سازمان بازآفرینی شهری طی ۲ ماه آینده تاسیس خواهد شد

سازمان بازآفرینی شهری طی ۲ ماه آینده تاسیس خواهد شد

سازمان بازآفرینی شهری طی ۲ ماه آینده تاسیس خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سیدهادی مهدی‌نیا در نشست آموزه های احیاء و مرمت در هویت شهری، مرمت و احیاء بازارفرش مشهد، با بیان اینکه شهرهای گذشته ایران در دوره پیش از ورود اسلام از دو بخش اصلی «کهندژ» و «شارستان» تشکیل می‌شده است، اظهارکرد: پس از ورود اسلام به ایران بخشی با عنوان ربس به شهرهای ما اضافه شد و تا اندازه زیادی آنچه که محصول شهر ایرانی اسلامی است در همین محدوده شکل گرفت.

وی افزود: بازارها بعنوان قلب تپنده شهر شناخته می‌شده که با سایر بخش‌ها در تعامل بوده است؛ بازارها در بسیاری از شهرهای ایران نیز حضور پررنگی داشته‌اند و کارکردهای اصلی خود را در حوزه های مختلف همچون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... ایفا می‌نموده‌اند.

مهدی‌نیا بازارها را ستون فقرات شکل‌گیری شهر دانست و گفت: این مقوله تا زمانی که مدرنیته به ایران وارد می‌شود و تفکر مدرنیته تبلور کالبدی پیدا‌ می‌کند، نقش بسزایی داشته است؛ این تبلور مدرنیته در شهر عنصر خیابان بوده و شاهد انتقال این کارکرد هویتی، فرهنگی و اقتصادی از بازار به خیابان بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه خیابان‌ها فقط به تصاحب کارکردی نمی‌آیند بلکه جدال کالبدی هم می‌کنند، گفت: امروز شاهدیم که خیابان‌ها، بازارها را برش داده‌اند و متاسفانه امروز از بازار سرشور چیزی باقی نماینده و این میراث رو به زوال است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهدمقدس با اشاره به اینکه در شرایط امروز حضور پاساژها و تجارتی های خطی کارکرد اقتصادی بازارهای سنتی را گرفته است، تصریح کرد: بازار در گذشته یکی از ارکان اصلی و تاثیرگذار در فعالیت‌ها و تحولات اجتماعی بوده و امروزه کارکرد منسجم بازار مثل ۴۰ سال قبل نیست.

مهدی‌نیا در ادامه گفت: مرمت بازار بواسطه مشارکت‌ ذی‌نفعان و افراد دخیل امری میسر است ولی باید دید تا چه میزان شرایط احیای هویتی و نقش اقتصادی و اجتماعی بازار نیز احیا می‌شود!

وی خاطرنشان کرد: الگوی تجاری خطی در ایران همچون سایر کشورهای اروپایی و آمریکا به مرور زمان جای خود را به پاساژها و بزرگ بازارها داده است؛ گسترش ایجاد مجتمع های تجاری و مال‌ها سبب خواهد شد تجارتی های خطی دچار رکود و انزوا شوند.

مهدی‌‎نیا در ادامه صحبت های خود به تشریح اقدامات کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد پرداخت و گفت: این کمیسیون طی یک سال فعالیت خود با ۵ چالش برای شهر مشهد روبرو شده که یکی از آنها موضوع مرکز شهر و بافت های فرسوده است.

وی با بیان اینکه طی سالیان گذشته در بافت فرسوده عملکرد خوبی نداشته‌ایم، اظهارکرد: طی ۱۰ سال اخیر، نسبت به مساحت بیش از ۲ هکتاری بافت فرسوده شهر مشهد که در طرح جامع شناسایی شده است، تنها ۳ درصد پروانه صادر کرده‌‎ایم و با این رویه شاهد زوال سکونت در بافت های فرسوده مرکز شهر خواهیم بود.

مهدی‌نیا افزود: درصورتیکه روند عدم بازسازی و نوسازی در بافت های فرسوده مشهد ادامه پیدا کند در دهه های آینده شاهد نابودی این بافت‌ها خواهیم بود؛ صدور ۳ درصدی پروانه در این اراضی نشان دهنده عدم وجود میل و رغبت برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهر مشهد است.

وی خاطرنشان کرد: برهمین مبنا، کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در گام اول گونه های مختلف بافت های فرسوده را شناسایی نمود که بتواند متناسب با آن پروژه‌هایی تعریف کند و جهت را به سمت بازآفرینی این بافت‌ها پیش ببرد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه ساختار اجرایی تلاش کردیم سازمان بازآفرینی شهری را ایجاد کنیم، گفت: حدود ۹ ماه روی این موضوع کار شده و در جلسه علنی آتی شورا ساختار بازآفرینی شهری تصویب، ابلاغ و ظرف ۲ ماه آینده شاهد تاسیس سازمان بازآفرینی شهری خواهیم بود.

مهدی‌نیا در تشریح اهمیت این اقدام گفت: با شکلگیری سازمان بازآفرینی شهری، بافت فرسوده متولی مشخصی پیدا خواهد کرد؛ سعی شده تا این سازمان و سیاست های مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر برمبنای تسهیلگری و حضور پررنگ ذی نفعان و مشارکت عموم مردم باشد.

وی بودجه مصوب برای دفاتر تسهیلگری در سال ۹۷ را ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: فراخوان این دفاتر پیش از شکل‌گیری سازمان داده شده تا ارزیابی و شناختی از پتانسیل های منابع انسانی تخصصی موجود در حوزه تسهیل‌گری شناسایی شوند و سازمان با شروع کار خود بازوهای اجرایی تسهیل‌گر را در کنار خود داشته باشد

مهدی‌نیا با تاکید بر اینکه سازمان بازآفرینی شهری به هیچ عنوان تصدی‌گری نخواهد کرد و صرفا نقش تسهیل‌گر تسهیل‌گران را خواهد داشت، گفت: در مواجه با مدیریت شهری و نهادهای مربوطه این اتفاق میمون نقطه عطفی برای باززنده سازی بافت های فرسوده شهر مشهد و ریل گذاری شوراهای بعدی خواهد بود تا خلاء سال های  گذشته در حوزه بازآفرینی بافت فرسوده گذشته را جبران کنند.

وی بازار فرش مشهد را یکی از پروژه های هویت ساز شهر عنوان و از آن بعنوان تنها بازار باقی مانده با سبک و سیاق سنتی مشهد یاد کرد.

عضو شورای شهر مشهد افزود: همفکری، همراهی و عقل جمعی نیازمند این اتفاق است و امیدواریم تجربه بهره‌گیری از عقل جمعی در حوزه بازسازی و بازآفرینی عناصر هویتی کالبدی مرکز شهر مشهد منجر به تجربه شکست خورده‌ای نشود تا آیندگان اگر خواستند وارد موضوع شوند این اتفاق و رویداد مانعی محسوب شود بلکه بعنوان کاتالیزور و نیروی محرکه و تحریک کننده باشد که این موج در شهر مشهد هم راه بیفتد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات