مدیرکل حفاظت محیط زیست استان : آبشخورها نبض حیات مناطق حفاظت شده هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان : آبشخورها نبض حیات مناطق حفاظت شده هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان : آبشخورها نبض حیات مناطق حفاظت شده هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به خشکسالی های اخیر در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان گفت: آبشخورها نبض حیات مناطق حفاظت شده هستند و ساخت آبشخورها برای حیات وحش از جمله برنامه های این اداره کل است که به طور جدی دنبال می شود.

به گزارش" پارما" دکتر سید رحمان دانیالی در این باره اظهار داشت: ساخت،ترمیم و احیای آبشخورهای منطقه تاثیر مستقیم و مطلوبی بر وضعیت زیست محیطی و کمیت و کیفیت حیات وحش پیرامون آن دارد.

وی گفت: با توجه به خشک شدن برخی چشمه ها، ساخت و آبرسانی به آبشخورها توسط محیط بانان در مناطق تحت مدیریت محیط زیست صورت می گیرد .

دکتر دانیالی تصریح کرد: چشمه ها و آبشخور هایی که وضعیت محوطه خروجی آب آنها مناسب نیست مورد احیا و بازسازی قرار می گیرند تا با این اقدامات منابع آبی این چشمه ها ترمیم و قابل استفاده برای وحوش منطقه شود .

وی اظهار داشت: در این استان حدود ۴۰۰ آبشخور برای آبرسانی به وحوش وجود دارد که توسط محیط بانان، دوستداران محیط زیست و خیرین ساخته شده است .

دکتر سید رحمان دانیالی با بیان اینکه در سال گذشته در استان اصفهان حدود ۱۰ آبخشور در مناطق مختلف حفاظت محیط زیست استان ساخته شده است گفت : در سال جاری نیز تاکنون تعداد چهار آبشخور در منطقه حفاظت شده کهیاز، دو آبخشور در منطقه شکار ممنوع ستبله، یک آبخشور در منطقه حفاظت شده کرکس نظنر، یک آبشخور در پناهگاه حیات وحش یخاب  برای حیات وحش ساخته شد است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۱۰ آبشخور نیز با همکاری خیرین و دوستداران محیط زیست ترمیم و بازسازی شد.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش و دو پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده ، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است که به استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه، این مناطق مستعد بصورت یک زیست بوم طبیعی فعال است و به عنوان پشتوانه ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور قرار دارد و هر گونه برداشت و شکار در این مناطق ممنوع است .

با توجه به خشکسالی های اخیر تمهیدات لازم جهت ساخت آبشخور وحوش در برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان قرارگرفته و آبرسانی به این آبشخورها توسط محیط بانان حتی در مناطق کوهستانی که عبوربه سختی است انجام می شود.

مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان شامل مناطق چهارگانه و شکار ممنوع با وسعت بالغ بر دو میلیون هکتار قریب به ۲۰ درصد از مساحت استان را در بر گرفته و زیستگاه گونه های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند است.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات