آغاز پایش «بو» در کشور/ بوی نامطبوع واحدهای صنعتی و دامداری کنترل می‌شود

شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس ، از آغاز پایش «بو» در کشور خبر داد و گفت: غفلت از پایش آلودگی بوهای نامطبوع به دلیل ملموس‌تر بودن آلودگی‌های هوا و آب بود اما این آلودگی آزاردهنده از این پس مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته نیز پایش این آلودگی جزو پایش‌های جدید محسوب می‌شود واستانداردهای اروپایی در خصوص آلودگی بو در سال ۲۰۰۳ تصویب شده است.

مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط زیست با اشاره به مشکلاتی که بوی نامطبوع برخی واحدهای صنعتی و دامداری به وجود آورده و باعث طرح شکایت‌های مختلفی از سوی مردم می‌شود، اظهار داشت: تصفیه‌خانه‌ها،‌ واحدهای کشتارگاهی و دامداری، زون‌های پتروشیمی و نفتی از جمله واحدهایی هستند تولید بوی نامطبوع دارند.

انصاری با اشاره به اینکه پیش از این با دریافت شکایات مردمی از بوی متصاعد شده از تصفیه‌خانه‌هایی که در محدوده شهری قرار دارند، کارشناسان این سازمان به پایش تصفیه‌ خانه اقدام می‌کردند اما با پایش براساس استاندارهای آب نتیجه‌ای گرفته نمی‌شد، ابراز داشت: در واقع آلودگی‌های این تصفیه‌خانه‌ها حدود مجاز استانداردها را داشتند، مشکل آلودگی بوی منتشر شده از این واحدها بود که به دلیل نداشتن حدود قانونی نمی‌توانستیم اقدامی کنیم.

وی ادامه داد: چالش بوی متصاعد از واحدهای آلاینده مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در این سال‌ها گریبان سلامت مردم و محیط زیست را گرفته بود، بوی متصاعد شده به دلیل تجمع چند واحد آلاینده در مسیر فرودگاه بود و ما نمی‌توانستیم بدون وجود دستگاه سنجش سهم هر واحد را بررسی کنیم.

مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه این نوع آلودگی همانند دیگر آلودگی‌ها نیازمند پایش و تعیین حدود استاندارد است، گفت: به همین منظور سال گذشته دستگاه اندازه‌گیری آلودگی بو را خریداری کردیم و آموزش‌های استفاده از این دستگاه تکمیل شده است.

وی افزود: با تهیه این دستگاه در حال حاضر در انتظار تعریف استانداردهای ملی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستیم که این استانداردها از سوی مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در دست تدوین است.

انصاری در خصوص نحوه کاهش آلاینده‌های بو از سوی واحدهایی که آلاینده شناخته می‌شوند، گفت: برای مثال علت اتساع بوی نامطبوع از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به دلیل کاهش کارایی تصفیه‌خانه است که برای رفع این مساله نیازمند توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص واحدهای کشتارگاهی غیراستاندارد نیز به نظر می‌رسد اگر سیستم‌های تصفیه فاضلاب این واحد ارتقا یابد، مساله بوی نامطبوع آنها حل خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات