توسعه شهرهای جدید تدبیر دولت در مدیریت جمعیت

توسعه شهرهای جدید تدبیر دولت در مدیریت جمعیت

از نیمه اول دهه ۶۰، قانون احداث شهرهای جدید برای کاستن از بار مشکلات جمعیتی کلانشهرها و تمرکززدایی جمعیت در شهرهای بزرگ، در مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال ۱۳۶۴ ابلاغ شد .
شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در خرداد سال ۱۳۶۸ تشکیل شد، متعاقب آن شرکت‌ های وابسته برای پیگیری طراحی، احداث و مدیریت هر شهر جدید در استانها تاسیس شدند که در این راستا برنامه ریزی برای ۲ شهر جدید گلبهار و بینالود در خراسان رضوی انجام شد .
شرکت عمران شهر جدید گلبهار در سال ۱۳۶۹ و شرکت عمران شهر جدید بینالود در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و ایجاد این ۲ شرکت باعث آغاز عملیات اجرایی ۲ شهر جدید در نزدیک مشهد شد .
این ۲ شهر در پنج سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای پیدا کردند، به طوری که هم اکنون گلبهار به شهری زیبا از نظر آب و هوا و گردشگری تبدیل شده و شهر بینالود چهره صنعتی به خود گرفته و هر ۲ این شهرها در پیشبرد اهداف کلان موفق بوده اند .
شهر جدید بینالود در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد .
این شهر یکی از ۲ شهر جدید استان خراسان رضوی است که اسفند ۱۳۷۰ عملیات اجرایی آن آغاز، سال ۱۳۸۱ طرح جامع شهر مصوب و سال ۱۳۸۵ جهت اجرا ابلاغ شد .
این شهر حدود سه هزار و ۳۰ هکتار وسعت دارد که حدود هزار و ۴۰۰ هکتار آن مسکونی و عمده خانه ها مربوط به پروژه مسکن مهر است .
پیشتر تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر به دلیل عدم تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی، خالی بود اما در دولت تدبیر و امید با اقدامات انجام گرفته، جمعیت ساکن در این شهر افزایش یافت .
پیش ‌بینی اولیه این بوده است که جمعیت شهر بینالود در افق سال ۱۴۰۵ به ۱۳۵ هزار نفر برسد اما هم اکنون حدود ۶ هزار نفر در این شهر ساکن هستند .
مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید بینالود با اشاره به توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی در این شهر طی دولت تدبیر و امید و تاثیر آن بر جمعیت شهر گفت: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ حدود ۹۰۰ نفر و پارسال هزار و ۱۰۰ نفر در قالب ۳۰۰ خانوار به جمعیت بینالود افزوده شد به طوری که جمعیت این شهر از چهار هزار و ۹۰۰ نفر در سال ۹۵ به شش هزار نفر در پایان سال ۹۶ رسید. به عبارت دیگر در طول یک سال آخر شاهد رشد ۲۲ درصدی جمعیت این شهر بودیم .
حمیدرضا یزدانی با اشاره به صنعتی بودن بخشی از این شهر و حضور پرتعداد کارگران و کارفرمایان افزود: بینالود تنها شهرجدید در کشور است که جمعیت روز آن بیشتر از جمعیت شب است .
وی اظهار داشت: در مرحله نخست شهرک صنعتی بینالود ۲۵۰ هکتار از اراضی این شهر را به خود اختصاص داده که مدیریت این شهرک بر عهده شرکت شهرکهای صنعتی استان است .
وی گفت: ۳۱ واحد تولیدی در شهرک صنعتی بینالود وجود دارد که مهترین آن واحد ایران خودرو خراسان با حدود چهار هزار نیروی کار به عنوان بزرگترین واحد تولید خودرو در شرق کشور است، از سوی دیگر ۳۰ واحد صنعتی دیگر در این شهر در دست ساخت است .
مدیر عامل شهر جدید بینالود در باره پیشرفت پروژه مسکن مهر این شهر افزود: پیشرفت این پروژه از ۵۸ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۴ درصد در پایان پنج ماه ابتدای امسال رسید .
وی اظهار داشت: تعداد واحدهای مسکن مهر بهره برداری شده در بینالود تا سال ۱۳۹۲ حدود ۵۰۰ واحد بود که در پایان شش ماه نخست امسال به هزار و ۶۱۱ واحد رسید .
وی گفت: هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید بینالود در سه بخش انبوه سازان، تعاونی ها و خودمالکین در حال ساخت است .
یزدانی با اشاره به پروژه های عمرانی انجام شده طی پنج سال دولت تدبیر و امید در شهر جدید بینالود افزود: در حوزه زیربنایی، شبکه توزیع آب به طول ۶ هزار و ۵۰۰ متر، شبکه توزیع برق به طول ۲۰ هزار و ۶۰۰ متر، شبکه توزیع گاز به طول ۲ هزار و ۳۰۰ متر، شبکه مخابرات به طول ۲ هزار متر در این شهر ایجاد شده است .
وی اظهار داشت: همچنین مطالعات تکمیلی سیستم دفع و جمع آوری فاظلاب شهری (مسکن مهر) به اتمام رسیده و در مرحله جذب اعتبار برای اجرا می باشد .
وی آسفالت و روسازی حدود ۲۵۰ هزار متر مربع از معابر شهر، اجرای بیش از ۱۴ هزار و ۹۰۰ متر جدول گذاری، ۲هزار و ۴۵۰ متر کانال کشی، ۲ هزار و ۶۵۰ متر آب رو در معابر شهر و بافت فرسوده آن را از دیگر اقدامات زیربنایی در شهر جدید بینالود برشمرد .
یزدانی گفت: طی سال های ۱۳۹۲ تا پایان پنج ماه امسال ۲۹ فقره قرارداد در راستای تکمیل و احداث پروژه های روبنایی و زیربنایی شهر جدید بینالود به اعتبار ۱۸۶ میلیارد ریال منعقد شده است .
وی پروژه های این قراردادها را شامل محوطه سازی سایت مسکن مهر، اصلاح خط انتقال آب، روسازی و آسفالت معابر اصلی سایت مسکن مهر، اجرای تقاطع غیر همسطح شرقی شهر جدید بینالود، احداث بوستان در سایت مسکن مهر، احداث دبیرستان ۱۲ کلاسه در سایت مسکن مهر، احداث درمانگاه در سایت مسکن مهر، ساخت سالن ورزشی چند منظوره ، تکمیل نازک کاری مساجد محله فخر داود و سامانیه ، نصب و راه اندازی ۲ زمین بازی کودکان در محلات شمال و جنوب شهر ذکر کرد .
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود افزود: در شهر جدید بینالود تاکنون ۱۰۰هکتار فضای سبز شهری شامل بوستان ها، حاشیه بولوارها و کمربند سبز حاشیه بزرگراه مشهد - نیشابور ایجاد شده که با توجه به جمعیت ساکن در شهر از سرانه استاندارد فضای سبز بسیار بیشتر است .
وی اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه به کاهش نزولات جوی و کمبود منابع آب، در راستای صیانت از منابع آب زیرزمینی، مهمترین اقدام شرکت عمران شهر جدید بینالود در این شهر اجرای سیستم آبیاری تحت فشار بوده که تاکنون باعث صرفه جویی ۳۵ درصدی در آبیاری فضای سبز شهری شده است .
وی گفت: ایجاد قطار حومه ای بینالود - مشهد از پروژه های مصوب رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ است که طول مسیر داخل شهرجدید بینالود ۷.۵ کیلومتر با ۲ ایستگاه است .
یزدانی افزود: این شرکت نسبت به انتخاب مشاور برای طراحی مرحله یک این مسیر ریلی اقدام کرده و مطالعات این مسیر توسط راه آهن جمهوری اسلامی تایید شد که پس از آن مطالعات مرحله دوم نیز شروع شده و نقشه برداری لازم توسط مشاور تکمیل شده است .
وی اظهار داشت: مطالعات مرحله دوم ایجاد مسیر ریلی برای قطار حومه ای بینالود – مشهد برای گرفتن تایید به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ارسال شده است .
وی گفت: در این مسیر ریلی، عبور از جاده قدیم به صورت روگذر و عبور از بزرگراه مشهد نیشابور به صورت زیرگذر خواهد بود و مدت زمان لازم برای ساخت این مسیر پس از تملک زمین، یک سال و مدت زمان سفر از مشهد به بینالود ۵۷ دقیقه پیش بینی شده است .
http://www.irna.ir/rkhorasan/fa/news/83017223

لینک اصل خبر در سایت شهرداری بینالود

    منبع خبر

    شهرداری بینالود

    شهرداری بینالود

    شهرداری بینالود یک شهرداری در شهر بینالود می باشد

      نظرات