شفاف سازی مالی، شاخص ترین هدف مدیریت شهری است

شفاف سازی مالی، شاخص ترین هدف مدیریت شهری است


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز ، محمدهادی هاشم پور با تاکید بر ضرورت شفاف سازی امور مالی خاطرنشان کرد: شفافیت مالی، وجود اطلاعات با کیفیت، درست و دقیق درباره فعالیت های مالی، سرمایه گذاری و اقتصادی است. زمانی می توانیم تعریف درستی از شفافیت مالی داشته باشیم که همگان بتوانند به تصمیمات و فعالیت هایی که در یک بنگاه اقتصادی وجود دارد دسترسی داشته باشند
وی با اشاره به اینکه اگر هر ذینفعی بتواند به راحتی به اطلاعات مالی دسترسی داشته باشد؛درحقیقت شفافیت مالی ایجاد شده است، افزود: حجم گسترده ای از گردش مالی در شهرداری ها وجود دارد. از این رو رعایت قوانین و مقررات مالی، به روزرسانی صورت های مالی با تاکید بر ایجاد شفاف سازی، باعث افزایش اطمینان خاطر میان شهروندان و مجموعه مدیریت شهری می شود.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی، انضباط مالی، اطلاع رسانی دقیق و تمرکز بر قانون کاهش فساد را به دنبال دارد، بیان کرد: زمانی شهرداری می تواند شیشه‌ای باشد که افزایش اعتماد شهروندان، تحقق نظارت همگانی و پیشگیری از فساد را دنبال کند.
هاشم پور با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای شفاف‌سازی، مشارکت مردم است گفت: هر چه شفاف سازی نهادهای شهری، روشن تر و نظارت شهروندان بر نظام مالی و عملکردی شهرداری هامحسوس تر باشد، امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه و بهبود فرآیندهای مالی بیشتر شده و احتمال هنجارهای نامتعارف کاهش می یابد
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز خاطرنشان ساخت: شفافیت مالی در قالب تبیین الگوی شهرداری شیشه ای می تواند ضمن اعتماد سازی عمومی و تغییر نوع گفتمان، تقویت روابط میان نهادهای پاسخگو و شهروندان و نیز همراهی و مشارکت طیف وسیعی از مخاطبین را به همراه داشته باشد و الزام به پاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران را ایجاب و نهادینه کند
هاشم پور افزود: در این راستا پیش بینی و بروزرسانی سامانه جامع اطلاعات ناظر بر مقررات شهر، قوانین و مقررات مصوب شورای اسلامی شهر،بخشنامه ها،دستورالعمل ها،پیش بینی و بروز رسانی سامانه جامع معاملات ،اطلاعات ناظر بر مناقصات و مزایدات، معاملات خرد و کلان، شرایط پیمانکاران، انتشار مفاد و مصارف بودجه و گزارش های مربوط به تفریغ آن،تدوین و انتشار گزارش عملکردی ماهیانه،فصلی و سالانه شورای اسلامی شهر وشهرداری،انتشار عمومی فهرست اموال و دارایی های شهر، معرفی فرصت ها، خط مشی ها و سیاست های اتخاذ شده، نظارت بر عملکرد مدیران شهری و نمایندگان شورا، یکپارچه سازی اقدامات، همچنین ایجاد و بروز رسانی فرآیندهای اداری استخدامی و ... از جمله راهکارهای تببین الگوی شفاف سازی در مدیریت شهری است که باید با رویکردی فعال و فراتر از تکلیف به عنوان باوری استراتژیک در سیاست گذاری ها لحاظ گردد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با بیان اینکه حجم گسترده ای از گردش های مالی در شهرداری ها وجود دارند خاطر نشان کرد: درسال های اخیر تلاش شهرداری شیراز بر این اصل استوار بوده تا در مسیری گام بردارد که انضباط مالی در تمام سازمان ها و مجموعه های مربوطه حاکم و شفافیت مالی در مفهوم صداقت،راستی آزمایی و قابلیت درک آسان عملکردها و فرآیندهای مالی برای مخاطبین،کاملا شفاف و قابل احصاء باشد. اتخاذ چنین سبکی در مدیریت شهری موجب مشارکت پذیری شهروندان و جلب اعتماد صاحبان سرمایه است. تعهد به شفافیت، الزام به پاسخگویی و پرهیز از مناسبات نامتعارف، مستلزم کاربست راهکارهایی است که فرهنگ شفافیت را از مدلی صرفا ذهنی به مدلی تجسمی و عینی تبدیل نماید .
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز شفاف سازی مالی و مدل سازی شهرداری شیشه ای را نه فقط یک نظریه بلکه مدلی فکری و عملی در مدیریت شهری قلمداد کرد و گفت: این موضوع، ارجاعی به شاخص شفافیت و دلالت بر سبکی از مدیریت نوین دارد و موجب می شود که در آن کلیه ذینفعان (شهروندان) در جریان اطلاعاتی جامع از کلیه فعالیت های مدیریت شهری قرار گرفته و از چرایی و چگونگی فرآیندهای ناظر بر اتخاذ تصمیمات کلان شهری آگاه شده و به چنین اطلاعاتی دسترسی نامحدود، بلامانع و آزادانه داشته باشند. به بیان دیگر پیش از مطالبه شهروندان، مدیریت شهری باید شفاف سازی و اطلاع رسانی به هنگام داشته باشد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات