اجرای پروژه مشارکتی مسکونی شاملو با سرمایه‌گذاری ۵۴۳ میلیارد تومانی

اجرای پروژه مشارکتی مسکونی شاملو با سرمایه‌گذاری ۵۴۳ میلیارد تومانی

اجرای پروژه مشارکتی مسکونی شاملو با سرمایه‌گذاری ۵۴۳ میلیارد تومانی

شورای اسلامی شهر مشهد در سی و ششمین جلسه علنی خود به لایحه شهرداری مبنی بر احداث پروژه مشارکتی شاملو توسط بخش خصوصی رای مثبت داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سی و ششمین جلسه علنی شورای شهر با سخنان محمدرضا حیدری، رئیس جلسه آغاز شد.
وی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اهواز، بیان کرد: در هفته دفاع مقدس یاد و خاطره ۲۱۳ هزار شهید جنگ تحمیلی را گرامی می‌داریم که به همین مناسبت از سردار نجاتی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی برای حضور در این جلسه علنی شورا دعوت کرده‌ایم.
حیدری تاکید کرد: در هر جنگی بخش زیادی از کشور جدا شد اما با مقاومت و رشادت‌های مردم، یک وجب از خاک وطن در جنگ تحمیلی، به دشمن داده نشد.
وی در خصوص بازگشایی مدارش نیز گفت: ما برای توسعه پایدار هیچ راهی جز توجه به آموزش و پرورش نداریم. باید برقراری عدالت آموزشی مورد توجه قرار گیرد. آموزش و پرورش با همه کمبود بودجه‌ای دارد سهم ۹۸ درصدی این بودجه برای امور پرسنلی بوده که سهم کمی برای ارتقای آموزشی اختصاص داده می‌شود.
رییس شورای شهر مشهد ابراز کرد: در حوزه خدمات شهری و فنی و عمران با حدود دو میلیارد تومان هزینه، ۳۰۰ مدرسه برای مهرماه آماده‌سازی شد.
لزوم جاری بودن دفاع مقدس در همه روزهای سال
سردار نجاتی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خراسان رضوی نیز در این جلسه به مناسبت سی و هشمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و جنگ تحمیلی اظهار داشت: فرهنگ دفاع مقدس برگرفته از آموزه‌های عاشورا بود لذا توانست موفق شود و کشور را از تجاوز صدام به نیابت از استکبار، نجات دهد.
وی ادامه داد: مردم ما بخاطر اسلام به میدان آمدند و نه بخاطر دفاع از کشور و میهن. بخاطر اینکه کشورما با برافراشته شدن پرچم اسلام روی کار آمده بود و دشمن هم به همین دلیل به آن حمله کرد.
نجاتی اضافه کرد: در هفته دفاع مقدس هم باید گزارش برنامه‌های گذشته داده شود و هم برنامه‌های جدید اعلام گردد. این هفته باید در تمام طول سال ساری و جاری باشد و نباید دفاع مقدس را به یک هفته محدود کنیم.
وی تصریح کرد: ما در استان ۸ شهید ملی داریم ولی کدام یک از دانش آموزان با اسامی آنها آشنایی دارند. خراسان ۲۵۰ هزار رزمنده و ۱۷ هزار شهید در دفاع مقدس داشت که باید به این مهم توجه شود.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خراسان رضوی با تشکر از اعضای شورای شهر که جمع زیادی از آنها جزو رزمندگان یا خانواده شهدا هستند، درخواست کرد تا مدیریت شهری این بنیاد را در ساخت باغ موزه دفاع مقدس بیش از پیش یاری کند.
نجاتی با بیان این مطلب که نمادهای دفاع مقدس در شهر کمرنگ است، اذعان داشت: از مدیریت شهری می‌خواهیم به نمادسازی در این خصوص اقدام نماید. همچنین درخواست داریم تا جلسات مستمری بین ما و مدیریت شهری باشد تا بتوانیم گنجینه‌های دفاع مقدس را استخراج کنیم.
در ادامه این جلسه، خدیجه میرشکار، نخستین بانوی اسیر دفاع مقدس و همسر اولین فرمانده شهید سپاه خوزستان که به همراه همرش در سال ۶۵ به اسارت دشمن در می‌آیند و بعد از دو سال آزادی خودشان محقق شده اما همسرشان هنوز به عنوان اسرای مفقودالاثر باقی مانده است به ایراد سخن پرداختند و در نهایت از این بانوی گرانقدر و سدار نجاتی، تقدیر به عمل آمد.
