رها سازی کفشدوزک ها به منظور جلوگیری از آفت درختان سرو...

به گزارش خبرنگا روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر به منظور جلوگیری از آفت شپشک آرد آلو درختان سرو رها سازی کفشدوزک مبارزه کننده این آفت درپارک ها و بوستان های ومیادین شهری انجام شد.

بنابراین گزارش با پرورش کفشدوزک و تکثیر آن در بوستان ها و پارک ها و میادین سطح شهر توسط واحد فضای سبز شهرداری اردکان  آفت شپشک آرد آلود رو به کاهش است.
در مرحله اول کفشدوزک ها در پارک آزادی ،بلوار آیت الله خاتمی ،خیابان باهنر ، پارک هفتاد دستگاه رها شده اند.

شپشک آرد آلود سرو حشره ای با نام علمی Pseudococcus spp . می باشد. این آفت از مهمترین آفات درختان سرو در فضای سبز استان یزد خصوصا اردکان می باشد. این آفت با سرعت زیاد تکثیر و درختان سرو را آلوده می کند و بواسطه پوشش آردمانند بر روی بدنشان به راحتی بر روی سطح گیاه قابل تشخیص هستند، این آفت با تغذیه از شیره گیاهی ظاهر درختان را خیس و باعث ضعف درختان می گردد.

راه های کنترل:استفاده از کنترل شیمیایی بخاطر حضور کودکان و سایر اقشار جامعه در بوستان ها و معابر اصلا توصیه نمی گردد لذا استفاده از دشمنان طبیعی نظیر کفشدوزک ها برای کنترل این آفت مناسب می باشد. کفشدوزک Exochomus nigripennis گونه ایست که به راحتی روی درختان سرو آلوده به شپشک مستقر و آفت فوق را کنترل می نماید به همین منظور کفشدوزک فوق را در اتاقک رشد پرورش داده و در زمان مناسب بر روی درختان سرو سطح شهر رها کرده تا بدون استفاده از سم با کمک دشمنان طبیعی کنترل صورت گیرد.

با توجه به ویژگی منحصر بفرد، این کفشدوزک مناطق فشرده را برای تخم ریزی انتخاب می کند بر همین اساس توده های تخم این شپشک مکانی مناسب تلقی می گردد و بعد از خروج مراحل نا بالغ از تخم (لارو یا بچه های کفشدوزک) شروع به تغذیه از شپشک می کنند و به این ترتیب کفشدوزک های بالغ و لارو ها از شپشک تغذیه و آفت مورد نظر کنترل می گردد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اردکان

    منبع خبر

    شهرداری اردکان

    شهرداری اردکان

    شهرداری اردکان یک سازمان دولتی و شهرداری در شهر اردکان می باشد

      نظرات