شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع طالقان

مهندس حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اعلام این خبر اظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر محیط بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاههای حیات وحش،  تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز مشاهده نمودند و نتایج حاصل از بررسی ها توسط کارشناسان حکایت از تلفات حیات وحش در اثر شیوع احتمالی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود لذا ضمن تداوم و تشدید برنامه های پایش منطقه و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی، نمونه برداری و آزمایشات تشخیصی توسط دامپزشکی البرز انجام گردید و همزمان با آن به جهت ضرورت ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی لازم به منظور همکاری و مشارکت دستگاههای اجرایی و استفاده از توان و امکانات آنها، اولین جلسه شورای هماهنگی بحران به ریاست مدیرکل بحران  استانداری البرزو فرماندار طالقان، مدیران دامپزشکی،  منابع طبیعی و آبخیزداری، هلال احمر، برنامه و بودجه تشکیل و بر همکاری همه جانبه با محیط زیست در کنترل بیماری تاکید شد.
حکیمی گفت: در مورخ دوم مهر ماه براساس اعلام اداره کل دامپزشکی متاسفانه نتایج حاصل از نمونه برداری از لاشه ها حکایت از مثبت بودن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان می باشد.
وی با بیان اینکه این بیماری مختص گونه‌های نشخوارکنندگان کوچک است و در حال حاضر گونه کل و بز درگیر این بیماری شده‌اند، افزود: در حال حاضر محیط بانان به همراه جوامع محلی و مامورین سایر دستگاهها در منطقه درگیر با بیماری، در حال انجام پایش‌های مربوطه هستند و در حال حاضر میزان تلفات حیات وحش در این منطقه حدود ۱۵  راس کل و بز بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده صورت گرفته برای مقابله با این بیماری اظهارکرد: هم‌اکنون با همکاری منابع طبیعی در حال خروج دام‌های اهلی از منطقه درگیر با بیماری هستیم.
واداره دامپزشکی نیز انجام واکسیناسیون کلیه دام‌های منطقه را در الویت قرار داده است.
حکیمی گفت:  همکاران و افراد حاضر در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه ها و امحای بهداشتی آنها هستند زیرا یکی از عوامل انتقال بیماری همین لاشه‌ها هستند و از آنجاییکه یکی دیگر از راههای انتقال بیماری، آبشخورها و منابع آبی مشترک خواهد بود، لذا ضد عفونی کردن آبشخورها در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در منطقه طالقان مجموعه فرمانداری،  نیروهای بسیج، انتظامی، جوامع محلی، هیئت‌های کوهنوردی،‌ دامپزشکی، منابع طبیعی، هلال احمر و ... برای انجام اقدامات جلوگیری ازشیوع بیماری آماده هستندو همکاری لازم را با محیط زیست دارند ، افزود: کشف لاشه‌ها، سوزاندن و امحای بهداشتی آنها و ضد عفونی کردن آبشخورها از جمله کارهایی است که این گروه‌ها انجام می‌دهند.
حکیمی در خصوص آمار تلفات احتمالی در  دام‌های اهلی  گفت : در اینخصوص اطلاع دقیقی در دسترس نیست و قطعا  اداره کل دامپزشکی در این خصوص بررسی های لازم را بعمل خواهد آورد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است، تاکید کرد: اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود بدلیل تردد حیات وحش و دامهای اهلی در منطقه،  قطعا حیات وحش یا دام‌های استان‌های مجاور نیز مبتلا و سایر استان ها نیز درگیر خواهند شد.
حکیمی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها دشوارتر است، گفت: به علت عدم ثبات حیات وحش در زیستگاهها و تردد آنها حتی در مرز استان‌ها امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استانها نیز وجود دارد.
حکیمی گفت: پیش بینی می‌شود این بیماری به سایر جمعیت‌های حیات وحش البرز و طالقان سرایت کند و در این راستا لازم است تدابیر، تجهیزات و امکانات لازم برای مهار این بیماری در نظر گرفته شود تا اقدامات پیشگیرانه در کانون های درگیر بیماری صورت گیرد .
وی اظهار داشت: در این زمینه نیاز است منابع لازم برای حمایت محیط زیست و دامپزشکی استان البرز در نظر گرفته شود تا از سرایت بیماری به سایر نقاط حیات وحش جلوگیری کنیم
حکیمی در پایان با اشاره به اینکه حیات وحش جزء سرمایه های ملی کشور است و حفاظت از آن ضروری است، افزود: از تمامی دستگاههای مسئول ، هیئت های ورزشی و کوهنوردی، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و همچنین جوامع محلی درخواست داریم به کمک محیط زیست بیایند تا در مدت زمان کوتاهتر بتوانیم شیوع بیماری را در استان متوقف کنیم و میزان تلفات حیات وحش را کاهش دهیم.
گفتنی است در جهت ایجاد هماهنگی بیشتر امروز نیز جلسه خماهنگی بحران به ریاست فرماندار محترم طالقان تشکیل خواهد شد
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات