زنگ فردوسی در مدارس نواخته خواهد شد

زنگ فردوسی در مدارس نواخته خواهد شد

زنگ فردوسی در مدارس نواخته خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید مسعود ریاضی در همایش "شاهنامه و دانش شهری گری" که به مناسبت سالروز آغاز ساخت آرامگاه فردوسی در تالار شهر برگزار شد، با این مصرع « هنر نزد ایرانیان است و بس» سخنان خود را آغاز و عنوان کرد: موضوع فردوسی و توس را در ۴ جایگاه شامل جایگاه توس، جایگاه فردوسی، جایگاه شاهنامه در ادبیات فارسی و دیگری ابیات آغازین شاهنامه مورد بررسی قرار خواهم داد.

وی افزود: کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس از ابتدای آغاز به کار شورای پنجم راه‌اندازی شد زیرا کار قابل توجهی از زمان الحاق توس به محدوده شهری که حدود ۵ سالی از آن می‌گذشت صورت نگرفته بود. همچنین در ۵۰ سال گذشته نیز کار قابل درخوری در این خصوص انجام نشده است.

ریاضی با اشاره به اینکه این کمیسیون برای هم‌افزایی دستگاه‌های فعال در حوزه توس راه اندازی شد، خاطرنشان ساخت: توس ولایتی بود و توس امروز، شهری به نام طابران بوده از ولایت توس که آرامگاه فردوسی در این شهر با قدمت یک هزار ساله قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: دیوار ۷ کیلومتری گرداگرد این شهر را گرفته بود که هنوز بخش‌هایی از آن باقی مانده است و ارتفاعی ۱۲ متری داشته است. در داخل این باره، ۳۵۰ هکتار شهر تاریخی توس را در زیر زمین مدفون داریم که قله‌هایی از آن شهر مانند هارونیه، مسجد و مدرسه در هارونیه مربوط به قرن پنجم، آرامگاه غزالی و نگین آن یعنی آرامگاه فردوسی از خاک بیرون زده است.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه توس ادامه داد: از اوایل قرن یعنی سال ۱۳۰۰، نهضت ملی با پیشتازی ملک الشعرای بهار شکل گرفت تا بازسازی فردوسی انجام شود. در سال ۱۳۰۵ محل دقیق آرامگاه فردوسی توسط یکی از نماینگان مجلس آن زمان به نام کیخسرو پیدا شد.

ریاضی تصریح کرد: در سال ۱۳۱۳ آرامگاه با شکل امروزی افتتاح شد. بعدها این آرامگاه نشست کرده و دچار ترک خوردگی ‌شد که زمان پهلوی دوم زیر زمین، به آرامگاه اضافه شده و استخوان‌های فردوسی به زیر زمین منتقل شد. در سال ۱۳۴۷ نیز آرامگاه مجددا راه‌اندازی و قابل بازدید شد.

وی گفت: با شروع به کار شورای پنجم، مقرر شد به میراث فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی کمک کنیم. امروز اعلام می‌کنم که آغاز بازسازی و ساماندهی باغ هفت هکتاری جلوخان، آغاز شده است که بعد از تاسوعا و عاشورا کلنگ‌زنی رسمی آن صورت می‌گیرد.

ریاضی با اشاره به اینکه فردوسی که نگین توس است تاثیر بسزایی در فرهنگ و زبان ما دارد، اظهار داشت: در زمانه فردوسی، ایران تحت تسلط خلفای عباسی بود؛ لذا فردوسی اثری ملی خلق می‌کند و در این اثر، طعنه‌ای به تورانیان و خلفای عباسی نیز می‌زند که ایران را در فشار و تنگنا قرارداده بودند.

عضو شورای شهر مشهد ابراز کرد: علت اصلی که فردوسی را در این زمانه اینقدر مهجور می‌بینیم ۳ دلیل دارد. یکی بروکراسی موجود است که مانند گره کوری باعث شده توس و داستان فردوسی بالنده نشود.

ریاضی عدم همت لازم برای کار را عامل بعدی دانست و بیان کرد: عامل سوم نیز عدم توجه به فردوسی و شاهنامه است و ما فردوسی را در حلقه متخصین و نخبگان محصور کرده‌ایم و شاهنامه را بین مردم نیاورده‌ایم که باید در معرض دید همگان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شهرداری نیز در این دوره با همین نیت اقداماتی را آغاز کرد؛ نقاشی داستان‌های شاهنامه در میدان فردوسی شامل ۳۰ داستان و واقعیت ارزش افزوده آن یکی از اقدامات در این راستا است. همچنین مقرر شده زنگ فردوسی در مدارس داشته باشیم تا ماهی یک ساعت به دانش‌آموزان در مورد فردوسی درس داده شود.

ریاضی افزود: ۵۵ هزار بیت شاهنامه در ۳۰ سال سروده شده است یعنی روزی ۵ بیت سرودن شعر توسط فردوسی، باعث خلق بزرگترین اثر حماسی جهان شده است.

وی عنوان کرد: وقتی قرآن می‌خوانیم سوره‌ای بنام فاتحه الکتاب دارد؛ ۳۵ بیت اول شاهنامه نیز همان فاتحه الکتاب شاهنامه است. در این ۳۵ بیت، تاکید فردوسی به جان است و خرد، زیرا این دو بی هم ارزشی ندارند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات