه‌ای که ازسوی اداره‌کل امور مالیاتی تعیین شده، ملاک عمل قرار گیرد، گفت: پس از در نظر گرفتن آخرین ابلاغیه‌ی اداره‌کل امور مالیاتی، متوجه شدیم علی‌رغم اعمال ۴۵ درصد نرخ کاهنده‌ای که ازسوی دولت ابلاغ شده، نرخ صدور پروانه‌ی ساختمان نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی خواهد داشت؛ بنابراین، برای دوماه گذشته علاوه بر اعمال ۴۵ درصد ضریب کاهنده‌ی دولت، ضریب کاهنده‌ی ۷۲.۵ درصدی نیز مصوب شد.

چناریان افزود: در ادامه، اعضای از شهرداری کرمان یک‌سری آمار و اطلاعات درخواست کردند که پس از بررسی آمار و اطلاعات ارسال‌شده ازسوی شهرداری، اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا با در نظر گرفتن تبصره‌های پیش‌بینی‌شده، با نرخ تعدیل ۷۰ درصد تا پایان سال موافقت کردند.

در ادامه، محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در توضیح چگونگی اعمال نرخ قیمت منطقه‌ای برای صدور پروانه‌ی ساختمان گفت: مبنای عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان، ارزش معاملاتی است که هرساله ازسوی اداره‌کل امور مالیاتی استان ابلاغ می‌شود و چون آخرین ابلاغیه‌ی اداره‌کل امور مالیاتی در سال گذشته اعمال نشده، نرخ عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان افزایش چندبرابری پیدا می‌کرد که اعضای شورا تصمیم گرفتند علاوه بر اعمال ۴۵ درصد نرخ کاهنده‌ی دولت، عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان را ۷۰ درصد دیگر نیز کاهش دهند.

سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان نیز گفت: برای تصویب پیشنهاد شهرداری در رابطه با در نظر گرفتن ضریب کاهنده‌ی عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان، تمام مستندات قانونی در اختیار شورا قرار گرفت تا این مصوبه هیچ مشکل قانونی نداشته باشد.

وی هم‌چنین به پیشنهاد اولیه‌ی شهرداری مبنی بر پلکانی بودن اعمال ضریب کاهنده‌ی نرخ صدور عوارض پروانه‌ی ساختمان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شهرداری کرمان این بود که ضریب کاهنده‌ی عوارض صدور پروانه ساختمان، از ۷۵ درصد در مردادماه، به ۵۵ درصد در اسفندماه کاهش پیدا کند تا شهروندان برای مراجعه‌ی سریع‌تر جهت صدور پروانه‌ی ساختمان، انگیزه‌ی بیشتری داشته باشند.

شهردار کرمان افزود: در دوماه گذشته نیز که نرخ ۷۲.۵ درصد در نظر گرفته شد، مراجعه‌ی مردم جهت صدور پروانه‌ی ساختمان قابل توجه بود؛ ضمن این‌که با توجه به پایین‌بودن عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان در شهر کرمان، در صورت پلکانی بودن ضریب کاهنده، می‌توانیم با شیب ملایم، به نرخی که شایسته‌ی شهر کرمان است برسیم.

عالم‌زاده با بیان این‌که قیمت منطقه‌ای در شهر کرمان نسبت به سایر شهرهای استان پایین‌تر است، گفت: این موضوع موجب شده بین درآمد و هزینه‌ی شهرداری کرمان گپ زیادی وجود داشته باشد؛ بنابراین، اگر پیشنهاد شهرداری مصوب شود، هم به نفع شهروندان خوش‌حساب است، هم به نفع شهرداری و شهر کرمان.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز با اشاره به غیرکارشناسی‌بودن قیمت منطقه‌ای در شهر کرمان گفت: در شهر کرمان قیمت منطقه‌ای کارشناسی‌شده نیست و همین موضوع موجب کم بودن عوارض صدور پروانه‌ی‌ ساختمان طی سال‌های گذشته شده است.

وی افزود: هم‌چنین در دوسال گذشته آخرین ابلاغیه‌ی قیمت منطقه‌ای اداره‌کل امور مالیاتی ملاک عمل قرار نگرفته که موجب شده نرخ صدور پروانه‌ی ساختمان در سال‌جاری جهش چشم‌گیری داشته باشد.

خدادادی در ادامه، پیشنهاد داد برای عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان تا پایان سال، نرخ کاهنده‌ی ۷۰ درصد ملاک عمل قرار گیرد.

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: این‌که پایه‌ی ارزش معاملاتی پایین است، حرف درستی است و اداره‌کل امور مالیاتی حتماً روی این موضوع کار خواهد کرد و در این رابطه نظر اعضای شورا و شهرداری را نیز خواهد گرفت، اما برای اعمال ضریب کاهنده تا پایان سال، باید پیشنهاد شهردار کرمان اعمال شود تا شهروندان پرداخت عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان را به ماه‌های پایانی سال موکول نکنند.

علی بهرامی، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که اگر در زمینه‌ی ساخت‌و‌ساز برای مردم انگیزه ایجاد نکنیم، مردم به سمت خرید کالاهای دیگر ازجمله سکه و ارز خواهند رفت، گفت: باید ضریب کاهنده‌ی عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان به‌صورت پلکانی مصوب شود تا سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز نیز قابل توجیه باشد و مردم در این رابطه انگیزه پیدا کنند.

رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز تصریح کرد: این‌که همواره اعلام می‌کنیم عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان، جهش چندبرابری دارد، درست نیست و نباید در فضای عمومی شهر ذهنیت منفی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به پایین بودن عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان گفت: در برخی مناطق عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان، فقط ۳۰ هزار تومان بوده که اکنون، به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ بنابراین، در مناطقی که افزایش چندبرابری مشاهده می‌شود، قیمت پایه بسیار پایین بوده است.

در ادامه، پس از رای‌گیری، با اعمال ضریب کاهنده به‌صورت پلکانی با نرخ ۷۰ درصد برای تا پایان مهرماه، ۶۸ درصد تا پایان دی‌ماه و ۶۶ درصد برای ماه‌های بهمن و اسفند، موافقت شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر کرمان

    منبع خبر

    شورای شهر کرمان

    شورای شهر کرمان یک شورای شهر در شهر کرمان می باشد

      نظرات