اصلاح تقسیم بندی حوزه‌های درآمدی ۵ گانه درآمدی شهر مشهد مقدس
بعد از نطق پیش از دستور بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، اعضا به بررسی اولین دستور کار این جلسه علنی به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون عمران و شهرسازی و همچنین نظریه کمیسیون حقوقی و کمیسیون عمران و شهرسازی در زمینه تقسیم‌بندی جدید حوزه‌های درآمدی پرداختند.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص گفت: با توجه به تغییراتی که در شرایط زندگی و زیست در مناطق مختلف شهرداری ایجاد شده است لذا پیشنهاد شده تا حوزه‌های درآمدی نیز تغییر یابد لذا در برخی از مناطق، بلوک‌هایی تغییر حوزه درآمدی دارند. قبلا و در سال‌های گذشته هم چند مصوبه به این موضوع پرداخته است.
حمید رضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای شهر نیز بیان داشت: باید روشن‌سازی شود تا مردم فکر نکنند در این شرایط سخت اقتصادی می‌خواهیم هزینه دیگری به آنها تحمیل کنیم.
در ادامه و پس از تصویب کلیات، با پیشنهاد کمیسیون حقوقی، عنوان لایحه به اصلاح تقسیم‌بندی حوزه‌های ۵ گانه درآمدی شهر مشهد مقدس تغییر یافت.
پیشنهاد دوم این کمیسیون، الزام شهرداری به بررسی و اعمال بروزرسانی حداقل هر ۳ سال در تقسیم‌بندی حوزه های ۵ گانه درآمدی شهر بود که با اعمال تغییر حداقل یک سال، این پیشنهاد نیز تصویب شد
محمدرضا کلایی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد نیز در خصوص این لایحه گفت: موضوع تغییرات در حوزه‌های درآمدی مستمرا در شهرداری اتفاق می‌افتد و موضوع جدیدی نیست.
وی ادامه داد: بندهای ۳ و ۴ در لایحه شهرداری وجود نداشت و در جلسات کمیسیون عمران شورا اضافه شد تا برخی از بلوک‌ها از حوزه درآمدی ۳ به ۲ تغییر یابند.
در ادامه، حمید رضا موحدی زاده، نایب رئیس شورا تاکید کرد: ۶ سال است این نقشه‌ها تغییراتی نداشته است حال ما بخواهیم شهرداری را موظف کنیم هر سال آن را تغییر دهد، درست نیست.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار نیز ضمن مخالفت با بندهایی از این نظریه، گفت: ۱۱ درصد تغییر حوزه درآمدی ۳ به ۲ در هزینه پروانه‌های ساختمانی و ۳۵ درصد در عوارض پیشروی و اضافه بنا در این مناطق تاثیگذار خواهد بود لذا این تغییر در برخی از مناطق را صحیح نمی‌دانم.
اما احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی بیان داشت: در این مناطق کم برخوردار، خیابان‌هایی داریم که در آنها ارزش املاک بسیار بالا بوده و حتی می‌توان آنها را به حوزه یک درآمدی تغییر داد لذا باید واقعیت‌نگر باشیم.
در نهایت این نظریه به تصویب رسید که در ماده واحده آن آمده است: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود نسبت به اصلاح تقسیم‌بندی حوزه‌های ۵ گانه درآمدی شهر مشهد مقدس اقدام و از زمان لازم‌الاجرا بودن این مصوبه، در محاسبات حقوق شهرداری نسبت به عرصه و اعیان اعم از هرگونه عوارض، بهای خدمات، جرایم و تخلفات ساختمانی، در سیستم یکپارچه شهرداری اعمال نماید.
جزییات این دستور کار نیز تصویب شد.
بهره‌برداری از ۲۵۰۰ واحد مسکونی پروژه‌های مشارکتی شهرداری در سال جاری
بررسی نظریه کمیسیون مشترک اقتصادی و عمران و شهرسازی و حقوقی و برنامه و بودجه در خصوص لایحه شهرداری در زمینه قرارداد مشارکتی پروژه شاملو، دیگر دستور کار سی و ششمین جلسه علنی شورای پنجم بود.
رضا خواجه نایینی، معاون شهردار در این خصوص گفت: از ابتدای شروع به کار شوراها، ساخت ۴ هزا واحد مسکونی قرارداد بسته شده که ۲۵۰۰ واحد از این تعداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد و قرار است ۵ هزار واحد را نیز ما در این دوره عقد قرارداد نماییم تا کمک به تغییر بافت مناطق کم برخوردار شود. مبنای محاسبه نیز تراکم کم مسکونی می‌باشد.
شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورا با طرح یک سوال گفت: چون مبنای محاسبه در این قرارداد، تراکم کم مسکونی در نظر گرفته شده لذا حقوق شهرداری و سهم الشرکه آن پایین آمده است.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در پاسخ به این سئوال گفت: این سرمایه‌گذار که این پروژه را انجام می‌دهد به علت امکانات وسیعی که دارد، پروژه برایش به صرفه خواهد بود وگرنه تراز پروژه در حال حاضر منفی می‌باشد.
موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای شهر نیز با طرح سئوالی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در شهرداری شیوه نامه‌ای دارد که وزارت کشور آن را تصویب و ابلاغ کرده است و بر اساس آن باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری فراخوان عمومی شود و در صورت نبود متقاضی، ترک تشریفات صورت گیرد.
خواجه نایینی، معاون اقتصادی شهر نیز در این خصوص عنوان کرد: شیوه‌نامه وزارت کشور مورد عمل شهرداری مشهد نیست و در دوره سوم شیوه نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در معاونت اقتصادی تصویب شده است. این سرمایه‌گذار تا کنون ۳ هزار واحد برای ما ساخته است. ما حاضریم هر سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کند به او پروژه برای اجرا تحویل دهیم زیرا زمین‌های زیادی آماده اجرای پروژه داریم.
در نهایت، این لایحه نیز تصویب شد که در ماده واحده آن آمده است: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود پروژه مشارکتی شاملو را با مشارکت شرکت بتن ساز تربت به عنوان سرمایه گذار، در زمین متعلق به شهرداری به مساحت تقریبی ۱۵۸ هزار و ۴۳۴ متر مربع در اراضی شاملو و با مساحت کل زیربنای ۲۸۱ هزار و ۷۰۶ متر مربع و مبلغ کل سرمایه‌گذاری معادل ۵ هزار و ۴۳۱ میلیارد و ۳۲۹ میلیون ریال بر اساس قرارداد مشارکت اجرا نماید.
سهم الشرکه شهرداری ۱۳:۹۱ درصد از ارزش کل پروژه و قدرالسهم سرمایه‌گذار معادل ۸۶:۰۹ درصد از ارزش کل پروژه می‌باشد.
در این لایحه که به تصویب رسید آمده است : ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، پروژه مشارکتی شاملو را، با مشارکت شرکت بتن ساز تربت به عنوان سرمایه گذار، در زمین متعلق به شهرداری به مساحت تقریبی ۱۵۸،۴۳۴ متر مربع در اراضی شاملو و با مساحت کل زیربنای ۲۸۱،۷۰۶ متر مربع و مبلغ کل سرمایه‌گذاری معادل ۵،۴۳۱،۳۹۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال، وفق قرارداد مشارکت و پیوست و ضمائم آن ممهور به مهر شورای اسلامی شهر با رعایت تبصره‌های زیر اجرا نماید.
تبصره ۱- با عنایت به واقع شدن پروژه در منطقه کم‌برخوردار و در راستای بهبود پروژه از نظر اقتصادی و نیز ترغیب و ایجاد مشوق سرمایه‌گذاری، مبنای محاسبات عوارض و حقوقات شهرداری بابت صدور پروانه، طرح ابلاغی کمیسیون ماده پنج محدوده مورد نظر بوده و حقوقات مربوط به کاربری طرح اولیه تا مصوبه کمیسیون ماده پنج در محاسبات لحاظ نشده است، از اینرو حقوقات پروانه ساختمانی شهرداری معادل ۶۶،۲۰۹،۱۱۵،۲۸۱ ریال در محاسبات اقتصادی پروژه منظور خواهد شد.
تبصره ۲- قدرالسهم شهرداری بر اساس محاسبه آورده‌ها معادل ۹۱/۱۳ % (سیزده ممیز نودو یک صدم درصد ) از ارزش کل پروژه و قدرالسهم سرمایه‌گذار معادل ۰۹/۸۶ % (هشتاد و شش ممیز نه صدم درصد) از ارزش کل پروژه تعیین گردید. ضمنا تقسیم منافع (عرصه و اعیان پروژه مذکور) نیز بر همین مبنا باید صورت پذیرد.
تبصره ۳- سرمایه‌گذار موظف است در شرایط مساوی، شهروندان ساکن در بافت فرسوده که از طرف شهرداری معرفی می‌گردند، را در واگذاری واحدها در اولویت قرار دهد.
تبصره ۴- شهرداری مشهد مکلف می گردد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ، گزارش از وضعیت ساکنین مجتمع های مسکونی احداثی مشارکتی شهرداری در حاشیه شهر، جامعه هدف و تبعات احداث این مجتمع ها بر حاشیه نشینی تهیه نمایند.
در پایان مقرر شد قرارداد پیوست این دستورکار در کمیسیون حقوقی اصلاحیه‌های لازم را داشته باشد.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات