ارتقاء کیفی معماری در منطقه شیرآباد با جدیت در دستور کار کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زاهدان است

ارتقاء کیفی معماری در منطقه شیرآباد با جدیت در دستور کار کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زاهدان است

طی نشستی که با حضور رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی این شورا، معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان، مدیر منطقه۴، مدیران گروه معماری دانشگاه سیستان وبلوچستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، تنی چند از کارشناسان معماری شهرداری زاهدان واعضای انجمن مردم نهاد معمار نت برگزار شد بر لزوم ایجاد همدلی، همفکری و همکاری مجدانه در راستای ساماندهی و ارتقاء کیفی معماری در مناطق کم برخوردار به ویژه منطقه شیر آباد زاهدان تاکید شد.

در این نشست رئیس شورای اسلامی شهر ضمن ابراز خرسندی از توجه انجمن «معمار نت» در رفع مسائل و مشکلات حاشیه شهر زاهدان گفت: امروزه حاشیه نشینی به یک معضل بزرگ در سطح کشور تبدیل شده و مسائلی از قبیل اسکانهای غیر رسمی، بافتهای فرسوده، اعتیاد، کمبود سرانه ها و فضاها و سایر موارد مشابه گریبانگیر این مناطق شده است.

مهندس شهنوازی اظهار داشت: در کشور ما به علت برخی ناهماهنگی ها متاسفانه کارهایی که با جدیت آغاز می شود در ادامه راه و در مراحل اجرا با مشکلاتی روبرو می شود در واقع اهدافی که دولت در بسیاری از مباحث دارد مطابق با پیش بینی ها انجام نمی شود.

وی حضور مردم و مشارکت آنها را در اجرای امور بسیار مفید و موثر ارزیابی کرد و گفت: مشارکت مردم در امور به عنوان یکی از مسائل بسیار مهم همواره مطرح می باشد لذا انتظار داریم جهت تقویت این امر ارتباط دانشجویان و دانشگاه ها با مردم و محیط بیرون بیشتر شود.

وی بیان داشت: برگزاری اینگونه نشستها که با تبادل نظر و همفکری همراه می باشد ضمن اندیشیدن تمهیداتی کارساز برای رفع مسائل حاشیه شهر، در نهایت پیگیری لازم از طریق مرکز کشور را به دنبال خواهد داشت.

آقای بهادرزهی از اعضای شورای اسلامی شهر نیز که در این نشست حضور داشت ضمن بیان مطالبی پیرامون مسائل و مشکلات حاشیه شهر گفت: مردم منطقه شیرآباد در کنار تمام مشکلاتی که دارند انسانهای شریف و زحمتکشی هستند و نهایت همکاری را جهت رفع محرومیت با شما به عمل خواهند آورد.

وی همکاری مردم این منطقه را با دستگاه های متولی امر بسیار خوب توصیف کرد و گفت: به واسطه ی همکاری خوب مردم این منطقه خوشبختانه امنیت حاکم بر منطقه را حتی در برخی از موارد از بسیاری از محلات پایتخت نیز بیشتر کرده لذا دانشجویان، سازمانهای مردم نهاد و سایر افرادی قصد کار در این منطقه را دارند به لحاظ امنیتی هیچ مشکلی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه کاربری زراعی و همچنین مشاعی بودن اراضی واقع در این منطقه به عنوان بزرگترین مشکل مطرح می باشد اما شهرداری زاهدان همکاری لازم را با ساکنین این محلات برای بازسازی و تعمیرات خانه های موجود به عمل خواهد آورد.

دکتر خوبفکر نیز در این نشست با ابراز خرسندی از همکاری سازمانهای مردم نهاد در کاهش مشکلات موجود گفت: توسعه باید امری مستمر باشد و به یک زمان و مکان خلاصه نگردد چرا که اگر این امر مقطعی و لحظه ای باشد نتیجه دلخواه بدست نخواهد آمد.

وی گفت: با توجه به ارتباطی که انجمنهای مردم نهاد با مسئولین کشوری دارند انتظار داریم مشکلات این مناطق را به شکلی واقعی به مرکز کشور انتقال دهند و بیش از پیش در مسیر حل مسائل اجتماعی گام بردارند.

وی بیان داشت: از دانشجویان و فعالان در عرصه ی معماری می خواهیم تا همکاری خود را با ما بیشتر کنند و با استفاده از تخصصهای خود در راستای زیباسازی و ارتقای کیفیت سکونت گاه های واقع در مناطق کم برخوردار استفاده کنند و مطمئن باشند که شورای اسلامی شهر همواره در کنار آنها خواهد بود و در چارچوب قوانین و مقررات از آنها حمایت خواهد کرد.

دکتر بحر پیما رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر ضمن تاکید بر ادامه روند همکاری و مشارکت سازمانهای مردم نهاد، از این سازمانها به عنوان یکی از بازوان قوی در مسیر حل مسائل و مشکلات اجتماعی یاد کرد و گفت: تجربه نشان داده هر جا که مردم حضور داشته باشند و پای کار بیایند امور به بهترین نحو انجام می شود لذا اگر حضور نهادهای مردمی را به این موضوع اضافه کنیم قطعاً نتایج حاصله با بیشترین ضریب اطمینان به رفع مشکلات منتهی خواهد شد.

وی افزود: ساکنین واقع در نقاط کم برخوردار از روی ناچاری و بدون هیچگونه آگاهی از مخاطرات و مشکلات ناشی از حضور در این مناطق، از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند و با کمترین امکانات و در سخت ترین شرایط زندگی می کنند.

وی بیان داشت: مسائلی از قبیل عدم سرانه ها و فضاهای استاندارد، نبود سند مالکیت برای ساکنین در این مناطق و متاسفانه عدم همکاری لازم و مستمر توسط مردم جهت رفع مشکلات در کنار سایر مسائل باعث شده تا در طول سالیان متمادی مشکلات عدیده ای برای مدیران شهری ایجاد شود که حل این مشکلات نیاز به صرف وقت و هزینه های زیادی دارد.

وی در پایان رویکرد مثبت و رو به رشدی که در سالهای اخیر برای حل مشکلات مناطق حاشیه ای به وجود آمده است را امیدوار کننده دانست وگفت: دیدگاه مثبت مسئولین استانی و کشوری در راستای حل مشکلات مناطق کمتر توسعه یافته در سالهای اخیر روند رو به جلویی داشته و ما امیدواریم این امر به شکل محسوس تر و با جدیت بیشتر همچنان ادامه یابد.

به گفته ی برخی از مسئولین شهرداری زاهدان که در این نشست حضور داشتند اگر چه موضوع حاشیه نشینی یک موضوع مهم و حساس است و  جزء الویتهای مهم مسئولین استانی قرار دارد اما بحث بازآفرینی شهری در این استان نیازمند به یک نگاه جامع تری دارد که همه مسائل اجتماعی و اقتصادی  و فرهنگی را دربر گیرد که در این مسیر موضوع مشارکت مردم به عنوان مهمترین عامل مطرح می باشد.

نداشتن سند مالکیت برای متصرفین اراضی واقع در مناطق حاشیه ای از دیگر مواردی بود که مسئولین شهرداری به آن اشاره کردند و از آن به عنوان یکی از مهمترین عوامل در عدم کیفیت ساخت و سازها این مناطق یاد کردند که با حل شدن این موضوع بخش عمده ای از مشکلات سکونت گاه های غیر مجاز و نابسامان برطرف خواهد شد.

به گفته ی مسئولین ذیربط منطقه شیرآباد خواستگاه اولیه شهر زاهدان می باشد و بر خلاف آنچه که مردم می پندارند، این منطقه نسبت به بسیاری از مناطق زاهدان به لحاظ مسائل امنیتی از وضعیت خوبی برخوردار است.

اعضای انجمن مردم نهاد معمار نت که در این نشست حضور داشتند ضمن بیان مطالبی پیرامون نحوه فعالیت و مشارکت آنها با دستگاه های مختلف، مباحثی را در جهت کاهش مسائل و مشکلات موجود در نقاط کم برخوردار و حاشیه ای شهر ارائه کردند.

به گفته کارشناسان انجمن مردم نهاد معمار نت، یکی از اهداف این انجمن ایجاد انگیزه در میان دانشجویان معماری و سایر اقشار به منظور آشنا کردن آنها با مسائل و مشکلات ساکنین در مناطق کم برخوردار و حاشیه ای شهرها در راستای تامین سکونت گاه های مناسب برای این افراد می باشد.

انجمن مذکور که از حمایت سازمان عمران و شهرسازی کشور بهره مند می باشد با انتخاب ۴ محله در نقاط مختلف کشور(شیرآباد زاهدان، سیلاب تبریز، منبع آب اهواز، چهارده معصوم نیشابور) در نظر دارد به منظور ارتقای معماری سکونت گاه های نابسامان با بهره گیری از پتانسیل شوراهای شهر، شهرداریها، ادارات راه و شهرسازی، انجمنهای مردم نهاد محلی، معتمدین محلات هدف، ابتدا ۸ الی۱۰ خانه در این نقاط انتخاب و در نهایت با هدف مشارکت تمامی کارشناسان و طراحان کشوری از طریق برگزاری یک مسابقه بهترین طرح ها را جهت اجرا اخذ نماید.

با توجه به اینکه سازه های موجود در نقاط حاشیه ای فاقد اندیشه معماری، دانش زیباشناسی، تاسیسات و سایر اصول می باشند و از روی اجبار توسط افراد عادی بنا شده اند لذا این اقدام می تواند در مشارکت پذیری تمامی گروه ها و حتی خود مردم جهت حل مشکلات این مناطق بسیار مفید و موثر واقع شود.

طبق اظهار نظر کارشناسان انجمن مردم نهاد معمار نت؛ جزیره ای عمل کردن برخی از دستگاه ها و طیف های مختلف باعث شده تا حاشیه شهر برای مدت زیادی به دست فراموشی سپرده شود که در این راستا شهرداری می تواند با بهره گیری از سازمانهای مردم نهاد و معرفی طرح های این مناطق به سازمانهای مردم نهاد از پتانسیل بسیار خوب آنها استفاده کنند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر زاهدان

    منبع خبر

    شورای شهر زاهدان

    شورای شهر زاهدان یک شورای شهر در شهر زاهدان می باشد

      نظرات