مصاحبه رئیس سازمان با صما

رییس سازمان نظام مهندسی اصفهان در گفت‌وگو با « صما : «

سطح نازل خدمات مهندسی موجب امضافروشی شده‌است/ هنوز مثل چند هزار سال پیش ساختمان می‌سازیم

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به اینکه چالش اجرای صحیح و ایمنی ساختمان ها در کل کشور عمومیت دارد، گفت: متاسفانه سطح خدمات مهندسی ما بسیار نازل است و ما حتی یک متر از ساختمان هایی را که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای اطراف مثل کویت، امارات، قطر، بحرین و کشورهای آسیای میانه ساخته شده است، طراحی نکرده ایم و نساخته‌ایم .

اکبر ربانی فرد در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه این معضل صرفا به استان اصفهان مربوط نیست و در کل کشور قابل مشاهده است، افزود: این در حالی است که در شرایط کنونی خدمات مهندسی یک موضوع علمی بین المللی است. به این معنا که فرقی نمی کند در کجا انجام شود .

عقب ماندگی در بخش طراحی، نظارت، مصالح و اجرا

وی با ابراز تاسف از اینکه ما در این زمینه بسیار عقب هستیم، ادامه داد: در مقایسه با اقداماتی که در زمینه حرفه مهندسی در کشورهای دنیا انجام می شود، ما بسیار عقبیم و این عقب ماندگی هم در بخش طراحی و نظارت، هم مصالح ساختمانی و هم تیم هایی که اجرای ساختمان ها را برعهده دارند، بارز است.

این مسئول ادامه داد: به همین دلیل ساخت و سازهای ما پایدار نیست و در جریان حوادث و اتفاقاتی که رخ می دهد، مردم آسیب می بینند و خانه ها و ساختمان ها خراب می شود.

ربانی فرد با اشاره به تلفات بالای زلزله در کشور بیان کرد: ما همواره شاهد تلفات بالای جانی و مالی در هنگام وقوع زلزله هستیم و این در حالی است که با وقوع زلزله ۸ ریشتری در کشوری مثل ژاپن هیچ تلفات و خسارتی اتفاق نمی افتد. به این دلیل که سطح خدمات مهندسی آنها بسیار بالا است.

ورود افراد غیرحرفه ای درپی ضعف خدمات مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در عین حال با تاکید بر اینکه پایین بودن سطح خدمات مهندسی موجب شده تا پای افراد غیرحرفه ای به بخش ساخت و ساز باز شود، گفت: درواقع سطح خدمات به قدری پایین است که هر فردی می تواند آن را انجام دهد و به این ترتیب ما میدان را برای کسانی باز کرده ایم که هیچ گونه صلاحیتی در صنعت ساخت و ساز ندارند.

ربانی فرد تاکید کرد: در حالی که استانداردهای خدمات مهندسی ما باید به قدری بالا باشد که افراد غیرحرفه ای نتوانند در صنعت ساختمان مداخله کنند. چرا که این روند موجب شده تا امروز شاهد امضافروشی و سهمیه فروشی در بین مهندسان باشیم که هرچند عمومیت ندارد، اما به هر حال وجود دارد.

ضعف سیستم آموزش عالی و نهادهای ناظر

وی در پاسخ به اینکه کدام نهاد متولی باید در زمینه جلوگیری از ورود افراد فاقد تخصص مداخله کند، گفت: این موضوع اولا به سیستم آموزش عالی کشور برمی گردد که آنطور که باید مهندسان حرفه مند را تربیت نمی کند. در مرحله بعد شاهدیم که سیستم اداری ناظر، به موضوعات دیگر مشغول هستند و آنطور که باید به مسائل صنعت ساختمان رسیدگی نمی کنند.

ربانی فرد تشریح کرد: به طور مثال هنوز اکثر مصالح ساختمانی در کشور ما استاندارد نیستند و نیروها مهارت لازم را ندارند و ما هنوز مثل چند هزار سال پیش ساختمان می سازیم و برخلاف دیگر کشورهای دنیا، تکنولوژی های جدید را به کار نگرفته ایم و در عین حال حرفه مندان آن را هم نداریم.

خدمات مهندسی دیگر حد و مرز نمی شناسد

وی همچنین گفت: با وجود اینکه ادعا می کنیم ۷ هزار سال سابقه کار ساخت و ساز داریم، اما ما حتی یک متر از ساختمان هایی را که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای اطراف مثل کویت، امارات (دبی و ابوظبی)، قطر، بحرین و کشورهای آسیای میانه ساخته شده است، طراحی نکرده ایم و نساخته ایم. به این دلیل که متاسفانه ما در حد و اندازه این کشورها خدمات مهندسی ارائه نمی دهیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه امروز دیگر خدمات مهندسی حد و مرز نمی شناسد، گفت: امروز می بینیم که یک کشور طراحی ساختمان ها را انجام می دهد و کشور دیگر محاسبه و دیگری اجرای آن را برعهده می گیرد. با این حال ما در همه این زمینه ها بسیار عقب هستیم و علیرغم تلاش های انجام شده، متاسفانه هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده ایم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان یک انجمن در شهر اصفهان می باشد

      نظرات