مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان: از ظروف یکبار مصرف گیاهی و فلزی استفاده کنید

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان عادل عربی با بیان این مطلب افزود: یکی از سنت های پسندیده مذهبی در ایام محرم، اطعام نیازمندان و پذیرایی ازعزاداران حسینی است، اما متاسفانه به دلیل استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی و تجمع زباله، آسیب های جدی به محیط زیست وارد می شود، لذا  به شهروندان گرامی و عزاداران عزیز توصیه می شود، ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند .
وی اظهار کرد: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر، حجم زیادی از نذورات در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مساجد، هیات ها و تکایای مذهبی در سطح استان توزیع می‌شوند و با توجه به اینکه تماس این ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می‌کند و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود، لذا توصیه می شود شهروندان از ظروف چند بار مصرف یا یکبار مصرف با منشا گیاهی و فلزی استفاده کنند.
عربی با بیان اینکه شهروندان باید در توزیع چای، شیر داغ و یا هر نوع نوشیدنی دیگر از لیوان های یکبار مصرف با پایه گیاهی بهداشتی استفاده کنند، خاطر نشان کرد: ضرورت دارد تا پس از توزیع و مصرف نذورات،هیات ها، مساجد، تکایا با همکاری عموم شهروندان فهیم نسبت به جمع آوری ظروف استفاده شده اقدام کنند.
وی گفت: شهروندان از رها کردن ظروف در محل خودداری کنند. ضمن اینکه ضروری است مسئولان هیات ها و تکایا در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: در گذشته روش‌های خوبی برای نذری دادن وجود داشت، در حال حاضر نیز باید تلاش کنیم از همان روش‌ها استفاده شود.
وی تصریح کرد: در آموزه‌های اسلامی نیز بر حفظ و نگهداری از نعمت‌های الهی مثل آب، خاک، درختان و ... تاکید شده است، پس فعالیت‌های ما نباید آسیبی به طبیعت وارد کند؛ از سوی دیگر به حفظ پاکیزگی و نظافت در اسلام بسیار تاکید شده است، همچنین تاکید اسلام بر جلوگیری از اسراف و حیف و میل است.
وی بیان کرد: در هیئت‌های مذهبی هم افراد دغدغه‌مند محیط زیست باید شروع به فعالیت کنند تا در دل هیئت‌ها حفظ محیط زیست جزو اولویت‌ها قرار گیرد.
عربی از ائمه جماعات مساجد خواست تا در جلسات و سخنرانی های مساجد در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی تلاش کنند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات