توسعه شهر بر مبنای TOD

توسعه شهر بر مبنای TOD

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان از تدوین برنامه حمل و نقل همگانی و یکپارچه TOD برای خیابان کاوه گفت: خیابان کاوه به دلیل حضور مترو، اتوبوس‌های برون شهری و درون شهری و همچنین تاکسی‌ها یک نمونه کامل از حمل و نقل یکپارچه در شهر اصفهان است.

علیرضا صلواتی ظهار کرد:. ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله موارد ضروری است که قبل از توسعه یک منطقه باید مد نظر قرار بگیرد.

وی در توضیح واژه TOD  گفت: توسعه بر مبنای حمل و نقل از جمله مواردی است که باید در توسعه مناطق شهری در نظرگرفته شود، بنابراین قبل از توسعه یک منطقه باید زیرساخت‌های حمل و نقلی آن مد نظر قرار گیرد، اما متاسفانه این مهم در کشور ما مورد توجه نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در حمل و نقل یکپارچه از سفرهای زائد شهروندان جلوگیری و آنان را به استفاده از حمل و نقل عمومی همانند مترو، دوچرخه، تاکسی و اتوبوس ترغیب می‌کند، افزود: در گذشته پایانه‌های مسافربری در مجاورت شهر حضور داشت، اما پس از گسترش فضای شهر، این پایانه ها داخل بافت شهری قرار گرفت در این راستا ارتقا کیفیت پایانه کاوه و افزایش بهره وری آن به جای انتقال این پایانه در دستورکار معاونت حمل و نقل شهرداری، سازمان راه و شهرسازی و وزارت کشور قرار دارد.

صلواتی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خیابان کاوه به لحاظ وجود پایانه و ایستگاه قطار شهری، برنامه ویژه ای برای این دو مجموعه مسافربری در نظر گرفته شده است، با اجرای این برنامه یک TOD با کیفیت مناسب در محدوده خیابان کاوه خواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: این منطقه در آینده به یکی از مناطق جذاب شهر اصفهان تبدیل شود و اقتصاد منطقه، فرهنگ افراد و سیمای شهری را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا این منطقه از شهر به دلیل حضور مترو، اتوبوس‌های برون شهری و درون شهری و همچنین تاکسی‌ها یک نمونه کامل از حمل و نقل یکپارچه در شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه مشاور در حال تهیه یک طرح مناسب برای توسعه فضای بیش از دو هکتاری پایانه کاوه و ایستگاه قطار شهری است، گفت: انتظار می رود این طرح توسعه تا ۲۰ سال آینده اجرایی شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان همچنین از سبک سازی پایانه کاوه خبر داد و افزود: در این راستا و درآینده نزدیک تعمیرگاه‌ها از این پایانه به مکان دیگری منتقل می‌شود تا از فضای آزاد شده برای استقرار مراکز خدماتی، فرهنگی، تفریحی و پارکینگ استفاده شود.

صلواتی اظهارکرد: درکشور ما این قاعده معکوس است و قبل از فراهم آوردن زیر ساخت‌های حمل و نقلی، توسعه مناطق یا احداث مراکز خدماتی، تجاری، تفریحی و مسکونی مد نظر قرار می گیرد، این در حالی است که اگر احداث این مراکز بدون در نظر گرفتن امکانات حمل و نقلی صورت بگیرد، مشکلاتی را برای مناطق پیرامونی خود ایجاد می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات