خندان دل: پیگیر افزایش سهم شهرداری ها از عوارض هستیم

خندان دل: پیگیر افزایش سهم شهرداری ها از عوارض هستیم

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور با بیان اینکه لایحه "درآمدهای پایدار و هزینه های شهرداری ها دهیاری ها" برای سیر مراحل قانونی به مجلس ارائه شد، از پیگیری و تلاش برای افزایش سهم شهرداری ها از محل عوارض شهری خبر داد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ هوشنگ خندان دل گه عصر سه شنبه ۱۳ شهریور در بخش دوم همایش شهرداران کلانشهرها و مراکز استانها در وزارت کشور سخن می گفت، بندهای مهمی از لایحه "درآمدهای پایدار و هزینه های شهرداری ها دهیاری ها" را که به تازگی از سوی هیات وزیران تصویب و برای سیر مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، تشریح کرد .

وی ابراز امیدواری کرد: با تصویب این لایحه بخش مهمی از مشکلات شهرداری ها درخصوص مسائل مالی مرتفع شود .

معاون وزیر کشور ادامه داد: یکی از مسائل شهرداری ها، مطالبات از دستگاههای اجرایی است که دولت در لایحه پیشنهادی خود در جهت کمک به حل این مساله، ذی حساب دستگاههای اجرایی را مسئول پرداخت بدهی ها به شهرداری ها دانسته است .

خندان دل همچنین تاکید کرد: پیگیر افزایش سهم شهرداری ها از عوارض شهری هستیم.

وی افزود: همچنین ساماندهی وضعیت استخدامی کارکنان شهرداری ها نیز مورد توجه است .

خندان دل تاکید کرد: شهرداری های سراسر کشور صرف نظر از کیفیت و گستردگی کار، در سال گذشته حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به طور مستقیم برای ارائه خدمات خود هزینه کردند .
وی ضمن تشریح گزارشی از اعتبارات و بودجه شهرداری ها تصریح کرد: به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد درآمدهای شهرداری ها از عوارض ساختمانی و ملحقات آن است و ۲۰ درصد آن نیز از محل ارزش افزوده تامین می شود .

خندان دل همچنین به چالش های شهرداری ها در حوزه مالی و درآمدی اشاره کرد و گفت: مهمترین این چالش ها، مدیریت و مطالبه سهم شهرداری ها از عوارض فرآورده های نفتی، حمل و نقل درون شهری و طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری امید است و البته تاثیر این چالش ها در شهرهای مختلف متفاوت است .

وی با بیان اینکه شهرداری ها توانستند در سالهای اخیر تلفات درون شهری را کاهش دهند، تاکید کرد: این موفقیت مرهون این است که ما در گذشته توانستیم شهرداری ها را در حوزه های ایمنی و افزایش آسایش و آرامش در حوزه حمل و نقل ترغیب و حمایت کنیم. با این حال در حال حاضر میزان معناداری از تاکسی ها و اتوبوس ها فرسوده هستند .

معاون وزیر کشور تاکید کرد: شهرداری ها در طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری امید که همان نوسازی بافتهای فرسوده کشور است در سال گذشته قریب به ۱۲۵۲ میلیارد تومان هزینه کردند .

وی با اشاره به اینکه شهروندان در طول روز با خدمات شهرداری ها در ارتباط مستقیم هستند، تاکید کرد: با توجه به تاثیر پذیری بسیار بالای افکار عمومی از رهگذر این ارتباط مستقیم و مستمر، توجه به ظرائف و حساسیت ها و اهتمام به کارساز بودن تلاش های شهرداران از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است و از جمله، توسعه و رسیدگی به بخش ناوگان حمل و نقل درون شهری نیازمند توجه بیشتری است .

گفتنی است در ادامه نوبت عصر این همایش، شهرداران کلانشهرها و مراکز استانها، نظرات و پیشنهادهای خود را در زمینه درآمدهای پایدار و هزینه های شهرداری ها اعلام و برخی از مشکلات حوزه شهرداری ها را مطرح و مورد تبادل نظر قرار دادند .

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات