جشنواره سی و یکم در ایستگاه پایانی

جشنواره سی و یکم در ایستگاه پایانی

آیین اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در سالن کوثر مجموعه فرهنگی تفریحی ۲۲ بهمن هم اکنون در حال برگزاری است.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط "اکبر دسترنج" بازیگر نوجوان آغاز شد.

پس از آن گروه سرود کُر بین المللی مولا قطعات «خونه مادربزرگه» و «مادر من» ساخته ناصر چشم آذر را اجرا کرد تا آیین اختتامیه جشنواره نه تنها برای کودکان بلکه برای آنهایی که کودکیشان را با مجموعه عروسکی ماندگار «خونه مادربزرگه» به یاد می آورند، آغاز شود.

در ادامه فرامرز قلیچ‌خوانی، استندآپ کمدین، با اسامی فیلم‌های اکران شده جشنواره سی و یکم، شوخی کرد. اجرای این برنامه بر عهده هومن حاجی‌عبداللهی است و او خیر مقدم به حاضران از بهمن نورایی دعوت کرد تا به میهمانان بین المللی جشنواره خوش آمدگویی کند.

ما را ببینید و بخوانید بشنوید...

پس از آن علیرضا رضاداد، دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان ضمن خوش آمدگویی به حضار، به جای سخنرانی متنی را قرات کرد که به گفته خودش نوجوان از او خواسته بودند در آیین اختتامیه جشنواره  ایراد کند.

در  این پیام آمده است "روزها و سال ها با شتاب می گذرند و ستاره های دنباله دار رد می شوند و مشکلاتی به چشم می آیند و از سر باز می شوند. آدم هایی از چشم می افتند و به چشم می آیند. تشنه های دیده شدن و شنیده شدن هستیم، ما نوجوانیم و تا بی نهایت وقت نداریم.

نوجوانی بخشی از مسیر پر تلاطم زندگی ما است. گروهی هستیم که گاهی هدف هایشان گم می شود. در تلاشیم برای کسب اعتماد و فرصت از جامعه و مسئولان. این راه دشوار برای ما زمانی زیباست که مسئولیتی به ما داده شود و اعتماد ایجاد گردد.

در ادامه آمده: درست است که هیجانات خاص خود را داریم اما همه یک هدف داریم که پیشرفت است. تمام مسائل نوجوانان در کلاس درس توضیح داده نمی شود. لازمه این پیشرفت، توجه مسئولان، هنرمندان و بزرگ‌ترها است.

ما جوان فردا و بزرگ پس فردا هستیم و مگر شعار جشنواره این نیست که ما ارزشمندترین سرمایه شما هستیم. پس تا دیر نشده، ما را ببینید و بشنوید و بخوانید."

وی پس از قرائت این متن خطاب به حاضران گفت: آماده بودم که گزارشی از برگزاری تقدیمتان کنم. اما دو روز پیش در جمع نوجوانانی بودم که مرا مامور کردند حامل پیغامی به شما، به خودم و به مسئولان باشم. فکر می کنم که شما هم خشنودتر شدید که به قول وزیر عزیزمان، شنیدن، اولین گام برای گفت و گو کردن است.

اصفهان شهری شادمحور، هنرمحور و دانش محور است

پس از آن «قدرت الله نوروزی» شهردار اصفهان، به روی سن آمد تا میزبانی خود را با خوش آمدگویی به حضار، تکمیل کند.

شهردار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: این جشنواره با موفقیت برگزار شد و وقتی در شورای سیاست گذاری اهدافی برای آن تعیین می کردیم در این چند شب گذشته اثبات شد که همه آن ها محقق شده است و این یکی از آرزوی های ما بود که به حقیقت پیوست. به همین دلیل  این جشنواره را جشنواره موفقی می دانم.

وی افزود: جشنواره امسال، با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و پدران و مادران آنها برگزار شد و هنرمندان عزیز اصفهانی، نوجوانان و کودکان عزیز  در همه بخش های این جشنواره نقشی اساسی داشتند. از همه هنرمندانی که از اصفهان در این جشنواره شرکت کردند و همینطور هنرمندانی که از سراسر ایران و دیگر نقاط جهان به اصفهان آمدند و در جشنواره شرکت کردند، تشکر می کنم و به آنها خسته نباشید می گویم. به همه کودکان و هنرمندان استان افتخار می کنیم.

نوروزی تاکید کرد: یکی از رویاهای بزرگ ما در این جشنواره تحقق پیدا کرد و در جشنواره امسال شاهد چهارباغ عباسی بودیم که جای سوزن انداختن در آن نبود و جالب است که این آرزوی ما برای آینده بود.

وی افزود: حاشیه ها و برنامه های این جشنواره اثبات کرد که مردم چقدر از آن استقبال کردند. این یعنی موفقیت یک جشنواره و این یعنی جشنواره توانست مردم را در این فضا و در این مکان حاضر کند و امیدوارم اصفهان همیشه شاد و پر انرژی باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: اصفهان شهری شاد محور، دانش محور و هنر محور است و آینده این شهر بسیار درخشان خواهد بود و امیدواریم شادی به همه خانه های اصفهانی ها راه پیدا کند و در همه جای شهر حاکم شود.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد برگزاری چندین جشنواره در اصفهان بودیم و این یعنی که اصفهان ظرفیت چنین جشنواره هایی را دارد، گفت: همین اکنون به خاطر برگزاری یک کنگره بین المللی بیش از ۲۰۰ مهمان خارجی در اصفهان داریم و این نشان می دهد که اصفهان می تواند مرکز برگزاری جشنواره ها و کنگره ها باشد و امیدواریم که سالن اجلاس بین المللی زودتر افتتاح شود تا بتوانیم هر روز در اصفهان جشنواره هایی برگزار کنیم.

نوروزی تاکید کرد: خوشحالم که در یک سال گذشته با شنیدن نظرات هنرمندان اصفهانی دیدگاه های آن ها را در این جشنواره اجرا کردیم. ما امسال با ۳۲ فیلم تجربه اصفهان را به نمایش گذاشتیم و این یعنی یک موفقیت بزرگ؛ بنابراین امیدوار هستیم که بتوانیم باز با گفت‌وگوی با مردم در برنامه ها و گفت‌وگوی با هنرمندان، جشنواره ای که به همت وزارت ارشاد و واحد سینمایی فارابی، به صورت دائمی در آمد، دبیرخانه دائمی آن را هم تاسیس کنیم تا کیفیت جشنواره هر روز بیشتر شود و استعدادهای کودکان عزیز اصفهانی با حضور در جشنواره ها و نمایش ها شکوفا شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: جشنواره، امسال با کمک همه مسئولان محترمی که در اینجا حضور دارند حال و هوای بسیار خوبی به اصفهان داد و این شهر را به جهان معرفی کرد.

وی گفت: وقتی با خبرنگاران خارجی صحبت می کردم، دیدم که چه تعداد زیادی در کشورهای مختلف این برنامه ها را دنبال کردند. امیدوارم که همه کودکان ایرانی و اصفهانی که این جشنواره به افتخار آن ها در اینجا برگزار شده، بتوانند با هنر و حضور جدیشان در عرصه ها افتخار اصفهان باشند.

شهردار گفت: اصفهان راست قامت بر بلندای تاریخ ایستاده و کودکان امید این شهر هستند و یقین دارم که شما امیدهای این شهر هستید و همه رویاهای من در روز معارفه ام  را شما تحقق می بخشید.

اهدای جوایز...

با پایان سخنرانی شهردار اصفهان، حاجی عبدالهی از شهردار خواست روی سن بماند تا پس از پخش تیزر معرفی داوران بخش جایزه زاون، برندگان برای دریافت جایزه خود به روی سن دعوت شوند. جایزه ویژه هیئت داوران زاون قوکاسیان به فیلم سینمایی ضربه فنی به تهیه کنندگی و کارگردانی غلامرضا رمضانی تعلق گرفت.

"سیده زینب موسوی" نیز از مهمانان اختتامیه جشنواره بود، روی سن آمد تا با اجرای استندآپ لحظات شادی را برای حاضران رقم بزند.

سپس با پخش تیزر "جایزه شهید بهنام محمدی" از داوران درخواست شد تا برای اهدای جایزه برنده این بخش، به روی صحنه بیایند.

بعد از آن نیز استندآپ کمدین بعدی به نام "لویی" به اجرای استندآپ پرداخت.

جشنواره‌ها نشان دهنده دستاورد یک دوره تلاش هستند

در ادامه آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: خوشحالیم که بار دیگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان برگزار می شود. منطقه ای که هم در گستره و هم در سابقه هنری و هم در دانش و تکنیک هنری، اگر نگوییم بی نظیر، اما در جهان حتما کم نظیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از سینمای ایران است. ۱۸ میلیون کودک و نوجوان ایرانی داریم که سینما می تواند آنها را در هزاران امر کمک کند.

وی افزود: کارشناسان وزارت آموزش و پرورش می گویند که هشت میلیون کودک و نوجوان ایرانی به طور میانگین شش ساعت را در فضای مجازی می گذرانند و کودکان بین پنج تا ۱۰ سال به فیلم های بزرگسالان علاقه مندند و این نشان می دهد که ما خوراک لازم را فراهم نکردیم.

وی گفت: ما بیش از ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان را پس از انقلاب داشتیم و از بین ۱۰ فیلم پر فروش پس از انقلاب در ایران، شش فیلم از کودکان و نوجوانان بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در فاصله یک ساله بین دو جشنواره اخیر اتفاقات خوبی افتاده که هنوز کافی نیست. در زمینه فروش، فیلم های پرفروش زیادی داشتیم. این که امسال در اکران نوروزی یک فیلم کودک و نوجوان داشتیم اتفاق خوبی است. این که در تفاهم نامه سازمان سینمایی با کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان قرار شده همه سالن های کانون تجهیز تا فیلم کودک پخش شود، خوب است. این ها اتفاقات در حال شکل گیری است و می تواند خبرهای خوبی برای ما باشد.

صالحی ادامه داد: در کنار این خبرهای اولیه خوب که کافی هم نیست، نهادسازی باید در حوزه فیلم کودک و نوجوان اتفاق بیافتد. این که تشکل غیر دولتی حمایت از سینمای کودکان و نوجوانان شکل گرفته و حالا مراحل پایانی ثبتش را طی می کند، می تواند یک نهاد حمایتی و مردمی از سینمای کودک و نوجوان باشد. این که در حوزه پخش سینمای کودک و نوجوان، سینمای پخش تخصصی نداشتیم یک ضعف بود که حالا فرصتی پدید آمده که این پخش به شکل حرفه ای صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاده اسلامی تاکید کرد: ما نیاز داریم که قطب های سینمای کودک و نوجوان را در کنار تهران پیدا کنیم. این که در این جشنواره سه فیلم تولیدی از اصفهان بود بسیار خوب است. این ها اتفاقاتی است که در یک سال اخیر، با نگاه هایی به آینده افتاده و به عنوان خبرهایی از جشنواره سی ام تا جشنواره سی و یکم است. جشنواره ها مثل المپیک ها نشان دهنده دستاوردی از یک دوره تلاش هستند.

وی گفت: در افق امسال یعنی از جشنواره سی و یکم تا سی و دوم باید چند رویکرد را جدی بگیریم. اول، استفاده بیشتر از ادبیات ایران و فرهنگ ایرانی در سینمای کودک و نوجوان است.

صالحی رویکرد دوم را فرصت سازی های جدید برای سینمای انیمیشن و پویا نمایی دانست و گفت: اتفاقات خوبی در فضای انیمیشن در حال شکل گیری است. حتما سینمای انیمیشن با فرصت هایی که در حوزه این ژانر داریم، یکی از نقاط قوت مهم برای سینمای ایران خواهد بود.

وی افزود: بالاخره رویکرد سوم این است که از فناوری های نوین در سینما استفاده کنیم. کودکان امروز، پرهیجان تر هستند و فضای فناوری های جدید، سوژه های بهتری را به وجود می آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سینمای کودک و نوجوان باید خود را وارد فضای جدید و جذابی کند تا لازم نباشد به فیلم های خارجی رجوع کنیم.

صالحی افزود: خوشحالم که امروز در جشن شما حضور دارم، شما میهمانانی که از راه دور آمدید، اما ایران را با هنر آن و اصفهان را با هنر دیرین آن می شناسید. از میزبان های جشنواره سپاسگذاری می کنم و به طور خاص از هیئت داوران تجلیل می کنم.

اهدای جوایز...

سپس تیزر سازمان جهانی یونیسف برای همه کودکان جهان پخش و از داوران بخش یونیسف برای اهدای جوایز این بخش دعوت شد.

در ادامه برنامه با پخش ویدئویی به نام "سیفژ" و تیزر معرفی داوران بخش سیفژ از "بهمن نورایی" یکی از داوران جشنواره برای اهدای جوایز این بخش به روی صحنه آمد.

بعد از آن نیز کلیپی برای معرفی داوران بخش پویانمایی بین الملل پخش شد که "امید خوش نظر" "جیل لمونا"، "جولیا اوکر" "و علی اسکویی نوری" به عنوان داوران این بخش معرفی کرد.

هنرمندی اصفهان در بخش فیلم و در کسوت میزبان نشان داده شد

سپس هومن حاجی عبداللهی از "محسن مهرعلیزاده" استاندار اصفهان دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید.

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: افتخاری بزرگ است که اصفهان چندین سال  پی در پی میزبان این جشنواره بوده و است. اصفهان در طول تاریخ نشان داده که در زمینه های مختلف فرهنگی سرآمد بوده و هنرمندان ویژه ای در همه رشته ها داشته است و حالا هنرمندیِ اصفهان در بخش فیلم و در کسوت میزبانی نشان داده شد.

استاندار اصفهان ادامه داد: مطمئنم که در آینده، سطح جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بالاتر خواهد رفت و این جشنواره به عنوان یک مرکز مهم در دنیا برای فیلم های کودکان و نوجوانان خواهد بود.

وی افزود: توجه ویژه به فعالیت های کودکان و نوجوانان در اصفهان جای افتخار دارد  و مطمئن هستم که با سابقه فرهنگی ایران خواهیم توانست کشورمان را آن طور که لایق شخصیت ایرانی است به دنیا بشناسانیم.

وی گفت: به همه حاضران و داوران عزیز خیر مقدم عرض می کنم، به عنوان استاندار اصفهان وظیفه دارم هر حمایتی که لازم است از جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان انجام دهم.

اهدای جوایز...

بعد از آن "امیر اسفندیاری" به روی صحنه آمد و جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را اهدا کرد.

"ماری تاراکسون"، "فریال یهزاد"، "امیر اسفندیاری" و "بتی لایوان" در یک کلیپ معرفی شدند تا هدایای بهترین فیلم های کوتاه و بلند داستانی بخش بین المللی را اهدا کنند.

در ادامه آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان یکی دیگر از هنرمندان استندآپ کمدی به اجرا پرداخت.

سپس "مرضیه برومند"، "بهروز شعیبی"، "سروش صحت" و "شبنم مقدمی" اعضای هیئت داوران بخش سینمای ایران به روی صحنه آمدند تا جوایز این بخش را اهدا کنند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات